Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Cezar representerar Rumänien med It's my life

Det är läge för en liten bikt: Sedan semifinalerna i den rumänska eurovisionuttagningen Selecția Națională för två veckor sedan har jag via diverse sociala nätverk plågat mina schlagerintresserade vänner och bekanta genom att uppmana dem att titta närmare på ett av klippen från semifinalerna - eftersom låten är en sällan skådad orgie i eurovisionkitsch, med en överspelande dramatisk sångare som ackompanjerad av ett eurobeat tar sig igenom sin låt i galen falsett.

Därför blev jag rejält överraskad när jag efter Melodifestivalens final fick höra att man utsett just den låten till vinnare i den rumänska finalen som gått av stapeln samtidigt. Med hjälp av en fullpoängare från de röstande tvtittarna kördes juryn över och segern gick till - Cezar och It's my life.

Jag är väldigt kluven här. Det här är givetvis ingen eurovisionvinnare, och inte är det bra på något konventionellt sätt MEN låten är en strålande representant för den långa rad av bidrag som genom åren vänt ut och in på sig för att sticka ut på de mest extrema och oväntade sätt - och därmed skaffat sig ett alldeles eget kapitel i tävlingens historieböcker. Jag kommer att se fram emot att se det här i Malmö och med hatkärlek hålla en tumme i smyg för att Cezar tar sig till final. Så här såg det ut när den rumänska vinnaren framfördes igår:

Resultat (Tittarpoäng + jurypoäng):
1. CezarIt's My Life 12 + 8 = 20 poäng
2. Electric FenceEmilia 7 + 12 = 19
3. Luminița AnghelUnique 8 + 10 = 18
4. Casa Presei - Un Refren 10 + 2 = 12
5. Elena CârsteaSpinning 4 + 7 = 11
6. Tudor TurcuHello 6 + 4 = 10
7. Al Mike feat. Renee SantanaWhat is love 2 + 6 = 8
8. Narcis Iustin Ianău - Seven 5 + 0 = 5
9. FreeStay - Criminal Mind 0 + 5 = 5
10. Cristian PrăjescuThe best thing in life is to love 3 + 0 = 3
11. Ovidiu Anton - Run away with me 0 + 3 = 3
12. Andrei Leonte - Paralyzed 1 + 1 = 2
Cezar representerar Rumänien med It's my life Reviewed by Pierre on 19:43:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Philip Holmgren10 mars 2013 kl. 20:03

    Du skriver att gillade att spridda just den här låten till alla att lyssna på, men jag fick aldrig någon klar bild av vilken av final låtarna som var din favorit.

    Själv så känner jag att detta är utan tvekan årets "Guilty Pleasure". Den låt som jag inte skulle vilja se någon upptäcka att jag lyssnar på, men som jag har något konstigt drag över.

    Om den ska gå till final vet jag inte om jag vill, men hur showen ska bli Malmö ska bli intressant att se.

    SvaraRadera
  2. @Philip: Det har var den enda låten i Rumäniens final som lyckades fånga mitt intresse, möjligvis vid sidan av Luminita Anghels låt. Men det var ju mer i guilty pleasure-form, någon favorit på riktigt tycker jag inte det fanns i finalen.

    SvaraRadera
  3. Philip Holmgren10 mars 2013 kl. 20:18

    Min favorit låt av dom som var i final för mig var Electric Fence med Emilia.

    Trodde det skulle vara deras år nu eftersom dom kom två förra året.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.