Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Spanien: Ruth Lorenzo - Dancing in the rain

Det är dags att kolla in bidragen från the Big Five - länderna som alltid är direktkvalificerade till Eurovision Song Contests final i egenskap av huvudsponsorer åt tävlingen. Som vanligt har de sällskap som direktkvalificerade av tävlingens regerande mästare - årets värdland som ju är Danmark.  Jag fortsätter dock att fråga mig om det verkligen är en fördel att gå direkt till final. The Big Five har med få undantag haft svårt att hävda sig de senaste åren - och det beror inte bara på att deras bidrag inte hållit måttet. Vi börjar med att kolla in bidraget från Spanien!

Spanien satsade i år på en fullfjädrad nationell uttagning under namnet Mira quién va a Eurovisión. Tvbolaget TVE utsåg internt fem bidrag som sedan fick göra upp om rösterna från tittarna och en jury i en direktsänd final. Finalen blev en riktig rysare då två bidrag hamnade på samma slutpoäng! Juryn och tittarna hade nämligen samma bidrag på första- och andraplats fast i omvänd ordning. Juryn höll på Thomas G:sons Más (Run) med Brequette medan tittarna höll på Dancing in the Rain med Ruth Lorenzo. Enligt regelverket vägde i sådana situationer tittarnas röster tyngst vilket gav segern åt Ruth Lorenzo.

31-åriga Ruth Lorenzo slog igenom när hon tävlade i brittiska X Factor 2008 där hon slutade femma. Deltagandet gav möjligheten att släppa en debutsingel, Burn, som blev en hit i Spanien. Den följdes av flera vilka ledde till en turné med över 200 spelningar runt om i Europa.

Till en början var jag så pass tjurig över att Ruth vann i Spanien och inte min stora favorit, den redan nämnda Más (Run) med Brequette, att jag mer eller mindre ignorerade den totalt. Jag har dock hunnit svalna sedan dess och tycker nu att Dancing in the Rain är en helt ok representant för de mer klassiska eurovisionballaderna, även om jag önskat att den fått större andel spansk text och inte tvärtom som man valde att göra när låten slipades till efter segern på hemmaplan. Det här tror jag är låten som i första hand slåss om samma röster som vårt eget bidrag i finalen, men där tycker jag att Undo drar det klart längsta strået - den känns modernare och har mer nerv medan den spanska har mindre av egen karaktär. Dessutom har Sanna just fördelen av att ha visats upp ett varv redan i semin. Spanien gör inte alls bort sig i år, men jag tror ändå inte att det räcker längre än till en placering i mittskiktet.

Upphovsmän
Ruth Lorenzo, James Lawrence Irvin och Julian Emery
Startnummer
Direktkvalificerade för final
Versioner
Bidragets text
Enligt oddsen
Spanien rankas just nu på fjortonde plats av Oddschecker


De fem senaste

Semifinal
Final
-
Tjugofyra
2010: Daniel Diges - Algo pequeñito
-
Femtonde
2011: Lucía Pérez - Que me quiten lo bailao
-
Tjugotrea
2012: Pastora Soler - Quédate conmigo (Stay With Me)
-
Tia
-
Tjugofemte


Bästa placering
Två segrar; 1968 för La la la med Massiel och 1969 för Vivo Cantando med  Salomé.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2014 här.
Spanien: Ruth Lorenzo - Dancing in the rain Reviewed by Pierre on 22:00:00 Rating: 5

5 kommentarer:

  1. En jättefin klassisk ballad, jag älskar spanska och tycker låten är väldigt snygg. Så pass snygg att den tar sig in på min topp 10. Men set sista lilla saknas. Det är nog just nerven som du snackar om Pierre. Plats 9 av 37 på min lista
    Betyg 7,5 av 10

    Bästa spanska låt är helt klart utan tvekan förra årets låt Contigo hasta el final! Hade den som två på förra årets lista precis före Robin. Ettan 2013 kommer nog nämnas imorgon kanske när ett av de andra länderna presenteras

    SvaraRadera
  2. Alltså jag tycker på riktigt inte om den här låten. Hon skriker som en stucken gris på slutet på liveversionen och att hon sjunger så mycket på engelska drar ner snittbetyget rejält för mig. Och jag tror det finns många andra låtar som kan slåss med Sanna men detta är inte en av dem. Hon kan sjunga och fansen verkar gilla detta men tror som du att den hamnar runt mitten- kanske närmare botten än toppen. För mig ligger den just nu på plats 16/37 men kan nog hinna sjunka lite till innan det är dags. Enligt mig är detta årets klart mest överskattade bidrag!

    Spaniens bästa de senare åren är Quedate Conmigo och Que me quiten lo bailao som jag älskade (den sistnämnda var extremt underskattad)

    SvaraRadera
  3. Den känns på nåt sätt lite "plastig" och skulle helt klart vunnit på att ha mer spanska i texten. Men gillar den ändå lite, det var en av de första refrängerna som satte sig direkt i mitt huvud, och det är ett gott tecken tror jag. Kommer nog nånstans mitt i smeten...
    2012 var ett bra spanskt år, väldigt bra!

    SvaraRadera
  4. 2/5
    Ganska okej och klassisk ballad. Lite mäktig också, men ärligt talat stör jag mig mest på hennes röst. Hon träffar alla toner men hon sjunger gällt och i mina öron blir den jobbig att lyssna på. Tror att Spanien kommer på nedre halvan i finalen, men det blir inte någon sistaplats.

    SvaraRadera
  5. Bedrövligt trist jämfört med Pastora. Lite överraskad att den inte kom in i OGAEs topp 5 däremot. 2/5

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.