Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Frankrike: Twin Twin - Moustache

Förra året gladde jag mig enormt över att så många av deltagarländerna valde att sjunga på sitt eget språk! Nästan hälften, 19 av 39 bidrag, vilket var rekord sedan regeln om fritt språkval infördes 1999.  Jag hade hoppats trenden skulle hålla i sig eller kanske rent av förstärkas i år, men icke - tvärtom får vi ett rejält bakslag på den fronten den här gången. Bara sju bidrag framförs på det egna språket i år, vara tre på den inte särskilt exotiska engelskan. Ytterligare fyra bidrag sjungs delvis på det egna språket. Frankrike hör till länderna som håller fast vid det egna språket, även om de också tummar på det med en mening på publikfriande engelska.

Efter sex år av interna val satsade Frankrike den här gången åter en öppen eurovisionuttagning. En expertjury valde ut tre relativt oetablerade artister som fick framföra sina bidrag i ett specialavsnitt av en tvsänd show. Därefter vidtog en fyra veckor lång röstningsperiod då tittarna fick rösta, varefter deras röster lades ihop med rösterna från en jury och sedan avslöjades vinnaren i ett nytt avsnitt av samma show som bidragen presenterades i. Där visade det sig att fransmännen fallit för låten Moustache, framförd av Twin Twin.

Twin Twin är en färgstark trio bestående av Patrick Biyik samt tvillingarna Lorent Idir och François Djemel - därav gruppens namn. De beskriver sin musik som musikaliskt mångsidig, men med två gemensamma faktorer - den är glad, positiv och full av energi, samtidigt som man vill passa på att säga något av vikt.

Redan där lyckas de fånga sin låt riktigt bra! Moustache berättar historian om en man som redan har allt men gärna skulle byta ut det mot en mustasch om han bara kunde - en humoristisk med vass kritik av vår tids masskonsumtion. Jag har gillat det här från första stund! Hela paketet av låt och artist har en skön glimt i ögat, det känns samtida och relevant samtidigt som det sätter fart på dansfötterna! Här tror jag mycket hänger på vad man gör av alla sina förutsättningar på scenen. Jag har inte imponerats av de rätt kaotiska liveframföranden jag sett, men lyckas man få ordning på det och plocka med sig känslan i videon upp på scenen kan det här fungera riktigt bra. Jag förhåller mig pessimistisk till det tills motsatsen bevisats och gissar att det räcker för en hygglig mittplacering i Köpenhamn även om jag gärna sett Moustache landa lite högre upp i resultatlistan.

Upphovsmän
Pierre Beyres, Kim N’Guyen, Lorent Ardouvin och François Ardouvin
Startnummer
Direktkvalificerade för final
Versioner
Bidragets text
Enligt oddsen
Frankrike rankas just nu på tjugofjärde plats av Oddschecker


De fem senaste

Semifinal
Final
2009: Patricia Kaas - Et s'il fallait le faire
-
Åtta
2010: Jessy Matador - Allez! Ola! Olé!
-
Tolva
2011: Amaury Vassili - Sognu
-
Femtonde
2012: Anggun - Echo (You and I)
-
Tjugotvåa
2013: Amandine Bourgeois - L'enfer Et Moi
-
Tjugotrea


Bästa placering
Fem segrar; 1958 för Dors, Mon Amour med André Claveau, 1960 för Tom Pillibi med Jacqueline Boyer, 1962 för Un Premier Amour med Isabelle Aubret, 1969 för Un Jour, Un Enfant med Frida Boccara och 1977 för L'oiseau et l'enfant med Marie Myriam.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2014 här.
Frankrike: Twin Twin - Moustache Reviewed by Pierre on 10:52:00 Rating: 5

16 kommentarer:

  1. Hade inte denna varit i big 5 hade jag satt den som nr 36/37 på rankingen över årets låtar. Nu är den på plats 26 för den kan inte bli sämre. Det finns ingenting jag gillar med den här låten. Den är rörig och löjlig och bakgrundsdansarna är hopplöst dåliga och jag kan ändå ge en discokula för att de håller sig till franska. Nej. Gillar absolut inte denna!

    SvaraRadera
  2. Bra där Johanna, då är vi iaf två! För det verkar som de flesta gillar den här av nån anledning, jag gör det inte. Visst, refrängen är som en jobbig sommarplåga man motvilligt nynnar med i, men den där glimten ser jag inte mycket av tyvärr. Mer ett överdrivet plojande, och då faller budskapet rätt platt, och känns mer som en ursäkt att få fjanta runt på scen (som jag tror de kommer göra, för "man ska ju ha kul när man uppträder") och ändå kunna sitta i intervjuer och prata om sitt djupa, fina budskap. Jag köper det inte och hoppas inte många andra gör det heller när det väl gäller, så tror på en plats långt bak i resultatet. Vi får väl se! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smaken är ju som baken, men vad är det för överdrivet plojande du syftar på? Har sett flera liveframföranden och jag ser inget plojande alls - rätt ostrukturerade framträdanden har det varit , men det är ju en helt annan sak.

      Radera
    2. Jag syftar på videon...

      Radera
    3. Ah... vad som händer i en video lägger jag ingen vikt vid - bara att kolla runt på videorna till årets bidrag, de har väldigt lite att göra med vad vi får se på scenen.

      Radera
    4. För mig är videon en självklar hint om vad man vill säga med låten och/eller lite hur den kommer framställas på scen osv, och blir därför påverkad av den förstås. Det trodde jag de flesta blev, men tydligen inte...

      Radera
    5. Skönt att se att det inte bara är jag! Jag teor också den hamnar på plats 20-26 nånstans och bästa låt från Frankrike är för övrigt Natasha st Piers fabulösa bidrag!

      Radera
    6. Hmm nej, när jag bedömer och tippar tar jag faktiskt noll hänsyn till videorna. Däremot kollar jag en hel del på liveklipp, både från de nationella uttagningarna och från andra sammanhang där låten framförts. Jag tycker det är lätt att förledas av en flashig video som inte alls motsvarar vad som kommer att bjudas live.

      Radera
    7. Det är faktiskt till och med så att jag knappt sett någon av årets videor mer än en gång, inser jag när jag tänker efter!

      Radera
    8. Jaja, men nu är ju inte jag lika nördig som du, haha, så kollar bara videon och ibland ett liveframträdande, det får räcka för mig liksom. Men har sett många "meet and greet" och andra klipp som varit väldigt givande. Får ju en bättre bild av artisten och mer kött på benen sas, så tack för att du lägger ut dem.

      Radera
    9. Haha... jag är stolt nörd, men där sköt du dig i foten; det är RÄTT nördigt att kolla igenom en massa meet and greets också. ;) Gillar också dem!

      Radera
    10. Nja, jag ser det nog mer som ett intresse för artisterna...fast lite nördig är jag nog. ;)

      Radera
  3. Nej det kanske är humor men går inte hem hos mig iaf! Den hamnar på plats 33 av 37 och är egentligen den sämsta låt som ändå går att lyssna på :p asså 34, 35, 36 och 37 lyssnar jag bara inte på! Den sätter sig ganska snabbt i huvudet iaf om det nu är bra vill säga
    Betyg 3,4 av 10

    Bästa franska bidrag är Sébastien Tellier med Divine, härlig låt men live framförandet 2008 var inte bra!

    SvaraRadera
  4. 5/5
    Utan tvekan årets bästa låt. Älskade "Alors on danse" med Stromae 2010 och detta påminner en hel del om den. Jag älskar att låten förmedlar så mycket glädje och ett stort plus för att produktionen låter här och nu. Jag fattar inte hur den kan ligga så långt ner på bettinglistorna, kan inte se annat än att de tar sig upp på övre halvan i resultattabellen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Braaa Elias! :D Älskar Stromae överhuvudtaget, men den här påminner betydligt mer om deras Papaoutai!

      Radera
  5. En riktig vattendelare här tydligen! Personligen älskar jag allt med det här och hur man inte kan bli medryckt är bortom min förståndskapacitet. Går faktiskt så långt som att säga att den befinner sig i min topp 3 just nu! :) Tillsammans med Ungern så har Frankrike verkligen smygit sig upp till att bli ett av mina favoritländer i tävlingen, har faktiskt haft båda länderna i min topp 3 detta och förra året :D (fastän Ungern hamnade där efter tävligen ;) )
    5/5

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.