Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Melodifestivalen 2015: Inför deltävling 3 i Östersund

Vi är framme vid den tredje deltävlingen av Melodifestivalen 2015 och turnén har nu landat i Östersund! Själv kommer jag att landa hemma i soffan lagom till klockan 20 ikväll, men fram till dess blir det uppladdning tillsammans med kvällens låtar i form av 2,30-klippen av de sju som släpptes nu i eftermiddags! Efter ett gäng genomlyssningar känner jag mig nu i alla fall redo att tippa och tycka till inför kvällen!

Det har sagts på flera håll att kvällens startfält är det starkaste hittills och att döma av reaktionerna hos spelbolagen så stämmer det - oddsen för slutseger har rasat för flera av bidragen i Östersund. Jon Henrik Fjällgren är nu andrahandsfavorit till segern bakom Mariette medan Kristin Amparo är trea. Uppstickaren Isa skuggar dessutom oväntat som sjätte favorit till segern i Friends Arena.

Efter att nu själv ha hört bidragen kan jag förstå var det kommer ifrån. Kristin Amparo sitter på en gåshudsframkallande ballad och Jon Henriks schlagrifierade jojk känns som något helt nytt och fräscht i det här sammanhanget medan Isa står för något som vi faktiskt hittar på världens topplistor just nu. Dessutom är lägstanivån hög ikväll, men framför allt börjar kännas riktigt tajt i den kommande finalen redan nu! Den där solklara favoriten har jag inte riktigt hittat ännu, men väl flera bidrag som känns riktigt starka.

Ungefär så här tror och tycker jag om kvällens sju - därunder kan du säga ditt genom att rösta på din favorit och/eller kommentera i kommentarsfältet! (Lyssningslänkarna nedan går till 2,30-klippen på SVTPlay).

Bidragen i Melodifestivalens tredje deltävling

1.
Ellen Benediktson – Insomnia
(Ellen Benediktson, Anderz Wrethov)
Först ut är Ellen Benediktson som gjort ett stilbyte efter förra årets stillsamma sångfågel - den här gången gäller lack och läder och en helt annan musikalisk inriktning. Inför tävlandet här berättade Ellen att hennes bidrag låter electro och Depeche Mode vilket jag tyckte lät väldigt lovande.

Dessvärre hör jag varken det ena eller det andra, snarare ett rätt märkligt hopkok som försöker fånga samma mystik och suggestion som Euphoria, men utan att riktigt lyckas. Här finns liksom flera embryon till bra låtar, men inget av dem har fått utvecklas fullt ut och resultatet känns mest halvdant. Jag ser gärna att Ellen kommer tillbaka igen - och verkligen låter Depeche och electro. Ikväll tror jag hon åker ut snabbt.

Rösta
Ring 099-202 01 eller sms:a 01 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 01 eller sms:a 01 till 729 99 (9,90 kr)

2.
Kalle Johansson – För din skull
(Martin Eriksson, Thomas G:son, Thomas Karlsson)
Två meter Kalle är här som vinnare av P4s talangtävling Svensktoppen Nästa i höstas och har nu försetts med en somrigt solig G:son-macka som känns Oscar Linnros körd genom en schlagerkvarn - vilket ju inte alls låter dumt på pappret.

I sin studioversion låter det till och med riktigt sympatiskt om man klarar av att bortse från att det känns rätt uppenbart att man försöker rida på någon annans våg. Jag var dock inte imponerad när han vann Svensktoppen Nästa då han kändes väldigt oslipad på scenen med en tafatt valpighet, och när nu rapporterna från Östersund pekar i samma riktning tror jag det är kört.

Rösta
Ring 099-202 02 eller sms:a 02 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 02 eller sms:a 02 till 729 99 (9,90 kr)

3.
Andreas Weise – Bring Out the Fire
(Anton Malmberg Hård af Segerstad, Henrik Janson, Thomas G:son)
Sedan tiden i Idol 2010 har ju Andreas synts i precis alla de där sammanhangen där man murar in sig i folkhemssofforna och blir folkkär - förutom just Melodifestivalen. Det har uppenbarligen lyckats på de flesta - men inte riktigt på mig. Andreas är förmodligen en hyvens kille utanför kamerorna, men så här långt har han bara lyckats framstå som representant för den väl dryga stekartypen för min del - vilket ju ger uppförsbacke från början när jag ska bedöma hans bidrag.

Och nej, jag blir inte omvänd nu heller. Det låter inte illa - som ett glittrande men rätt tjatigt shownummer i Las Vegas med yviga gester och övertydliga blink mot kamerorna - men vem lyssnar på det här? Finns det någon rättvisa åker det här ut direkt ikväll - men så är det ju det där att Weise ju faktiskt hunnit skapa sig en liten fanbas. Femma?

Rösta
Ring 099-202 03 eller sms:a 03 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 03 eller sms:a 03 till 729 99 (9,90 kr)

4.
Andreas Johnson – Living To Die
(Andreas Johnson, Bobby Ljunggren, Karl-Ola Kjellholm)
Jag ber att få sätta ett stort kryss i taket! Det här är ju sjätte gången Andreas melodifestivaltävlar - men det är första gången sedan debuten med Sing for me som jag faktiskt verkligen går igång på hans bidrag!

Med bakgrund av att han tidigare alltid tagit sig till minst Andra Chansen borde han väl därmed ta sig minst dit även den här gången kan man ju tycka - men jag är dessvärre inte helt säker på det. Den återhållna men riktigt snygga electroschlagerballaden är långt ifrån publikfriande och kanske finns det till och med en viss mättnad på Andreas själv. Hjärtat säger Andra Chansen - hjärnan är inte helt med på det tåget.

Rösta
Ring 099-202 04 eller sms:a 04 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 04 eller sms:a 04 till 729 99 (9,90 kr)

5.
Isa – Don’t Stop
(Isa Tengblad, Johan Ramström, Gustaf Svenungsson, Magnus Wallin, Oscar Merner)
För mig var den 16-åriga Isa Tengblad ett oskrivet kort inför Melodifestivalen, trots att hon faktiskt var finalist i det svenska kvalet till Junior Eurovision Song Contest 2011 med Nära Dig.

Sedan repen drog igång i Östersund har det funnits en hel del buzz omkring Isa, mycket för hennes säkerhet och utstrålning på scenen, men också för låten som påminner en hel del om en av förra årets mest irriterande hits - Shake it off med Taylor Swift. Den här har samma påträngande omedelbarhet och låter väldigt här och nu för att vara ett bidrag i den här tävlingen.  Kan nu Isa bära upp den på scenen bör det räcka för en andra chans ikväll, säkert med stor hjälp av yngre röster - de har inte många ställen att ta vägen  ikväll!

Rösta
Ring 099-202 05 eller sms:a 05 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 05 eller sms:a 05 till 729 99 (9,90 kr)

6.
Kristin Amparo – I See You
(Kristin Amparo, David Kreuger, Fredrik Kempe)
Dags att ta fram stora motorsågen! De där halvminutlånga torsdagsklippen vi får i år är ju fullständigt värdelösa! Jag fick inget som helst grepp om Kristin Amparos ballad efter att ha hört dem - trots att här ju finns en väl så handfast och gripande ballad!

Kreuger och Kempe låg ju bakom förra årets vinnare Undo med Sanna Nielsen också och även om det här också är en ballad så är den av en annan sort, en souligare och mer avskalad variant som kräver en röst som Kristins. Jag får inte samma omedelbara vinnarvibbar som av Undo, men ikväll känns den som en solklar finalist!

Är det förresten bara jag som hör slingan i Timmy Ts 90-talklassiker One More Try i början av varje vers?

Rösta
Ring 099-202 06 eller sms:a 06 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 06 eller sms:a 06 till 729 99 (9,90 kr)

7.
Jon Henrik Fjällgren – Jag är fri (Manne Liem Frije)
(Jon Henrik Fjällgren, Erik Holmberg, Tony Malm, Josef Melin)
Låten jag varit mest nyfiken på bland årets 28 visar sig vara den fåordiga kusinen till Enigmas Return to innocence - fast med med en sparsmakad Kent-refräng på svenska. Nej, den liknar inte något annat vi hört i den här tävlingen förut, och det på ett sätt som jag tror enkelt tar den till final ikväll. Själv tycker jag riktigt mycket om den, men saknar den där sista kittlingen - kanske finns den i halvminuten vi ännu inte hört?

Det är inte utan att man funderar på hur det här skulle ta sig i Eurovision Song Contest - det är ursvenskt och kanske väl internt, men den vore ett spännande val med osäker utgång och definitivt något som skulle ses som ett oväntat svenskt val. Vågar vi?

Rösta
Ring 099-202 07 eller sms:a 07 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 07 eller sms:a 07 till 729 99 (9,90 kr)

Omröstning



Läs mer

Skaffa stenkoll inför Melodifestivalen 2015 - allt om årets tävlande
SVT lanserar ny Melodifestivalen-app - i år kan du rösta gratis
Melodifestivalen 2015: Oddsen inför den tredje deltävlingen
Melodifestivalen 2015: Resultatet från publikundersökningen vid fredagens genrep
Melodifestivalen 2015: Minutklippen från torsdagens repetitioner
Resultat från tidigare deltävlingar i Melodifestivalen 2015
Melodifestivalen 2015: Inför deltävling 3 i Östersund Reviewed by Pierre on 16:03:00 Rating: 5

1 kommentar:

  1. Vi tycker som vanligt ganska lika men kommenterar lite ändå. Roligt med så starkt startfält, ingen som är direkt dålig, alla är mer eller mindre bra... Ellens låt gillar jag faktiskt ganska mycket, soundet och stämningen, även om den är lite rörig, och tippar den till AC. Kalle och Weise blir lite för mycket bleka kopior av Hellström och Williams, fast AW har en väldigt catchy refräng... AJ tycker jag är lite seg, även om den är snygg, och tror folk glömt bort den ungefär tre sekunder in i Isas låt, som ju är ett snyggt energipiller, och gissar den till AC. Amparo är för mig den solklaraste finalisten här (bara jag som får Nina Somone-känsla i versen?) men det slår mig hur svårsjungen den måste vara (lite a la "Chandalier) så hoppas hon fixar det ikväll, nerver kan ställa till mycket... Är faktiskt inte riktigt med på det här "jojk-tåget", än, men antar att sista delen av låten, som tydligen har en tonartshöjning(!), plus framträdandet kommer höja den en hel del. Så får väl gå till final da! :)
    Så, ska det igen bli de två sista låtarna som går vidare, för tredje gången? Konstigt hur det slumpar sig isf, och att CB inte ALLS tänkt på startnummer i kombo med ny app osv...

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.