Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Australien skickar Guy Sebastian till Wien

För en månad sedan slog nyheten ner som en smärre bomb i Eurovisionland: För att ge Eurovision Song Contests 60-årsjubileum och årets slogan Building Bridges en extra dimension kommer Australien att delta i årets upplaga av tävlingen! Ikväll (torsdag förmiddag lokal tid) avslöjades också vem som kommer att bli australiernas representant i Wien!

Avslöjandet skedde vid en presskonferens i operahuset i Sydney där Julia Zemiro och Sam Pang, representanter för det ansvariga tvbolaget SBS, sprudlande uttryckte sin entusiasm över att äntligen få vara med i tävlingen man under 30 år fått nöja sig med att följa på avstånd - innan man avslöjade att man bestämt sig för att skicka Guy Sebastian som sin representant i Wien.

Den 33-årige Guy Sebastian slog igen när han vann den första upplagan av australiensiska Idol 2002. Sedan dess har han släppt åtta topp-tioplacerade album varav två listettor och haft tolv topp-tioplacerade singlar varav sex ettor, vilket han är den ende manlige australiensaren som lyckats med på hemmaplan. Hans internationella framgångar är dock begränsade - bortsett från framgångar i närliggande Nya Zeeland har bara en låt letat sig ut i världen; Battle Scars som han gjorde tillsammans med Lupe Fiasco. Den blev till exempel listtvåa i Norge och letade sig även in i de nedre regionerna av Sverigetopplistan 2012.

Själv är jag inte närmare bekant med Guy och vad han gjort förut, men att döma av vad jag hör vid en snabb genomlyssning av hans hitkatalog är han en kompetent artist som mycket väl kan funka bra i eurovision med rätt låt! Jag försöker fortfarande vänja mig vid den aviga tanken på Australien är med i tävlingen - men jag blir alltmer tillfreds vid tanken! Tonen vid presskonferensen var väldigt entusiastisk - det är tydligt att man älskar tävlingen och verkligen vill göra det här!

Australiens bidrag kommer att vara direktkvalificerat till Eurovision Song Contests final. Läs mer om det australiensiska deltagandet i Eurovision Song Contest 2015 här.

Vilken låt Guy kommer att tävla med är ännu inte bestämt, men för att få en liten försmak av vem han är kollar vi in den där Battle Scars:

Australien skickar Guy Sebastian till Wien Reviewed by Pierre on 00:17:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Till och med jag som har varit jättearg på EBU (och då menar jag arg som i bombarderat de med frågor) börjar vänja mig vid tanken att de ska vara med. Om de vinner dock kommer jag troligen bli skitarg igen och kanske gå så långt som att bojkotta finalen nästa år (vi får se) Men ja sålänge det är en engångsföreteelse (vilket jag inte tror på för ett ögonblick) Är jag ok med det. Guy verkar ju vara en intressant artist iaf!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... har du till och med röjt med dem? Det är passion! :D Jag är inte heller övertygad om att det här, som de säger, är en engångsföreteelse - det tror jag när jag ser det.

      Radera
    2. Ja såhär i efterhand kanske jag blev orimligt arg men ja, jag tycker ändå inte de ska vara med men för ett år kan det ju vara ok iaf:-) Har man varit ett fan i nästan 20 år kanske man har lite svårt för förändringar:-)

      Radera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.