Polen: Monika Kuszyńska - In The Name Of Love
I eurovisionkretsar talas det ofta om startnumret som ett argument för om ett bidrag ska lyckas bra eller inte - att starta som nummer två är till exempel mer eller mindre en dödens kyss medan det är en räkmacka till framgång att få vara sist ut i startfältet. Kollar vi in statistiken för åren sedan semifinalerna infördes så ser man att det ligger något i det: Startnummer tre är dock ännu sämre än nummer två - bara vid fyra tillfällen under de arton semifinaler som varit har ett bidrag tagit sig till final från startnummer tre. För det sista startnumret är förhållandet det omvända, bara fyra av arton bidrag som startat sist har misslyckats med att ta sig till final. Talar det för årets polska bidrag - som ju är sist ut i den andra semifinalen?
När Polen gjorde comeback förra året efter två års uppehåll från tävlingen så valde man ut sitt bidrag internt. Framgångarna, eller kanske framför allt uppmärksamheten, för det bidraget var kanske en anledning till att man valde att göra samma sak igen. Den här gången handlar det dock om något helt annat än förra årets utmanande tutt-orgie - man valde sångerskan Monika Kuszyńska och låten In The Name Of Love.
35-åriga Monika är rullstolsburen sedan hon och hennes dåvarande band Varius Manx var med i en trafikolycka 2006. Hennes tävlingsbidrag har hon skrivit själv tillsammans med maken Kuba Raczyński inspirerad av årets eurovisionslogan Building Bridges - genom sitt artisteri försöker hon länka samman världarna mellan människor med och utan funktionsnedsättningar och rörelsehinder. Hon menar att bron av förståelse mellan dessa båda grupper växer sig starkare för varje år med hoppet om att gränser mellan gruppernas båda världar en dag helt ska försvinna - i kärlekens namn.
Det är ju utan tvekan en bakgrund som ger låten en djupare mening, som ju dessutom kommer att förstärkas på scenen i Wien av det faktum att Monika sitter i rullstol. Jag får nästan dåligt samvete, men för min del hjälper det inte särskilt mycket alls. Mitt förstahandsfokus är alltid låten - och In The Name Of Love ger mig absolut ingenting, tvärtom blir jag nästan provocerad när de långdragna tonerna i refrängen går på repeat utan att låten utvecklas det minsta. Det är helt enkelt skittråkigt, och får jag bestämma tar det här sig ingenstans alls. Frågan är dock i vilken grad låtens uppenbara bakgrund påverkar röstarna. En bit gissar jag, kanske ända till final, men grundtipset blir ändå att man bommar, startnumret till trots.
När Polen gjorde comeback förra året efter två års uppehåll från tävlingen så valde man ut sitt bidrag internt. Framgångarna, eller kanske framför allt uppmärksamheten, för det bidraget var kanske en anledning till att man valde att göra samma sak igen. Den här gången handlar det dock om något helt annat än förra årets utmanande tutt-orgie - man valde sångerskan Monika Kuszyńska och låten In The Name Of Love.
35-åriga Monika är rullstolsburen sedan hon och hennes dåvarande band Varius Manx var med i en trafikolycka 2006. Hennes tävlingsbidrag har hon skrivit själv tillsammans med maken Kuba Raczyński inspirerad av årets eurovisionslogan Building Bridges - genom sitt artisteri försöker hon länka samman världarna mellan människor med och utan funktionsnedsättningar och rörelsehinder. Hon menar att bron av förståelse mellan dessa båda grupper växer sig starkare för varje år med hoppet om att gränser mellan gruppernas båda världar en dag helt ska försvinna - i kärlekens namn.
Det är ju utan tvekan en bakgrund som ger låten en djupare mening, som ju dessutom kommer att förstärkas på scenen i Wien av det faktum att Monika sitter i rullstol. Jag får nästan dåligt samvete, men för min del hjälper det inte särskilt mycket alls. Mitt förstahandsfokus är alltid låten - och In The Name Of Love ger mig absolut ingenting, tvärtom blir jag nästan provocerad när de långdragna tonerna i refrängen går på repeat utan att låten utvecklas det minsta. Det är helt enkelt skittråkigt, och får jag bestämma tar det här sig ingenstans alls. Frågan är dock i vilken grad låtens uppenbara bakgrund påverkar röstarna. En bit gissar jag, kanske ända till final, men grundtipset blir ändå att man bommar, startnumret till trots.
Upphovsmän
|
Kuba
Raczyński och Monika
Kuszyńska
|
|||||
Startnummer
|
Nummer 17
i semifinal II
|
|||||
Se och hör
|
||||||
Text
|
||||||
Enligt oddsen
|
||||||
I sociala medier
|
||||||
De fem senaste
|
Semifinal
|
Final
|
||||
2008: Isis
Gee - For Life
|
Tia
|
Tjugotrea
|
||||
2009: Lidia
Kopania - I Don't Wanna Leave
|
Tolva
|
|||||
2010: Marcin
Mroziński - Legenda
|
Trettonde
|
|||||
2011: Magdalena
Tul - Jestem
|
Nittonde
|
|||||
2014: Donatan
& Cleo - My Słowianie - We Are Slavic
|
Åtta
|
Fjortonde
|
||||
Bästa placering
|
Tvåa, 1994
för To Nie Ja med Edyta Górniak.
|
|||||
Polen: Monika Kuszyńska - In The Name Of Love
Reviewed by Pierre
on
10:57:00
Rating:
Alltså den här låten är jättekompetent och snygg, verkligen men så tråkig att man nästan somnar. Tur att den är sist ut annars hade man ju dåsat till mitt i showen. Eftersom jag tror att Nina som har sista startnumret i semi 1 klarar sig vidare tror jag nog att detta bommar (två såpass dåliga låtar kan väl ändå inte gå till final tänker jag) Men eftersom denna låten har nr 28/40 på min ranking så är den ju precis utanför finalen och därför hade det inte stört mig överdrivet om den ändå tog sig dit...
SvaraRaderaGillar den här, tycker den är väldigt fin och gillar hennes röst :) gillar video oxå x) även om den inte tävlar.. Går igång på den här ungefär lika mycket som på Sveriges låt, vilket är ganska halvmycket =)
SvaraRaderamen finalplats tror jag absolut inte på..
1. Estland (5 av 5)
2. Slovenien (5 av 5)
3. Irland (5 av 5)
4.
5.
6. Belgien (4 av 5)
7.
8. Malta (3,5 av 5)
9. Azerbajdzjan (3,5 av 5)
10. Ungern (3,5 av 5)
11. Portugal (3,5 av 5)
12. Island (3 av 5)
13. Norge (3 av 5)
14.
15. Albanien (3 av 5)
16. Israel (3 av 5)
17. Ryssland (3 av 5)
18. Sverige (3 av 5)
19. Serbien (3 av 5)
20. POLEN (3 av 5)
21. Rumänien (3 av 5)
22. Litauen (2,5 av 5)
23. Cypern (2,5 av 5)
24.
25. Schweiz (2,5 av 5)
26. Makedonien (2,5 av 5)
27. San Marino (2,5 av 5)
28. Vitryssland (2,5 av 5)
29. Nederländerna (2,5 av 5)
30. Montenegro (2,5 av 5)
31.
32. Lettland (2 av 5)
33. Georgien (2 av 5)
34. Armenien (2 av 5)
35. Grekland (1,5 av 2)
36.
37. Tjeckien ( 1,5 av 5)
38. Danmark (1 av 5)
39. Moldavien (1 av 5)
40. Finland (0 av 5)
Polen går från politiskt inkorrekt till väldigt politiskt korrekt. Detta är så fruktansvärt platt och tråkigt och tar sig ingenstans under sina tre minuter. Den slutar på exakt samma plats som den börjar. Dessutom känns hela upplägget som smaklöst röstfjäskande, även om Monika säkert mena vartenda ord. Däremot är jag ganska säker på att den tar sig till final, på grund av bakgrunden och sista startnumret. Det känns som en sådan låt som faktiskt kan ta sig inom topp 5 eller topp 3 i semin, för att sedan sjunka rejält i finalen.
SvaraRadera2/5
32:a plats på min lista