Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Sverige: Måns Zelmerlöw - Heroes

Vi är framme vid det svenska bidraget som ju startar som nummer 13 i den andra semifinalen. Åter igen är det meningen att jag ska göra det omöjliga och få ihop en hyggligt opartisk bedömning av vårt eget bidrag - men jag tror faktiskt att jag skiter i att ens låtsas vara objektiv den här gången. Jag golvades ju direkt av Heroes och Måns Zelmerlöw den där lördagkvällen i februari på parkett i Conventum Arena i Örebro då jag efter en låtmässigt halvljummen melodifestival äntligen hittade min favorit - och jag vältrar mig fortfarande i lyckan över att vi även i år har både ett bidrag jag tokgillar och ett bidrag som räknas till de hetaste segerkandidaterna!

Det var inte bara jag som golvades! Måns och Heroes tog hem segern i Melodifestivalens final med den högsta poängsumman och den största segermaginalen något bidrag haft i tävlingen, bland annat efter att ha kammat hem nio av elva möjliga tolvor från de internationella jurygrupperna. Redan där borde vi ha fått en rätt tydlig signal om att vi har något stort på gång - men trots det har skriverierna sedan dess haft helt andra fokus. Det är dags att rikta det rätt igen!

Nej, Heroes är inte ett plagiat. Jag är säker på att upphovsmännen hittat inspiration i flera av senare års hits - inte minst David Guettas Lovers on the sun - men när nu Heroes inte har två toner i rad gemensam med den så blir de inte mer i förhållande till varandra än vilka två låtar i samma genre som helst. Ja, det var både obegripligt och onödigt av Fredrik "Benke" Rydman, regissör till Heroes, att göra en nära nog identisk version av en tidigare upplaga av den animerade figuren i Måns scennummer - men figuren har ritats om så saken är utagerad. Och herregud nej, Måns är inte homofob. Ska vi lämna skitsnacket och ta den roliga biten nu?

En överväldigande majoritet av Europa kommer bara att möta en proffsig, karismatisk och inte minst skitsnygg artist som framför ett av få bidrag i år som låter som en dunderhit gör på världens listor idag - och han gör det med tävlingens absolut mest iögonenfallande scennummer. Jag är så partisk man kan bli, men jag ser inte att någon av våra konkurrenter varken matchar helhetspaketet av låt, artist och scenframträdande eller har ett bidrag med bredare appeal. Måns kommer att sälja Sverige som smör i solsken i Wien, jag kommer att vara stolt som en tupp över att vara svensk och ingenting alls talar emot att Sverige får en ny eurovisionmedalj. Jag ser till och med Heroes som den hetaste segerkandidaten av dem alla.

Upphovsmän
Linnea Deb, Joy Deb och Anton Hård af Segerstad
Startnummer
Nummer 13 i semifinal II
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Sverige rankas just nu som bidrag nummer ett av Oddschecker
I sociala medier




De fem senaste

Semifinal
Final
2010: Anna Bergendahl - This is my life
Elva

2011: Eric Saade - Popular
Etta
Trea
2012: Loreen - Euphoria
Etta
Etta
2013: Robin Stjernberg - You
-
Fjortonde
2014: Sanna Nielsen - Undo
Tvåa
Trea



Bästa placering
Sverige har vunnit fem gånger. Waterloo med ABBA 1974, Diggi-loo diggi-ley med Herreys 1984, Fångad av en stormvind med Carola 1991, Take Me To Your Heaven med Charlotte Nilsson 1999 och Euphoria med Loreen 2012.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Sverige: Måns Zelmerlöw - Heroes Reviewed by Pierre on 20:32:00 Rating: 5

5 kommentarer:

  1. Jag blir jätteglad av att läsa dina åsikter om det svenska bidraget och hoppas att merparten av de som röstar tycker detsamma för jag hoppas verkligen att det blir en ännu en svensk ESC-seger. Själv har jag däremot lite svårare att tro på något högre än en topp-tre- / topp-fem-placering, då låten inte riktigt övertygat mig, men jag hoppas att du får rätt. :D

    SvaraRadera
  2. Jag hejade på Måns i Melodifestivalen för det fanns verkligen inget annat val för Sverige i år. Med det sagt var jag ändå lite "underväldigad" av låten när jag hörde den första gången. Sedan har den växt till sig och Måns är ju en både snygg och duktig entertainer så jag utgår från att det går bra. Jag hoppas att han vinner såklart även om han på min egen ranking endast når en 13:deplats. Och JA numret är snyggt och med ett bra startnummer kan det bli bra detta (förutsatt att de andra favoriterna får sämre startnummer då)

    SvaraRadera
  3. För mig var det ingen som helst tvekan om vem som skulle vinna Melodifestivalen. Heroes är i mina öron ett av de modernaste och slagkraftigaste bidrag jag hört i Eurovision och tillsammans med ett minnesvärt scennummer kommer detta räcka rejält rejält långt, möjligtvis så långt som det går. Får jag bestämma så vinner Måns däremot inte, Estland är fortfarande mina favoriter. Jag hoppas att det blir ett nordiskt-baltiskt race i finalen i Wien!!!
    5/5
    2:a plats på min lista

    SvaraRadera
  4. Enligt mig årets mest överskattade låt.. Men vad gör det när det är Sverige! Heja Måns! och tror garanterat på en ny pallplats, kanske en seger även om jag tycker att det skulle vara väldigt orättvist då det finns iaf 3 låtar som förtjänar vinsten så mycket mer men självklart ska jag hålla tummarna för Sverige. :) Men själv så gillar jag inte den här särskilt mycket.. att den låter " som en dunderhit gör på världens listor idag" kan nog va en orsak, gillar dunderhits på listorna xD Måste faktiskt tillägga att de är första gången sedan Martin Stenmark vann 2005 med Las Vegas som jag inte är jätteförtjust i Sveriges låt...

    1. Estland (5 av 5)
    2.
    3. Irland (5 av 5)
    4.
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7.
    8. Malta (3,5 av 5)
    9. Azerbajdzjan (3,5 av 5)
    10. Ungern (3,5 av 5)
    11. Portugal (3,5 av 5)
    12. ISLAND (3 av 5)
    13. Norge (3 av 5)
    14.
    15. Albanien (3 av 5)
    16. Israel (3 av 5)
    17. Ryssland (3 av 5)
    18. SVERIGE (3 av 5)
    19. Serbien (3 av 5)
    20.
    21. Rumänien (3 av 5)
    22. Litauen (2,5 av 5)
    23.
    24.
    25. Makedonien (2,5 av 5)
    26. San Marino (2,5 av 5)
    27. Vitryssland (2,5 av 5)
    28.
    29. Nederländerna (2,5 av 5)
    30. Montenegro (2,5 av 5)
    31.
    32. Lettland (2 av 5)
    33. Georgien (2 av 5)
    34. Armenien (2 av 5)
    35. Grekland (1,5 av 2)
    36.
    37. Tjeckien ( 1,5 av 5)
    38. Danmark (1 av 5)
    39. Moldavien (1 av 5)
    40. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera
  5. Trodde folk skulle sjunga ut sina lovord om Sveriges bidrag här i kommentatorsfältet, verkar dock som att flera är väldigt ljummet inställda till "Heroes". Själv tycker jag låten har en dussinrefräng och då hjälper inte det estetiska. Den var inte topp 20 på min lista vad gäller melodifestivalen och vete tusan om den kvalar in topp 20 på min ESC-lista heller. Men den lär säkert placera sig bra i tävlingen.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.