Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Rumänien: Mandinga - Zaleilah

Mandinga - Zaleilah

Med ett fortsatt användande av semifinalsystemet blir länderna med långa snygga sviter av finalplatser allt färre för varje år. Vi i Sverige förlorade ju vår häromåret och ifjol tappade Turkiet sin sexton år långa svit. Den längsta sviten har nu Ryssland med tolv finaler på raken, följt av Bosnien och Grekland med elva var - och sedan Rumänien som nu är uppe i tio raka.

Finalen av årets rumänska uttagning Selecţia Naţională togs hem av gruppen Mandinga och låten Zaleilah med stor hjälp av att den var tvtittarnas favorit. Juryn föredrog låten Şun-ta med Electric Fence, men utan tillräckligt stöd från tittarna räckte det inte för seger - Mandinga var ju juryns tvåa.

Sjumannabandet Mandinga har ett helt decennium och fyra album på nacken nu - och en alldeles egen plats i det rumänska musikutbudet. Gruppen består nämligen av både rumänska och kubanska musiker och de beskriver att deras musik uppstår i mötet mellan ländernas respektive musikaliska kulturer - vilket hörs i deras eurovisionlåt som i mina öron låter kontinentalt latinsk sommar. Titeln Zaleilah är namnet på en dans som gruppen ivrigt försöker lansera inför tävlandet i Baku - och är du sugen på att lära dig den kan du kolla in här. Det kan komma att behövas, för det här luktar sommarhit.

För min del handlar det dessvärre om den där irriterande sortens sommarhit som man helst viftar bort som en envis fluga. Visst svänger det, visst hör jag att det här är en hit och givetvis blir det final i Baku, men nae, det här står jag på sin höjd ut med en klubbkväll på medelhavssemestern.

Bidragets upphovsmän: Costi Ionita, Elena Ionescu och Dihigo Omar Secada
Bidragets startnummer: Nummer 6 i semifinal I.
Bidragets text.

Rumäniens fem senaste bidrag:
2007: Todomondo - Liubi, Liubi, I Love You (final 13e)
2008: Nico & Vlad - Pe-o Margine De Lume (semi 7a, final 20e)
2009: Elena - The Balkan Girls (semi 9a, final 19e)
2010: Paula Seling & Ovi - Playing With Fire (semi 4a, final 3a)
2011: Hotel FM - Change (semi 4a, final 17e)

Rumäniens bästa placering:
Rumänien har så här långt ingen seger men väl två bronsplatser på meritlistan; den ena nådde ju Paula Seling & Ovi förra två år sedan med Playing with fire, medan Luminita Anghel & Sistem nådde sin 2005 med Let Me Try.

Läs även andra bloggares åsikter om
Rumänien: Mandinga - Zaleilah Reviewed by Pierre on 11:00:00 Rating: 5

2 kommentarer:

  1. 4/5 från mig. Nu tycker vi ganska olika Pierre :) Jag tycker nämligen detta är en av årets bästa upptempolåtar. Den ligger helt rätt i tiden med den ljuvliga dragspelshooken och jag blir helt lycklig när jag hör den. Jag är också ganska säker på att det blir final.

    SvaraRadera
  2. @Elias: Ja, jag är ju väl medveten om att jag är i minoritet om min åsikt här, de flesta verkar ju gilla låten. I mina öron skaver den dock, så fort den dyker upp i spellistan vill jag byta låt så fort den kommit till den enerverande refrängen.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.