Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Melodifestivalen 2014: Inför deltävling 4 i Örnsköldsvik

Det är dags att ta sig an årets åtta sista tävlande bidrag - ikväll gör de upp om ytterligare två platser i Friends Arena om två veckor!

Vi serveras en rätt bred och skön anrättning ikväll även om jag faktiskt tycker det här startfältet är svagare än förra veckans. Det känns dessutom betydligt mer lättippat, åtminstone om man ser till finalplatserna - på pappret känns det rätt givet att det blir Anton Ewald och Alcazar som kniper de där båda platserna.

Det har dock skrällt rätt duktigt hela vägen i år och jag utesluter inte att det kan hända igen. Främst utmanar Josef Johansson, men precis som jag skriver längre ned här känns hans Hela natten svårbedömd. Med tanke på rockbristen i finalen så här långt känns det också som slagläge för Ammotrack - och det känns inte helt enkelt att tippa emot Linda Bengtzings svit på fyra raka finalplatser heller.

Om det finns någon melodifestivalvinnare i fältet? Nej, inte alls faktiskt. Från här känns det mest som att man tävlar om platserna bakom Sanna Nielsen i resultatlistan - hepp, där sade jag det! Så här tror och tycker jag om kvällens åtta (Länkarna går till 2,30-klippen av bidragen på SVTPlay):

1. Alcazar Blame It On The Disco 
Alcazar är tillbaka - och Stay the night är tillbaka! Eller åtminstone en snarlik uppdatering av deras melodifestivalbidrag från 2009. För oss som älskade den är det här givetvis godis, särskilt som det sägs att låten kryddas med ett fläskigt och påkostat shownummer på scenen ikväll. Jag vill absolut se att Alcazar kniper en av de där finalplatserna, men måste medge att jag hoppats på något mer än en 2.0-uppdatering av den senaste stora hiten. Hör tittarna en trött upprepning eller ser de ett kärt återseende ikväll då? Med tanke på hur bejublat trions inhopp som mellanakt blev i fjol tror jag nog de senare är tillräckligt många för att se till att vi får tre minuter oemotståndlig disco extravaganza i finalen också - men helgjutet känns det inte. Minns dessutom Alcazars trackrecord: de har bara gått direkt till final en gång på fyra försök.

Ring 099-202 01 eller sms:a 01 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 01 eller sms:a 01 till 729 99 (9,90 kr)

2. I.D.AFight Me If You Dare 
I.D.A frontade av sångerskan och tidigare Fame Factory-deltagaren Ida Pihlgren fick sin plats i Melodifestivalen via Allmänhetens tävling, intaget för upphovsmän utan tidigare utgivna verk. Jag hade verkligen önskat att den vägen in i tävlingen någon gång skulle resultera i en riktig utmanare - men så sker inte heller i år. Ida är en skön och duktig sångerska, men det räcker inte långt när lättmetallpopen till låt hon gör mest känns stökig och tandlös - trots attityden i texten. Jag tror dock inte som många andra att det behöver bli så illa som en jumboplats ikväll. Ida har tillräckligt mycket bett för att hitta en målgrupp, men jag blir överraskad om det räcker högre än en sjätteplats.

Ring 099-202 02 eller sms:a 02 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 02 eller sms:a 02 till 729 99 (9,90 kr)

3. Janet LeonHollow 
Förra året gjorde Janet Leon glammig debut i Melodifestivalen med Beyoncé-look och den dansanta Heartstrings. Det höll inte för ett liv bortom det första framträdandet - och när hon nu gör snabb comeback har hon ändrat spår helt. Den nya inriktningen känns dock som ett rejält nerköp. Hollow är en rätt intetsägande ballad i midtempo som lämnar åtminstone mig helt oberörd. Jag är rädd det här slutar ännu sämre än förra årets femteplats - mitt grundtips blir faktiskt att det här är veckans jumbo. Jag ser inte riktigt vem det är som ska rösta här. Om det går så illa hoppas jag inte det innebär att Janet ger upp, utan att hon återvänder till förra årets betydligt roligare spår. Snälla?

Ring 099-202 03 eller sms:a 03 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 03 eller sms:a 03 till 729 99 (9,90 kr)

4. AmmotrackRaise Your Hands 
Nu är det dags att vakna igen! Skövdebandet Ammotrack melodifestivaldebuterar med en rätt skön smocka bredbent old school hårdrock - tänk 80-tal, jeansvästar med ryggemblem och motorcyklar. Hade det här varit för att par år sedan hade finalplatsen känts given, men nu känns det som om tiden då melodifestivalpubliken svultet slukar allt som andas rock passerat. Kunde inte Outtrigger ta sig till final förra veckan med sin i mina öron betydligt attraktivare nu metal så har jag svårt att se att Ammotrack skulle lyckas med sin svennigare variant på rock. Raise your hands har dock rätt mycket direktappeal och inte tror jag rockfansen slutat rösta - jag tippar att det blir rocktätt i Andra Chansen nästa vecka!

Ring 099-202 04 eller sms:a 04 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 04 eller sms:a 04 till 729 99 (9,90 kr)

5. Josef JohanssonHela natten 
Förra årets Ted Gärdestad-stipendiat, den 20-årige Josef Johansson står för veckans mest svårtippade bidrag. Redan när jag hörde att han tävlar med en ballad signerad lord Thomas G:son höjdes mina förväntningar på vad Josef har att komma med en bit och när jag nu hört två och en halv minut av Hela natten är jag helt säker på att det här hör till mina favoriter bland alla årets bidrag. Vi snackar snyggt uppbyggd ballad inte helt olik Hurts Stay och helt i linje med det låtsnickeri man förknippar med G:son, en sådan man definitivt inte vill få avklippt när sista halvminuten, det liksom smarrigaste inuti, återstår. Josef känns dock oprövad på scenen, hur det här funkar ikväll lär bero helt på hur han klarar att leverera. Jag tippar Andra Chansen, men det känns som att han lika gärna kan skrälla sig till final - eller rent av åka ut direkt.

Ring 099-202 05 eller sms:a 05 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 05 eller sms:a 05 till 729 99 (9,90 kr)

6. Linda BengtzingTa mig 
Det här är femte försöket i Melodifestivalen för Linda Bengtzing och med sig hit har hon en imponerande svit - hittills har hon alltid gått direkt till final! Frågan är om hon ska lyckas göra det igen - särskilt som hon den här gången provar en ny stil. Alla hennes tidigare bidrag har enkelt kunnat plockas in i facket klassisk schlager, men den här gången har hon, även om grundreceptet är detsamma, förpackat sin låt i energisk electroinramning. Jag tycker att Linda gör helt rätt som försöker uppdatera sitt sound - men jag är inte lika säker på att Svensson i tvsoffan håller med. Jag lutar åt att det blir bom och en femteplats ikväll, men glömmer inte heller att Lindas stora styrka är hennes lyskraft i skala mindre sol så fort hon ställer sig på en scen. Den kan tänkas lyfta det här högre, men knappast till ny final.

Ring 099-202 06 eller sms:a 06 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 06 eller sms:a 06 till 729 99 (9,90 kr)

7. Ellinore HolmerEn himmelsk sång 
Ellinore tävlar med en sorgsen ballad när hon nu gör debut på riktigt i Melodifestivalen - hon stod ju på den scenen redan för fyra år sedan då hon och Glada Hudik-gänget gjorde Kents Sverige som en mellanakt. Jag hade svårt att greppa En himmelsk sång efter att ha hört minutklippen i torsdags och får nog medge att det intrycket kvarstår även nu när jag hört nästan hela. Jag kan på sin höjd sträcka mig till att det här är lite sött, men som helhet känns det bara... sömnigt. I gårdagens publikundersökning placerade sig Ellinore på Andra Chansen-plats - uppenbarligen finns det andra som hör något jag missar - men jag tippar sjundeplats.

Ring 099-202 07 eller sms:a 07 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 07 eller sms:a 07 till 729 99 (9,90 kr)

8. Anton EwaldNatural 
Avslutningvis den förpliktigande sist-ut-i-sista-deltävlingen-platsen, den som folk alltid har lite extra förväntningar på (trots att det var en stund sedan ett bidrag som startade där vann) - den har i år Anton Ewald som ska försöka toppa förra årets tripp via Andra Chansen till en slutlig fjärdeplats i finalen. Han gör det med Natural, en mindre direkt kusse till Begging, som inleder lågmäld för att sedan brista ut i dansant housepop och till slut toppas med en oväntad och rätt skön dos gospelkör. Som väntat gillar jag det här riktigt mycket i studioversionen, medan jag är betydligt mer skeptisk till hur det här funkar live. Finalplatsen ikväll känns i vilket fall given!

Ring 099-202 08 eller sms:a 08 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 08 eller sms:a 08 till 729 99 (9,90 kr)
Melodifestivalen 2014: Inför deltävling 4 i Örnsköldsvik Reviewed by Pierre on 16:36:00 Rating: 5

1 kommentar:

  1. Min topp:
    1. Ellinore Holmer (4)
    2. Josef Johansson (3,5)
    3. Anton Ewald (3,5)
    4. Linda Bengtzin (3)
    5. Alcazar (3)
    6. Janet Leon (2)
    7. I.D.A (1)
    8. Ammotrack (1)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.