Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Resultatet från Rumäniens semifinal

Efter att under de två senaste åren valt eurovisionbidrag via en enda final så utökade Rumänien i år åter sin uttagning Selecția Națională genom att låta finalen föregås av en semifinal - och den gick av stapeln ikväll i Sala Sporturilor i Baia Mare!

Finalen av gjorde i två omgångar där tolv bidrag tävlade om sex platser i finalen. I en första omgång röstade en femmannajury där bland annat Cezar, Rumäniens eurovisionrepresentant 2013, ingick vidare fyra bidrag till final. Därefter inleddes en ny omröstning där tittarna fick rösta vidare ytterligare två bidrag bland de åtta som juryn dumpat.

När bidragen till den rumänska uttagningen släpptes tyckte jag det kändes ovanligt tunt. Jag brukar enkelt kunna hitta en hel näve favoriter hos Rumänien, men i år fastnade jag bara för den comebackande Mihai Trăistarius Paradisio och inte blev det bättre av att kvällens semi kändes lite lågbudget. Juryn röstade vidare Mihai till final som sitt sista val, men jag kan ha viss förståelse för att de tvekade... Å andra sidan var deras största favorit en riktig styggelse i mina öron; Ovidiu Antons Moment of Silence, ett stycke svulstig teatralisk rockopera som hade fått Meat Loaf att bli grön av avund!

Om vem som ligger bäst till inför finalen på söndag vet vi väldigt lite. Då är nämligen förutsättningarna annorlunda! Juryn är borta och tittarna får förtroendet att på egen hand rösta fram vinnaren bland de sex finalisterna! Jag tänker hålla en tumme för att Mihai sträcker upp sig lite och tar hem det - men jag blir inte det minsta förvånad om de rumänska tittarna röstar fram rockopera-snubben. Minns hur de till exempel valde den redan nämnde Cezar, som för övrigt kommer att uppträda i finalen med sin version av Rise Like a Phoenix... Vi kollar in semifinalens juryfavorit - därunder hittar du hela resultatet med länkar till alla bidrag!

Resultatet i den första omgången - juryns omröstning



Jurypoäng
Resultat
1.
Ovidiu Anton - Moment of silence
(Ovidiu Anton)
54
Till final
2.
Dream Walkers - Let it shine
(Cristian Faur)
47
Till final
3.
(Gabriel Huiban, Laurenţiu Duţă)
44
Till final
4.
M I H A I - Paradisio
(Mihai Trăistariu, Robby G., Dumi Pădure)
33
Till final
5.
Doru Todoruţ feat. Irina Baianţ - The Voice
(Doru Todoruţ, Irina Baianţ)
32

6.
(Jukebox)
27

7.
Vanotek feat. The Code & GeorgianI’m coming home
(Vanotek, Catană Ionuţ, Alex Cotoi, Sorin Seniuc, Adriana Rusu, Anastasia Sandu)
18

8.
Irina Popa Letting Go
(Irina Popa, George Lazăr, Alexandru Tudor, Eduard Taraş)
12

9.
Gașca de acasă - Tu ești povestea
(Călin Ionce, Florin Pop, Glad Berindei)
10

10.
Xandra - Superhuman
(William Taylor, Jonas Gladnikoff)
8

11.
Andra Olteanu - Nai Nai
(Andra Olteanu, Sever Selim)
5

12.
Mihai Băjinaru - Never too late
(Andrei Tudor, Cristian Faur)
0


Resultatet i den andra omgången - tittarnas omröstning



Tittarröster
Resultat
1.
Vanotek feat. The Code & GeorgianI’m coming home
984
Till final
2.
Doru Todoruţ feat. Irina Baianţ - The Voice
852
Till final
3.
Xandra - Superhuman
563
Utslagen
4.
Mihai Băjinaru - Never too late
337
Utslagen
5.
Jukebox - Come on everybody
333
Utslagen
6.
Gașca de acasă - Tu ești povestea
237
Utslagen
7.
Irina Popa – Letting Go
196
Utslagen
8.
Andra Olteanu - Nai Nai
111
Utslagen
Resultatet från Rumäniens semifinal Reviewed by Pierre on 00:10:00 Rating: 5

5 kommentarer:

  1. Finns bara ett bidrag med riktig klass och det är Ovidiu Antons. Spel mot ett mål är ett känt uttryck som borde vara gällande här

    SvaraRadera
  2. Alltså jag blir inte klok på om folk verkligen menar att de gillar Ovidiu Anton på riktigt, eller om de tvunget vill ha något att skratta åt i Stockholm. Jag kan knappt titta på det, så pinsamt tillgjort och amatörmässigt.

    SvaraRadera
  3. Nej då om jag skulle haft något att skratta åt så skulle det ha varit Cristal Snows bidrag i finska uttagningen men det slipper jag tack och lov. Eller varför inte Belgiens tillgjorda bidrag. Men nu tittar jag inte för att få skratta utan för att hitta något som har något extra vilket jag hittat i Ovidiu Antons bidrag. Hur han ser ut skiter jag fullständigt i. Artisterna får gömma sig bakom en vägg om de så vill för det enda jag bryr mig om är låten. Låtmässigt finns det i mina ögon bara ett riktigt bra bidrag i Rumäniens uttagning och det heter Moment of silence.

    SvaraRadera
  4. Min kritik handlar i första hand om låten, jag gillar den helt enkelt inte alls. Jag klarar precis som Jonna, inte av det där tillgjorda och teatraliska. Men det går inte att bortse ifrån att Eurovision Song Contest långt ifrån bara handlar om låten - och där fick Anton inga nya pluspoäng igår.

    SvaraRadera
  5. Helt på din linje Pierre. Gillar du inte låten så är det din sak. För min del har esc och mello blivit allt för mycket om hur folk ser ut eller så. Exempelvis blev jag för någon vecka sedan påhoppad av en kille då jag sa att jag inte gillade Cristal Snows bidrag. Plötsligt var jag i hans ögon gayhatare och fan vet allt. Men snälla nån sa jag till honom. Jag har vänner som är gay och gör ingen som helst skillnad på sådant. Jag gillade helt enkelt inte hans stela framträdande och tråkiga låt. Man vågar knappt säga något idag. Nej gillar du inte låten Pierre så är det din sak. Jag älskar Moment of silence och det är min topp :-)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.