Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Portugals Salvador Sobral vann Eurovision Song Contest 2017!

Eurovision Song Contest 2017 har nått målet och vi har en vinnare - Portugal har tagit sin första seger i tävlingen genom balladen Amar Pelos Dois framförd av Salvador Sobral! Och vilken storartad seger det blev - med högst poäng från både tittarna och juryn var den helt överlägsen!

På förhand var det upplagt för en rysare mellan Italien, Bulgarien och Portugal - men snart stod det klart att Italien inte skulle kunna konkurrera. Redan innan röstningen inleddes började Francesco Gabbani dala på spelbolagens oddslistor och det stod klart att vi stod inför en duell - som genast dog och blev en enmansshow när poängregnet över Portugal inleddes direkt och sedan höll i sig röstningen igenom! Salvador fick fler än dubbelt så många poäng som trean Moldavien - bara ett av alla mått på hur överlägsen han var!

Jag tycker det här är en riktigt kul seger - inte bara för att Portugal äntligen fick vinna, utan för att det faktiskt, precis som Salvador själv sade genast efter sin vinst, är en seger för musiken. Det går att vinna helt utan flådiga scenshower och långsökta effekter - om man har en Sobral. Någon som brinner för musiken, som inte bara sjunger sin låt utan under tre minuter faktiskt lever den, innerligt, inlevelsefullt och på sitt alldeles egna sätt. Det kräver sin Sobral. Killen är ett unikum.

För det var i första hand inte en låt som vann i år utan ett fenomen. Ett riktigt original - genommusikaliskt och rakt igenom äkta och genuint. Det berörde hela Europa ikväll - och jag älskar både Sobral och att han hade den effekten. Min enda invändning är egentligen tanken att det här kan tänkas innebära en lång rad av försök att kopiera framgångsreceptet nästa år. Det vore katastrof! Eftersom det vore skittråkigt. Eftersom det är dömt att misslyckas. Att hitta en Salvador Sobral är en chans på miljonen. Sätter hans seger däremot en trend att sjunga på sitt eget språk är däremot ingen lyckligare än jag - att ett sådant bidrag vunnit två år i rad är faktiskt fantastiskt i min bok!

Mitt i allt jubel och all kärlek syns också en hel del negativa reaktioner i mina sociala medier - om att Sobral mest är märklig eller att låten är mossig och aldrig kommer att bli en hit. Och visst hade jag önskat något annat än en ballad i år igen. Gärna en fet, modern listhit i upptempo. Men för mig är både den här tävlingen och musiken i stort något mycket mer än en hit - och idag blev den världen både större och bredare. För mig är det klart mer värt mer än en hit på Spotify.

Vår egen Robin Bengtsson gjorde ännu en kanoninsats och tangerade Frans femteplats från förra året - Sveriges fjärde raka topp fem-placering! Det lär också jublas rejält i Bulgarien och Moldavien - de nådde inte bara medaljplatser, utan båda fick också, precis som Portugal, sina hittills bästa placeringar i tävlingen! Allra längst ned hamnade Spaniens bidrag, vilket med en enda poängs marginal räddade Tyskland från att hamna där för tredje gången i rad! Det känns också svårt att skriva en rapport utan att nämna kvällens rumpchock! Ska vi gissa på högre säkerhet runt scenen nästa år!

Nu är dags att börja placera årets maj-semester - en vecka eller två i Lissabon låter väl inte helt fel? Här är årets vinnare av Eurovision Song Contest - därunder hittar du hela kvällens resultat med länkar till alla framträdanden om du vill se dem igen! Allra längst ned vill jag veta vad du tycker - rösta och kommentera!

Resultatet i finalen av Eurovision Song Contest 2017



Juryn
Tittarna
Totalt


Poäng
Plac.
Poäng
Plac.
1.
Portugal Salvador Sobral - Amar Pelos Dois 
382
1
376
1
785
2.
Bulgarien Kristian Kostov - Beautiful Mess 
278
2
337
2
615
3.
Moldavien SunStroke Project - Hey Mamma
110
8
264
3
374
4.
Belgien Blanche - City Lights
108
9
255
4
363
5.
Sverige Robin Bengtsson – I Can’t Go On
218
3
126
8
344
6.
Italien Francesco Gabbani - Occidentali's Karma 
126
7
208
6
334
7.
Rumänien Ilinca feat. Alex Florea – Yodel It 
58
15
224
5
282
8.
Ungern Joci Pápai - Origo 
48
17
152
7
200
9.
171
4
2
25
173
10.
Norge JOWST feat. Aleksander Walmann - Grab the Moment 
129
6
29
15
158
11.
135
5
15
19
150
12.
Frankrike Alma - Requiem 
45
19
90
10
135
13.
Kroatien Jacques Houdek - My Friend 
25
22
103
9
128
14.
78
12
42
11
120
15.
99
10
12
20
111
16.
Österrike Nathan Trent - Running on Air 
93
11
0
26
93
17.
50
16
33
13
83
18.
58
14
21
18
79
19.
48
17
29
15
77
20.
Danmark Anja Where I Am 
69
13
8
21
77
21.
Cypern Hovig - Gravity 
36
20
32
14
68
22.
Polen Kasia Moś – Flashlight 
23
23
41
12
64
23.
Israel Imri I Feel Alive 
34
21
5
22
39
24.
Ukraina O.Torvald - Time 
12
24
24
17
36
25.
Tyskland Levina - Perfect Life 
3
25
3
24
6
26.
Spanien Manel Navarro - Do It for Your Lover 
0
26
5
22
5

Vad tyckte du om de tävlande i finalen? Rösta


Portugals Salvador Sobral vann Eurovision Song Contest 2017! Reviewed by Pierre on 01:16:00 Rating: 5

8 kommentarer:

  1. Ja, jättekul, speciellt när vi får se tjugo "Salvadorer" på scen nästa ESC... Inte helt oväntat, skrällarna var väl snarare att Italien inte gick bättre och att Moldavien kom trea! Nöjd ändå med vår femteplats som jag tippade, och Bulgarien som tvåa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... jag skrev just om det. Det vore riktigt tråkigt - och helt lönlöst.

      Radera
    2. Ja, vi får hoppas att det inte blir så. Men hur kunde en så stor favorit "floppa"? Själv kan jag bli lite anti när nånting är överdrivet upphaussat, men trodde ändå att den skulle bli sämst trea... Vad tror du?

      Radera
    3. Jo nog var det favoritskapet upphaussat alltid! Jag tror att vi lite mer insatta påverkats av det där stora favoritskapet medan vi googletranslatat och gillat den smarta texten. De flesta framför tvn hade inte alls de förväntningarna. De kände inte till alla miljoner YouTube-spelningar och det enorma favoritskapet. När det kom till kritan såg de bara en catchy låt med en man och en lite larvig apa - och en text de inte förstod.

      Radera
  2. Jag känner äntligen efter ett litet dalande intresse de saenaste åren för mig att tävlingen är på väg åt rätt håll. ÄNTLIGEN fick en riktig låt utan massa synthar och elektronisk störande ljud (säger inte att all elektronisk musik är dålig nu)vinna. och ÄNTLIGEN vann någon som inte sjunger på engelska och jag hoppas att det kan få länder att våga sjunga på sina egna språk igen. och en annan sak som är viktig för mig även om inte så många i Sverige håller med mig: ÄNTLIGEN fick en låt av den typen man inte hör på radion vinna. Jag gillar ju ESC för att det inte är musik man hör på radion (även om en och annan radiohit är min smak med) och för mig får det gärna stå 20 st Salvadorer på scen med vackra och känslosamma ballader på modersmål nästa år. Hade gjort mig superglad! Grattis POrtugal! NI förtjänar detta mer än något annat land!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur, då hade ju tävlingen stendött direkt! Fattar inte hur du tänker riktigt, förmodligen bara på dig själv...

      Radera
  3. Jag känner till en webbplats som låter dig ladda ner roliga ringsignaler gratis. Jag rekommenderar dig att använda ringsignaler på: http://tonos123.com

    SvaraRadera
  4. Descarga tonos de llamada gratis para tu dispositivo móvil en: Yotonos.com . sintetizar todos los tonos de llamada para todos los dispositivos móviles y los últimos tonos de llamada de hoy.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.