Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Italien: Emma Marrone - La Mia Città

Sedan Italien gjorde comeback i Eurovision Song Contest efter många års frånvaro för tre år sedan har man alltid valt sitt bidrag bland årets tävlande i den anrika San Remo-festivalen, festivalen som faktiskt fungerade som förebild när Eurovision Song Contest en gång kom till. I år valde man en lite annorlunda väg när man valde bidrag - även om anknytningen till San Remo fortfarande är minst sagt stark.


I år valde man nämligen inte artist bland årets tävlande, men väl en San Remo-vinnare; den 29-åriga sångerskan Emma Marrone som vann tävlingen 2012 och nu räknas som en av landets allra största samtida stjärnor med bland annat tre storsäljande album på meritlistan - de har alla sålt minst dubbel platina - sedan genombrottet för tre år sedan. Hennes genombrott kom 2010 då hon vann den populära tvsända talangshowen Amici di Maria De Filippi, och sedan dess har framgångarna avlöst varandra: Året därpå blev hon tvåa i San Remo-festivalen tillsammmans med gruppen Modà och låten Arriverà och 2012 vann hon alltså sedan hela tävlingen på egen hand med Non è l'inferno.

Strax efter valet meddelades att hon kommer att sjunga La mia città i Köpenhamn, en låt som hon skrivit själv och som plockades in som nytt spår på den nya versionen av senaste albumet Schiena som släpptes i november fjol. Efter som den var dryga halvminuten för lång för eurovisionformatet spelades den in i en ny version som klockar in på de tillåtna tre minuterna.

Jag skulle så gärna vilja tycka att det här är bra! Emma var fantastisk när hon vann i San Remo med en kanonlåt, men även om Emma fortfarande är lika fantastisk så tycker jag inte att låten håller måttet. Producenten Brando berättar att låten hämtat inspiration från 80-talets rock - och nae, jag tycker inte det känns fräscht att hämta inspiration från band som Roxette år 2014, särskilt inte om man gör det i en låt som verkligen känns som just ett albumspår snarare än en singel. Emma är en klass-akt och kan säkert lyfta låten ett par snäpp med sin blotta närvaro, men jag tror inte det räcker för att lyfta låten över mittskiktet i Köpenhamn - jag önskar man lagt ner mer jobb på att plocka fram en bra låt när man nu valt en så bra artist.

Upphovsmän
Emma Marrone
Startnummer
Direktkvalificerade för final
Versioner
Bidragets text
Enligt oddsen
Italien rankas just nu på sextonde plats av Oddschecker


De fem senaste

Semifinal
Final
1993: Enrico Ruggeri - Sole D'europa
-
Tolva
1997: Jalisse - Fiumi di parole
-
Fyra
2011: Raphael Gualazzi - Madness of love
-
Tvåa
-
Nia
2013: Marco Mengoni - L'Essenziale
-
Sjua


Bästa placering
Två segrar; 1964 för Non Ho L'étà med Gigliola Cinquetti och 1990 för Insieme: 1992 med Toto Cutugno.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2014 här.
Italien: Emma Marrone - La Mia Città Reviewed by Pierre on 17:42:00 Rating: 5

5 kommentarer:

  1. Det här blev snabbt en av mina favoriter, kanske mest för att just hon är så bra, och att hon genomgående sjunger på italienska. Men har märkt att låten i längden blir lite jobbig och kan inte höra på den för ofta pga det. De flesta kommer ju höra den för första gången och tror hon gör ett bra scenframträdande, så gissar nog top tio trots allt. Är väl inte direkt en massa andra coola rockbrudar att fajtas med heller...

    SvaraRadera
  2. Jag gissar också topp tio vilket den verkligen inte förtjänar för precis som du skriver Pierre så är hon så mycket bättre än låten. Jag blev glad när jag hörde att de vlt Emma som gjort flera fantastiska låtar tidigare. men alltså den här låten är så tråkig! Däremot är det många pluspoäng för italienskan! P min ranking är den bara 22/37 men kommer nog högre som sagt.

    Förra årets bidrag från Italien var det bästa sedan comebacken och det bästa någonsin måste ju vara Gente Di mare! Episk låt!

    SvaraRadera
  3. Jag gillar det här... Jag gillar precis som ni Emma! Cool brud som jag verkligen gillar. Låten tycker jag också är skön :) På min ranking hamnar den på plats 14 av 37
    Betyg 7,2 av 10

    Bästa Italienska låt är nog L'amore è femmina, eller kanske årets haha eller L'Essenziale :) gillar Italiens tre senaste låtar men förstår fortfarande inte hur Madness of love kunde komma tvåa !!!!!

    SvaraRadera
  4. Håller helt med Pierre! Nästintill perfekt paket, förutom själva låten då........ 3-/5

    SvaraRadera
  5. 4/5
    Varje gång jag hör introt kan jag inte begripa hur en låt jag tycker om så mycket kan ha ett sådant värdelöst intro. Resten av låten gillar jag dock. Gillar henne, melodin, rösten, energin, ett av de bästa bidragen i år helt enkelt. Tror att det blir ett resultat på topp 10 igen.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.