Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Litauen: Vilija Mataciunaite - Attention

Jag blir fortfarande yr i huvudet när jag försöker greppa årets litauiska uttagning - den här säsongens i särklass både längsta och krångligaste! Under tolv veckor tävlade tjugo artister i tvsända shower och parallellt pågick en omröstning på nätet mellan sexton låtar. I showerna turades artisterna om att sjunga bidragen och efterhand plockades både artister och låtar bort i jämn takt. Halvvägs in hade litauerna kollrat bort sig själva till den grad att man tvingades lägga till två shower för att få antalet låtar och artister att gå jämnt ut - även om man påstod att de tillagda showerna kommit till för att möta det stora intresset från tittarna.

I finalen återstod bara tre artister och en låt, Attention, som faktiskt skrivits av en av de tre artister som tagit sig till final - den 27-åriga Vilija Matačiūnaitė. Det blev också hon som tog hem segern efter att ha fått flest röster från både tittarna och den röstande juryn. Ganska imponerande att lyckas vinna med sin egen låt under förutsättningarna som tävlingen gav!

Vilija är en mångsysslerska med imponerande bred meritlista. Det senaste decenniet har hon dammsugit Baltikum på tvsända talangshower och tagit hem segern i flera av dem, senast förra årets upplaga av litauiska The Voice. Samtidigt har hon hunnit med att vara både skådespelare och programledare i litauisk tv, ha en huvudroll i en rockopera, slutföra sina studier som jazzsångerska - och skriva Attention, en låt som kom till henne under en promenad i London där hon bodde under en period.

Litauen är ett lite udda syskon i eurovisionfamiljen som trots - eller rent av tack vare - udda, lite naiva och ibland amatörmässiga bidrag allt som oftast tagit sig till final på senare år - och varenda gång trots att man räknats ut på förhand. Man har lyckats skicka precis ett sådant bidrag i år också! Attention är helt klart en udda fågel med sin märkliga struktur, krystade text och framstammade hook, i den nationella finalen knixigt framförd á la klassens timme av Vilija och en ensam manlig dansare. Så här sitter jag igen och med ett litauiskt bidrag som borde vara helt hopplöst, samtidigt som jag inte kan bortse ifrån att man kommer med något alldeles eget, med precis samma anti-appeal som senare års litauiska finalister. Nej, jag kan inte utesluta att man ännu en gång skräller sig till final, men utgångspunkten måste återigen bli att man bommar i år.

Upphovsmän
Vilija Matačiūnaitė och Viktoras Vaupšas
Startnummer
Nummer 7 i semifinal II
Versioner
Bidragets text
Enligt oddsen
Litauen rankas just nu på tjugonionde plats av Oddschecker


De fem senaste

Semifinal
Final
2009: Sasha Son - Love
Nia
Tjugotrea
2010: InCulto - Eastern European Funk
Tolva
-
2011: Evelina Sašenko - C'est ma vie
Femma
Nittonde
2012: Donny Montell - Love is blind
Trea
Fjortonde
2013: Andrius Pojavis - Something
Nia
Tjugotvåa


Bästa placering
Sexa, 2006 för We Are the Winners med LT United.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2014 här.
Litauen: Vilija Mataciunaite - Attention Reviewed by Pierre on 13:08:00 Rating: 5

7 kommentarer:

  1. Jag tycker denna, liksom de andra baltiska bidragen i år är hopplöst dålig. Hon kan sjunga men numret är dålig, texten oerhört krystat och hon har inte samma charm som Andrius hade förra året (som jag för övrigt älskade) Det här är den sämsta låten från Litauen på ett par år då jag även gillade Donny Montell och hans Love is bland. Jag tror inte på final för denna. Allt annat vore en skräll. Tror den kan komma sist t.o.m men som du skrev så är ingenting omöjligt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... man vågar knappt tippa emot Litauen längre! Men trots skrällarna måste jag få skryta med att jag faktiskt prickade in C'est ma vie och Love is blind som finalister - men bommade Something i fjol.

      Radera
    2. Jag gjorde tvärt om. Prickade både Love is Blind och Something men inte C'est ma vie:-) Something var min stora guilty pleasure förra året så var glad när den gick vidare!!

      Radera
  2. Förra året blev jag väldigt glad när Litauen skrällde sig till final :D Mindre glad blev jag året innan då enligt mig själva definitionen av rövmusik gick vidare... Jag skulle bli besviken om det blir så i år också. Rörig och omelodisk. Tycker inte att hennes sång håller särskilt hög klass heller. 2/5

    SvaraRadera
  3. Så det här är resultatet av tolv veckors tävlande?! Hmm, nä tilltalar mig inte alls, ganska gapigt och som sagt amatörmässigt, kommer inte skrälla nånstans och försvinner i ESC-glömska forever...bye bye! ;)

    SvaraRadera
  4. Asså spyr typ på den här låten! Så konstig och så himla rörig :p Vet inte ens varför den ändå får 2,9 av 10 i betyg av mig, men jag spyr inte jättemycket på den och hon verkar rätt skön. På min topp hamnar den på plats 35 av 37

    Bästa bidrag från Litauen är helt klart Something!

    SvaraRadera
  5. 2/5
    Hot mess! Lagom kul emellanåt men blir lite svimfärdig av produktionen. Tippar att denna kommer sist i semin.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.