Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Österrike: Conchita Wurst - Rise like a Phoenix

Årets österrikiska bidrag hör till de mest omtalade inför tävlandet i Köpenhamn - inte på grund av låten man valt, utan för ett uppseendeväckande och i vissa kretsar kontroversiellt val av artist. Det österrikiska tvbolaget ORF meddelade redan i september att man internt utsett den skäggprydda kvinnogestalten Conchita Wurst som sin artist för Köpenhamn. Vi fick sedan vänta ända till i mars innan hennes lika internt utvalda bidrag Rise Like a Phoenix presenterades - en storslagen ballad som lätt hade kunnat arrangeras om till ett James Bond-tema.

Conchita Wurst är en karaktär skapad av 25-årige Tom Neuwirth. Han berättar själv att Conchita kom till som en reaktion mot upplevelser i tonåren då han ofta kände sig diskriminerad och mobbad vilket han försökte bemöta genom att anpassa sig - utan att någonsin känna att han passade in. Med Conchita vill han säga att det inte är viktigt hur du ser ut, var du kommer ifrån eller vilken hudfärg du har - alla är vackra för sin egen skull.

Conchita syntes för första gången i bredare sammanhang när hon tävlade i den tvsända talangshowen Die große Chance för tre år sedan där hon slutade sexa. Året därpå blev hon tvåa bakom Trackshittaz i den österrikiska uttagningen till Eurovision Song Contest med That's What I Am.

Jag älskar att Conchita Wurst är med och tävlar - för att hon är den hon är men inte minst också för att hon blir en vass nagel i ögat på mindre toleranta deltagarländer! Att hon dessutom faktiskt kan sjunga och är strålande live ger givetvis också stora pluspoäng. Tydligen är många eurovisionfans med mig på det tåget, för i fansens stora omröstning (se här) är hon i skrivande stund andrahandsfavorit till slutsegern. Jag tror dock att det är en stor överskattning av chanserna till framgång i Köpenhamn. Lika väl som Conchita kan tänkas tappa röster för att hon är den hon är så tror jag att hon i den andra änden samtidigt vinner röster på just det - jag tror snarare det faller på låten. Den är ett visserligen snyggt men rejält omodernt stycke ballad som jag har svårt att se som vinnarmaterial år 2014. Att det uppenbarligen handlar om väldigt mycket mer än bara låten här gör det dock svårtippat - men jag tror på finalplats och en plats på nedre halvan väl där.

Upphovsmän
Charly Mason, Joey Patulka, Ali Zuckowski och Julian Maas
Startnummer
Nummer 6 i semifinal II
Versioner
Bidragets text
Enligt oddsen
Österrike rankas just nu på elfte plats av Oddschecker


De fem senaste

Semifinal
Final
2005: Global Kryner - Y Así
Tjugoetta
-
2007: Eric Papilaya - Get A Life - Get Alive
Tjugosjua
-
2011: Nadine Beiler - The secret is love
Sjua
Artonde
2012: Trackshittaz - Woki mit deim Popo
Artonde
-
2013: Natália Kelly - Shine
Fjortonde
-


Bästa placering
En seger, 1966 för Merci Chérie med Udo Jürgens.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2014 här.
Österrike: Conchita Wurst - Rise like a Phoenix Reviewed by Pierre on 16:24:00 Rating: 5

14 kommentarer:

  1. Jag älskar Conchita men är inte alls helt såld på låten. Den har klättrat ett par placeringar på min ranking så numera är den iaf en finalkandidat för mig. Men det är ju sinnessjukt omodernt det här även om hon sjunger brallorna av många andra i årets tävling. Vinner gör hon definitivt inte. Final hoppas jag på dock men är lååångt ifrån säker på det. Jag hoppas dock det bara för att reta Ryssland, Grekland och de andra länderna som brukar ogilla allt som har med homosexualitet att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag skulle nog säga att risken är betydligt större att hon bommar finalen än att hon lyckas placera sig på topp tio!

      Radera
  2. Lyssnar hellre på detta "omoderna" sound än modern dunka dunka som man inte orkar lyssna på. Heja Österrike!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är helt säker på att det här har sin publik - men jag tror inte den är tillräckligt stor. :)

      Radera
  3. Gillar verkligen Bond-vibbarna i låten, blandat med Ola Zalo och nån sång från Jesus Christ (kommer inte på vad den heter just nu, ,,,"I have tried for 3 years, feels like 30"-nånting) och tycker inte det gör nåt om den inte är så modern, en bra låt är en bra låt. Sjunger fantastiskt och förtjänar att gå till final. Det enda som stör mig lite är skägget faktiskt och är nog det som kan bli hans fall, fattar grejen men känns lite onödigt trots allt, hoppas folk inte bryr sig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill förtydliga lite: han får se ut precis hur han vill för mig, jag bryr mig mest om låten, men om skägget kostar honom en finalplats så är det väldigt synd, och hoppas alltså inte det blir så...

      Radera
    2. Varför skulle folk haka upp sig på skägget? Känns som ett svenskt sätt att tänka.

      Radera
    3. En "kvinna" med skägg är ju inte så jättevanligt precis, speciellt inte i ESC och kommer självklart skapa reaktioner, tror jag iaf, på gott och ont.

      Radera
    4. Svenskarna bryr sig nog inte om skägget. Är nog snarare öststaterna som har problem med det!

      Radera
    5. Precis, det missade jag i mitt svar till "anonym".

      Radera
  4. Spelar inte så stor roll. En del låtar vill man ha lite för sig själv. Österrike lär väl bli glad för en finalplats. Omdodernare låtar har väl gått vidare förr..

    SvaraRadera
  5. Måste börja med att hylla Conchita och hans låt 2012 , den var jättebra! Men den här låten är väldigt tråkig men snygg gjord, på min lista hamnar conchita på plats 28 av 37
    Betyg 5,2 av 10
    Bästa österrikiska bidrag är nog ändå årets, Österrike har typ aldrig skickat en låt som fallit mig i smaken :)

    SvaraRadera
  6. En väldigt "ok" låt. Så ok att den faktiskt blir ganska trist. Har tröttnat på den. Är inte alls säker på att den går till final. 2+/5

    SvaraRadera
  7. 3/5
    Gillar Bondgrejen men kan inte bestämma mig om jag tycker den är omodern eller tidlös. Imponeras mycket av hans sång men saknar det lilla extra i melodin. Har hört rykten att han ska raka av sig skägget inför ESC. Hoppas att det inte stämmer. Tippar på att det kommer gå bra för denna, 3:e plats i semin.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.