Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Makedonien: Tijana - To the sky

Hur påverkar länderna som mer eller mindre tillfälligt lämnat Eurovision Song Contest årets resultat? Frågan kan tyckas märklig - de är ju inte med - men jag är övertygad om att det ger effekt! Under de fem senaste åren har nio länder som inte deltar i år lämnat tävlingen; Andorra, Tjeckien, Slovakien, Bosnien Hercegovina, Turkiet, Bulgarien, Serbien, Kroatien och Cypern. Om vi kikar närmare på poängen de svenska bidragen fått från de länderna under de fem senaste åren så ser man att de motsvarar ca 17% av det totala antalet poäng vi fick under den perioden. Inte farligt alls om man jämför med länderna som drabbas hårdast - som Makedonien. Av poängen deras bidrag fått de fem senaste åren så har fler än hälften, 53%, kommit från länder som inte är med i år!

Redan i augusti meddelande det makedonska tvbolaget MKRTV att man internt utsett den 38-åriga sångerskan Tijana Dapčević som sin artist för Köpenhamn. Tijana, som har en makedonsk mamma och serbisk pappa, båda med yrken inom musikbranschen, har haft flera hits i hela det forna Jugoslavien. Hon har också gjort tre tidigare försök att få tävla i Eurovision Song Contest. Första gången var redan 1996 då hon tävlade med Ti Prostuvam. Därefter följde ett andra försök 2002 med midtempoballaden Izgrev och sedan ett tredje fyra år senare med den mer dansanta Greh, men den gången i Serbien Montenegros uttagning. För sex år sedan tävlade hennes lillasyster Tamara Todevska för Makedonien i Eurovision Song Contest tillsammans med Adrian Gaxha och Vrčak i låten Let me love you - och i år kommer hon att finnas med i kören bakom Tijana.

Hennes tävlingsbidrag presenterades först i februari - och då i två versioner, en på engelska och en på makedonska. Först senare bestämdes att hon kommer att tävla med den engelska versionen med titeln To the Sky i Köpenhamn.

Att döma av de intervjuer jag sett med Tijana den senaste tiden verkar hon vara en riktigt kul brud som bjuder på sig själv, säger vad hon tycker och har nära till skratt - sidor som hon lär behöva utnyttja till max för att ha skuggan av en chans här. Det här är ingen dum låt alls egentligen, men den berör mig inte heller det minsta. Det är tre rätt trevliga minuter, men de bara pågår, passerar och försvinner - inget sticker ut eller griper tag och det lyfter aldrig. Utifrån det och frånvaron av pålitliga poängleverantörer tror jag det är stenkört för Makedonien och Tijana. Jag blir mycket överraskad om To the Sky når final.

Upphovsmän
Lazar Cvetkoski, Elena Risteska Ivanovska och Darko Dimitrov
Startnummer
Nummer 11 i semifinal II
Versioner
Bidragets text
Enligt oddsen
Makedonien rankas just nu på trettiofemte plats av Oddschecker


De fem senaste

Semifinal
Final
2009: Next Time - Nešto što kje ostane
Tia
-
2010: Gjoko Taneski - Jas Ja Imam Silata
Femtonde
-
2011: Vlatko Ilievski - Rusinka
Sextonde
-
2012: Kaliopi - Crno i belo
Nia
Trettonde
2013: Esma & Lozano - Pred Da Se Razdeni
Sextonde
-


Bästa placering
Tolva, 2006 för Ninanajna med Elena Risteska.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2014 här.
Makedonien: Tijana - To the sky Reviewed by Pierre on 17:46:00 Rating: 5

9 kommentarer:

  1. Videon lyfter ju låten en hel del, som är snygg, om än helt osammanhängande. Men tittar man på premiärframförandet, som är ganska uselt, så blir det helt klart för mig att det här är en skräplåt, med väldigt banal text, och igen dålig engelska. Tror inte heller på final, skulle bli väldigt förvånad.

    SvaraRadera
  2. Sånna här låtar brukar komma sist.
    Next...

    SvaraRadera
  3. Vad negativa ni är!
    Jag blir i alla fall glad av det här o vill bara upp o dansa med Tijana! :)) Tycker dessutom det är en modern poplåt, som till skillnad från många andra låtar i Eurovision, hade kunnat spelats på vilken hit-radio station som helst!
    Heja Makedonien!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... har som sagt inte mycket emot låten - men jag tror det här är typen av låt som många gillar, men utan att ha den som sin favorit - och då blir det inte många poäng.

      Radera
  4. Jag tycker tvärtemot dig att detta inte alls är en trevlig låt. Den är repetitiv och det mest o-unika i hela årets tävling. Och hon har ingen utstrålning alls och jag vill helst stänga av den istället för att genomlida årets tre längsta minuter. Ingen final. plats 34/37 på min ranking

    Makedonien har haft flera bra bidrag där det bästa är utan konkurrens Crno I Belo från 2012- Det var kvalite!!

    SvaraRadera
  5. En catchy och lagom sympatisk låt. Men som sagt, griper inte tag över huvud taget. Alls. Tror inte heller på final. 2/5

    SvaraRadera
  6. 2/5
    Alltså den är ju helt OK men helt provocerande tråkig, ungefär som danska bidrag alltid är. Hon har en trist sångröst också och noll utrstrålning. Tror precis som du Pierre att allt för få har denna som favorit. Tippar på en 11e plats i semin.

    SvaraRadera
  7. Första gången jag hörde den här låten gillade jag den verkligen och var faktiskt inne på min topp 10 men nu har hjag tröttnat lite på den men tycker fortfarande om den här låten, men lite opersonlig som ni redan kommenterat. Jag hoppas absolut på final! På min lista hamnar makedonien på plats 16 av 37
    Betyg 7 av 10

    Bästa Makedonska bidrag är Crno I Belo som jag verkligen älskade! Och sen har jag fortfarande inte förlåtit Makednoien för att de inte lät Esma och Lozano att tävla med låten Imperija!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh! Imperija var ett mästerverk! De skulle absolut tävlat med den!

      Radera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.