Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Vitryssland: Teo - Cheesecake

Årets vitryska final var en av säsongens jämnaste! Den avgjordes på målfoto då två bidrag stod på samma poäng när tittarna och juryn fördelat sina poäng. Regelverket sade då att vinnaren skulle utses genom att de individuella jurymedlemmarna skulle rösta om saken - vilket självklart ledde till att bidraget som inledningsvis fått juryns tolva, Cheesecake med Teo, tog hem segern medan folkets favorit Now You're Gone med Max Lorens & Didyulya fick nöja sig med andraplatsen.

Teo är artistnamnet för den 31-årige Yuriy Vaschuk som haft musiken som en röd tråd genom hela livet. Redan som barn vann han en nationell musiktävling som dragspelare och som tonåring bjöds han in att arbeta med den nationella akademiska konsertorkestern där han också utvecklades som kompositör, arrangör och sångare. Sedan följde akademisk examen i musik och nyligen har han också fungerat som programledare för ett musikprogram i tv.

Yuriy har gjort ett tidigare försök att vinna som artist, 2009 gjorde han Behind i duett med Anna Blagova men slogs då ut redan i semifinal. Han är dessutom ett offer för vitryssarnas ovana att byta ut sitt eurovisionbidrag - dubbelt upp. Två gånger har en låt han skrivit vunnit en vitrysk final, men båda gångerna har de bytts ut: 2010 gällde det Far Away med 3 + 2 och i fjol Rhythm of Love med Alyona Lanskaya. Den erfarenheten ligger kanske bakom att han absolut ville behålla låten han vann med i år - även om han tvingades justera låtens text något. Användandet av varumärket Google Maps i originalversionen var inte ok enligt regelverket - i Köpenhamn sjunger han all the maps istället.

Cheesecake är en skruvad klackspark om killen som tröttnat på tjejen som envisas med att kalla honom min söta ostkaka, framförd av en Teo med till synes grava Robin Thicke-komplex - även om han själv hävdar att det inte är så. Jag tror folk kommer att tycka det här är en rätt skön trudelutt, men för min del funkar det inte riktigt, främst beroende på den bedrövliga engelskan. I refrängen hör jag till exempel att han inte vill vara min tweepy haps idag - och det blir liksom lite för mycket av den varan för att jag ska orka. Låten är dock glad och sticker ut och Teo har tillräcklig lyskraft för att kunna charma genom rutan - och jag tror inte européer i allmänhet är fullt lika nogräknade på språkligheter som jag. Jag tippar att vitryssarna kniper en finalplats för att sedan slåss i botten i finalen.

Upphovsmän
Yury Vashchuk (Teo) och Dmitry Novik
Startnummer
Nummer 10 i semifinal II
Versioner
Bidragets text
Enligt oddsen
Vitryssland rankas just nu på trettioförsta plats av Oddschecker


De fem senaste

Semifinal
Final
2009: Petr Elfimov - Eyes That Never Lie
Trettonde
-
2010: 3 + 2 - Butterflies
Nia
Tjugofyra
2011: Anastasiya Vinnikova - I love Belarus
Fjortonde
-
2012: Litesound - We are the heroes
Sextonde
-
2013: Alyona Lanskaya - Solayoh
Sjua
Sextonde


Bästa placering
Sexa, 2007 för Work Your Magic med Koldun.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2014 här.
Vitryssland: Teo - Cheesecake Reviewed by Pierre on 19:14:00 Rating: 5

13 kommentarer:

  1. Det här är definitivt ett bottenskrap och jag såg den vitryska finalen och det första jag tänkte var (precis som i den lettiska) att detta var den sämsta låten av alla och vad händer? Jo skiten går å vinner! Jag har liksom du fruktansvärt ont av den dåliga engelskan i just denna låten. Förstår inte mycket och jag tycker inte han är charmig och för mig är detta den sortens skämtbidrag som inte borde få finnas. Den har fått plats 36/37 på min ranking och jag hoppas att de som röstar i semi 2 har sense nog att INTE rösta det här oljudet vidare.Tyvärr tror jag liksom du att den nog kniper en finalplats precis som skitlåten de skickade förra året!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant, jag håller med om det mesta, men har överhuvudtaget inte tänkt på den som ett skämtbidrag faktiskt!

      Radera
    2. Den är nog inte tänkt som ett skämtbidrag men för mig känns den så. Liksom Lettland och Frankrike och på ett sätt Danmark också....(behöver inte vara fel det är bara att detta är så dåligt)

      Radera
  2. What? Engelskan är ju inte sååå dålig, jag har absolut hört värre :P
    Svincatchy låt med en sångare som verkligen tycks njuta av varenda sekund. Är tyvärr rädd att Europa inte fattar grejen, juryn lär ju rata den i alla fall :/ men jag håller tummarna! Ljusår bättre än den andra cake-låten är den ju definitivt ;) 4/5

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo han har rakt igenom kasst uttal - och jag gav den ju faktiskt dubbelt så högt betyg som den andra kaklåten. ;-)

      Radera
    2. Jag håller med om att den är något bättre än den andra kaklåten men skillnaden är marginell. Båda suger. Båda är skämt och den andra kaklåten har BRA uttal på engelskan för övrigt!

      Radera
  3. Men nog måste det väl finnas tio bättre låtar än det här? Känns mer som en bagatell, ett litet pausnummer innan nästa låt, typ. Tror inte på final alls, så lättflörtade är inte folk, hoppas inte det i alla fall. Den dåliga engelskan tänker jag nästan inte på för att den är så "jämnusel", och låten så simpel, och töntig faktiskt. Justin Timberlake-wannabee!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men nu har du missförstått Pelle - det är inte det tio bästa låtarna som går vidare utan de tio som får flest poäng! Två HELT olika saker! :-D

      Radera
    2. Jahaa! Är det så det är, får väl tänka om lite då...;-)

      Radera
  4. Han är så charmig ju, det här gillar jag faktiskt... eller helt okej iaf :) Det finns många sämre och tristare låtar än den här i år. Hoppas den går till final, på min lista är den på plats 23 av 37
    Betyg 5,8 av 10

    SvaraRadera
  5. Bästa bidrag från Vitryssland är nog.. hmm säger We are the heroes eller work your magic :) Ingen jättebra låt någon av dem

    SvaraRadera
  6. ...eller Butterflies, jo butterflies är ju bästa Vitrysska

    SvaraRadera
  7. 1/5
    Oooh, det är så pinsamt. Tycker det låter som en Justin-reject från 2002. Får sockerchock och mår lite illa av detta. Tippar på 12e plats i semin.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.