Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Rumänien: Paula Seling & Ovi - Miracle


Trots en lång rad fina placeringar - Rumänien är till exempel nu uppe i tolv raka eurovisionfinaler - hör Rumänien till länderna som ännu väntar på sin första seger. Två gånger har man lyckats ta sig upp på prispallen. Först lyckades Luminita Anghel & Sistem ta sig dit då de blev trea med Let Me Try 2005 och sedan lyckades duon Paula Seling & Ovi göra om den bedriften i Oslo fem år senare med Playing With Fire. Rumänerna är riktigt sugna på den där första segern - och kanske bidrog det till att man ville ge en ny chans till Paula & Ovi som tidigare varit närmast den när de nu ville försöka igen.

Det var dock ingen promenadseger! Tolv bidrag gjorde upp i finalen av Rumäniens uttagning Selecţia naţională i år och bland dem hade tittarna en klar favorit. One More Time med Vaida fick nämligen nästan fyra gånger så många röster som tittarnas tvåa, vår redan omtalade duo. Juryn gillade dock inte Vaida utan placerade henne som sjua vilket gav segern åt deras favorit - Paula Seling & Ovi och deras Miracle.

Paula Seling hör till Rumäniens mest framgångsrika artister med femton albumsläpp de senaste sexton åren men har också vunnit priser som klassisk pianist. Ovi, eller Ovidiu Cernăuțeanu, bor sedan flera år i Norge dit han flyttade för kärleks skull. Han har också försökt representera Norge i Eurovision, både som artist och kompositör. 2006 tog han sig till Sistesjansen med The Better Side of Me och 2009 tog han sig till final men blev oplacerad där med Seven Seconds. För två år sedan tävlade han som upphovsman tillsammans med Thomas G:son och blev återigen finalist med Reidun Sæthers High on Love. Årets låt är helt nordisk - Ovi har skrivit den tillsammans med dansken Philip Halloun, den norska sångerskan Frida Amundsen och det tillika norska produktionsteamet Beyond51, som också låg bakom Haba Haba, Norges eurovisionbidrag 2011 med Stella Mwangi.

För mig är Miracle som en eurovisionens motsvarighet till en selfie med duckface och för mycket klyfta - ett ängsligt, närmast desperat utfläkande som ynkligt tigger om bli älskat. Precis allt är strömlinjeformat och tillrättalagt för att tilltala så många som möjligt och samtidigt inte stöta bort någon. Till och med texten består av handplockade vackra ord staplade på varandra utan att ha något att säga. Resultatet är intetsägande till självutplånandets gräns - i mina öron provocerande oprovocerande. Därmed inte sagt att det inte kommer att fungera. Till en gräns. Strömlinjeformat, inställsamt och tillrättalagt är själva affärsidén för hundratals reklamradiostationer runt om i Europa av en anledning - folk gillar det. Det lär räcka för ny rumänsk final, men hela tänket är totalfel om man vill få den där första segern. Jag tippar nedre halvan i finalen.

Upphovsmän
Ovi, Philip Halloun, Frida Amundsen och Beyond51
Startnummer
Nummer 15 i semifinal II
Versioner
Bidragets text
Enligt oddsen
Rumänien rankas just nu på nionde plats av Oddschecker


De fem senaste

Semifinal
Final
2009: Elena - The Balkan Girls
Nia
Nittonde
2010: Paula Seling & Ovi - Playing With Fire
Fyra
Trea
2011: Hotel FM - Change
Fyra
Sjuttonde
2012: Mandinga - Zaleilah
Trea
Tolva
2013: Cezar - It's My Life
Femma
Trettonde


Bästa placering
Trea två gånger, 2005 för Let Me Try med Luminita Anghel & Sistem och 2010 för Playing With Fire med Paula Seling & Ovi.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2014 här.
Rumänien: Paula Seling & Ovi - Miracle Reviewed by Pierre on 16:37:00 Rating: 5

6 kommentarer:

  1. Håller med, såå tillrättalagt och mesigt, men funkar säkert på folk som hör den för första gången, ligger ju sist i startordningen också. Och i brist på bättre låtar så lägger jag den på min lista över vilka jag tror går till final:
    Malta
    Israel
    Norge
    Österrike
    Finland
    Irland
    Schweiz
    Grekland
    Slovenien
    Rumänien
    Så där, och hejar nog mest på Österrike faktiskt, spännande! ;-D

    SvaraRadera
  2. En bra låt som jag iaf tycker är bättre än många andra låtar i år. Lite tråkig och ganska trevlig låt, jag gillar trevliga låtar. Så på min lista hamnar den här på plats 15 av 37

    Rumänien är ett av mina favorit länder när det kommer till esc, Let me try, Tornerò, The balkan girls, Playing with fire och Zaleilah är ju underbara! Tror Zaleilah tar första platsen följt av let me try, the balkan girls, Torneró och Playing with fire.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha... då tycker vi ju exakt lika - tråkigt och trevligt. Skillnaden är bara att jag tycker "trevligt" är skittrist. :)

      Radera
  3. Jag hade höga förväntningar efter mästerverket Playing With Fire. Tyvärr lever de inte alls upp till det. Jag tycker det är ok och det tar sig garnterat till final och i brist på bra "partylåtar" kommer nog fansen rösta den in i övre halvan av startfältet, typ plats 10-15 någonstans. men jag tycker att den, precis som Makedoniens låt är otroligt o-unik och lik så mycket annat m,an redan hört.

    Den bästa låten från Rumänien är helt klart Tornero. En av mina favoriter någonsin i tävlingen faktiskt. Gillar även Zaleila, Playing with Fire och Let me try väldigt mycket! Riktigtbra låtar allihop. Men i år får inte Rumänien min röst!

    SvaraRadera
  4. Haha, jämförelsen med duckface-selfien var ju klockren! XD
    Den här låten gör mig bara ledsen. Playing With Fire klassar jag som en av de senare årens bästa låtar (Let Me Try och Tornero också, när vi ändå pratar om Rumänien, ett av mina favoritländer), så detta är en grov besvikelse. Allt är sämre. Allt. Särskilt deras kemi kändes betydligt mer intessant med Mr. och Mrs. Smith-grejen jämfört med ett glatt och lyckligt par (det är i alla fall vad jag förstått). Defenitivt den av årets låtar jag stör mig mest på, men jag ska vara lite snäll, för såå dåligt i sig är det kanske inte.
    2/5

    SvaraRadera
  5. 3/5
    Gick inte i spinn för Playing With Fire och det gör jag inte för denna heller. Båda är 3/5, varken mer eller mindre. Gillar dock housepianot ganska mycket vilket räddar hela låten, men tycker att det känns innehållslöst när man skrapar bort housepianot. Tippar på en 5:e plats i semin.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.