Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Slovenien: Tinkara Kovač - Round And Round

Slovenien var allra sist in i årets upplaga av Eurovision Song Contest efter att man beviljats några dagar extra på sig efter att den ordinarie deadline för anmälan gått ut sedan det signalerats att man behövde mer tid på sig för att lösa deltagandet ekonomiskt. En vecka efter den ursprungliga deadlinen kom i alla fall till slut ett positivt besked - Slovenien är med även den här gången.

Även förra året kom beskedet om deltagande sent, så sent att man tvingades lägga ned planerna på en nationell uttagning och istället gjorde man ett internt val av bidrag. I år lät man sig dock inte hindras, slovenerna snodde snabbt ihop en mini-upplaga av det tidigare använda formatet EMA och vi bjöds på en nationell final med sju bidrag. I ärlighetens namn märkte man tydligt att arrangemanget var ett hastverk, men trots att låtmaterialet inte var mycket att hänga i eurovisiongranen så fanns det ett undantag - och de slovenska tvtittarna bestämde sig klokt nog för att skicka just det till Köpenhamn. Spet (Round and Round) med Tinkara Kovač vann den avgörande superfinalen mot Let me be (myself) med Muff med nära 70 % av rösterna.

35-åriga Tinkara titulerar sig både sångerska, flöjtist, producent och kompositör och har tidigare gjort tre försök att få representera Slovenien i Eurovision Song Contest - även om det var ett tag sedan sist; 1997, 1999 och 2001. Bäst gick det 1999 då hon blev tvåa bakom Darja Švajger med sin Zakaj.

Jag tycker det är kul att slovenerna så uppenbarligen anstränger sig för att kunna vara med, men det är trist att de sena besluten går ut över kvaliteten på bidragen den skickar - för även om låten var det bästa den nationella finalen kunde erbjuda så räcker det inte riktigt till. Det är inget stort fel på Round and round som den fick heta sedan man pimpat den efter finalsegern, det är en rätt skön etnolåt framförd av en duktig artist - mer än att den är alldeles för menlös, och det är ju en rätt allvarlig brist i det här sammanhanget. Det händer för lite och här finns inget som höjer den över mängden - och fick vi inte flöjt så det räckte i fjol? När den dessutom ligger mellan två bidrag som vet att ta plats tror jag det blir tufft för Slovenien även i år - om man inte drar till med något brutalt i iögonenfallande på scenen i Köpenhamn. Det lär knappast hända - och då stannar man i semin i år också.

Upphovsmän
Raay, Tinkara Kovač, Hannah Mancini och Tina Piš
Startnummer
Nummer 14 i semifinal II
Versioner
Bidragets text
Enligt oddsen
Slovenien rankas just nu på tjugosjunde plats av Oddschecker


De fem senaste

Semifinal
Final
2009: Quartissimo feat. Martina - Love Symphony
Sextonde
-
2010: Ansambel Roka Žlindra & Kalamari - Narodnozabavni rock
Sextonde
-
2011: Maja Keuc - No one
Trea
Trettonde
2012: Eva Boto - Verjamem
Sjuttonde
-
2013: Hannah - Straight into love
Sextonde
-


Bästa placering
Sjua två gånger, 1995 för Prisluhni mi med Darja Švajger och 2001 för Energy med Nusa Derenda.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2014 här.
Slovenien: Tinkara Kovač - Round And Round Reviewed by Pierre on 19:36:00 Rating: 5

6 kommentarer:

  1. Jag gillar detta och tycker det är en av de bättre i semin. Med det sagt så tror inte jga heller att det blir någon finalplats i år. Detta är precis som Schweiz lite för anonymt i startfältet men i min bok är ju dett mycket bättre än Schweiz och på min ranking ligger den 24/37 i nuläget. Den hade kunnat ta sig in i topp 15 för mig om den farmförts helt på slovenska. Då hade den förtjänat högre placering. Men nej det blir nog ingen final i å r heller!!

    Sloveniens bästa bidrag är Verjamen och det är skandal att den inte tog sig till final!!

    SvaraRadera
  2. Tyckte att den var ganska anonym till en början men den har faktiskt växt till sig till att bli en rätt bra låt. Tycker att flöjten är det bästa partiet i låten. 3+/5
    Btw, så mycket flöjt var det väl ändå inte i fjol? Bara vinnarlåten väl? Skyll på Svt om du tycker att det blir uttjatat ;)

    SvaraRadera
  3. De måste ha gjort om den en hel del, för tycker det låter mycket bättre nu än sist jag hörde den. Videon höjer den också ett snäpp. Beror förstås på vad de gör på scen, men har rätt svårt att hitta tio finalister i denna semin, så väljer att ta med den här trots allt, den är inte så dum ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, den pimpades en hel del efter finalen och jag håller med, det hjälpte en del - men inte så att jag tror på en finalplats.

      Radera
  4. När jag hörde round and round första gången kunde jag inte avgöra om jag tyckte den var löjlig eller väldigt bra. Nu gillar jag den väldigt mycket. Gillar mystiken i låten och melodin. På min lista tar den sig in på topp 10. Plats 10 av 37
    Betyg 7,5 av 10

    Bästa bidrag från slovenien måste vara årets låt :)

    SvaraRadera
  5. 3/5
    Låten är kanske inte all that, men jag gillar att man hittat en poplåt när man renoverade bidraget. Gillar även tvärflöjten och midtempomelankolin. Tveksamt om det räcker till final, men jag tippar trots allt på en 9:e plats.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.