Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Schweiz: Sebalter - Hunter of Stars

Årets schweiziska uttagning inleddes med att tre tvbolag representerande de tre stora språkgrupperna i landet från vars ett håll valde ut ett knippe kandidater - de tysk- och franskspråkiga lät tittarna välja via en onlineomröstning medan det italienskspråkiga gjorde ett internt val. I slutändan möttes sex bidrag i en final där segern gick till det enda bidraget tittarna inte fått vara med och välja ut från början - finalens enda italienska bidrag, Hunter of Stars med Sebalter.

Den 29-årige Sebalter heter enligt passet egentligen Sebastiano Paù-Lessi och har främst sysslat med folkmusik, det senaste decenniet som violinist i ett folkrockband innan han bestämde sig för en solokarriär häromåret, fortfarande ständigt med fiolen nära tillhands.

Hunter of Stars är en trallvänlig trudelutt skriven av Sebalter själv, med banjo, handklapp och en enveten visselhook som framträdande element. Redan här slår jag bakut, framförallt över det där evinnerliga visslandet som gör sig bästa för att gnaga sig igenom hjärnbarken. Eländet slutar dock inte där. Utifrån framträdandet i den nationella finalen där killen såg närmast panikslagen ut trodde jag han var helt grön på stora scener. Så är fallet inte alls. Sebalter turnerade under ett helt decennium som frontman i det där folkrockbandet och mötte mången månghövdad publik. Han är helt enkelt begåvad med en osedvanligt livlig mimik som inte riktigt jobbar till hans fördel. Och då har jag ändå inte ens kommit till språket - låten sägs framföras på engelska, men till större delen låter det snarare som rena rappakaljan. Jag känner mig därför generös när jag sätter en tvåa - att den är så pass medryckande måste få vara värt något. Någon finalplats har jag dock svårt att tro på, konkurrensen är alldeles för hård för att han ska komma undan med alla baksidorna.

Upphovsmän
Sebastiano Paù-Lessi
Startnummer
Nummer 12 i semifinal II
Versioner
Bidragets text
Enligt oddsen
Schweiz rankas just nu på tjugosjunde plats av Oddschecker


De fem senaste

Semifinal
Final
2009: Lovebugs - The Highest Heights
Fjortonde
-
2010: Michael von der Heide - Il Pleut de L'Or
Sjuttonde
-
2011: Anna Rossinelli - In love for a while
Tia
Tjugofemma
2012: Sinplus - Unbreakable
Elva
-
2013: Takasa - You And Me
Trettonde
-


Bästa placering
Två segrar, 1956 för Refrain med Lys Assia och 1988 för Ne partez pas sans moi med Céline Dion.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2014 här.
Schweiz: Sebalter - Hunter of Stars Reviewed by Pierre on 12:01:00 Rating: 5

7 kommentarer:

  1. Kan inte hjälpa det. Jag tycker att den här är så jäkla skön! :D Älskar energin. Särskilt fiolsolot innan sista refrängen är superb. Ska något bidrag skrälla sig till final så hoppas jag att det blir Schweiz. Och jag tippar (lite med hjärtat) att glädjen smittar av sig och att han faktiskt gör det! :) 4+/5

    SvaraRadera
  2. Nä jag håller med dig om att detta bidraget inte borde ta sig till final. Av alla bidrag är detta för mig ett av de anonymaste. Visselpartiet är bra men resten kan kvitta plus att han ser helt galen ut. Och jag har mycket svårt att tro att denna ska komma till final. Den är långt ifrån sämst men nej. Förstår inte hypen (precis som med Schweiz förra året) runt denna. Och hans "engelska" vill jag inte ens tala om....Kan man inte engelska så ska man sjunga på sitt eget språk. Det är min bestämda åsikt och det gäller alla länder i den här tävlingen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, här är vi helt på samma spår! Och jag förstod också noll omkring hypen omkring frälsis fjol.

      Radera
  3. Älskar hans uttryck! :D Första gången jag hörde låten tänkte jag faktiskt det här blir farligt (alltså segerchans). Men nej det här vinner inte! Men tror på final och hoppas även på det. Den har blivit omsprungen av många sedan den släpptes och nu ligger den på plats 24 av 37 på min lista
    Betyg 5,8 av 10

    Bästa Schweiziska bidrag är Sinplus - Unbreakable och den är inte jättebra så för mig är Schweiz en ganska svag esc-nation

    SvaraRadera
  4. Stör mig också på visslandet, men utöver det är ju låten ganska medryckande, fast lite väl käck och hurtig för min påse, och engelskan...suck. Tror folk ändå kommer gilla det här tillräckligt för att precis ta sig till final och där komma typ trea från slutet.
    Tänk att Celine vunnit för Schweiz, lite ballt. ;o)

    SvaraRadera
  5. 0/5
    Ryser p.g.a. att det är så dåligt att det blir genant. Avskyr allt men för att specificera lite: avskyr scenspråket, melodin, visslingen, fiolen, engelskan.

    SvaraRadera
  6. Tippar på en 13:e plats i semin.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.