Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Ungern: András Kállay-Saunders - Running

Bland årets deltagarländer finns sexton som hittills aldrig vunnit Eurovision Song Contest. Av dem känns ett helt gäng ganska långt ifrån den där första segern - medan känslan är att ett knippe av dem kan slå till med en första seger när som helst, det är bara det där lilla extra som saknas. Jag tänker då på t.ex. Armenien, Moldavien och Rumänien - men framför allt på Ungern. De har flera år i rad haft starka nationella uttagningar och har säkert handplockat konkurrenskraftiga bidrag som känns nya, fräscha och egna. Hittills har man inte nått ända fram - men kanske gör man det i år?

Ungerns nationella uttagning A Dal var en av de låtstarkaste den här säsongen! När ungrarna väl sållat fram åtta finalbidrag så var känslan att de skulle få ett starkt eurovisionbidrag oavsett vilket av dem de valde. Nu valde de dock inte vilket som helst -  de valde enhälligt låten jag hade som favorit genom hela uttagningen. Running med András Kállay-Saunders fick högst poäng av både den röstande juryn och tvtittarna och tog därmed hem segern!

29-årige András är född och uppvuxen i USA som son till en ungersk fotomodell och den amerikanske soulsångaren och producenten Fernando Saunders. När András 2011 besökte Ungern för att hälsa på sin sjuka mormor halkade han in i Megasztár, en ungersk Idol-klon, där han slutade fyra - varefter han bestämde sig för att stanna i Ungern. Ifjol blev han tvåa i A Dal med My Baby - och i år gick han alltså hela vägen och vann.

Man gör det inte enkelt för sig. Temat om barnmisshandel är tungt och ganska fjärran ifrån vad vi är vana vid att höra från den här scenen, men jag ser heller ingen anledning till att backa inför det som verkligen är viktigt och betyder något om det görs på rätt sätt - och det tycker jag att man gör här. András tar sig an ämnet med både värdighet och allvar - texten blir aldrig snaskig och inte ett leende skymtade under framförandet i den nationella finalen. När dessutom den musikaliska inramningen är modern och catchy och András en duktig liveartist tror jag det här kommer att räcka långt. Träffar han helt rätt utesluter jag inte ens en skrällseger, men jag nöjer mig med att mer sansat tippa honom topp fem - finalplatsen är så klart helt given.

Upphovsmän
András Kállay-Saunders och Krisztián Szakos
Startnummer
Nummer 16 i semifinal I
Versioner
Bidragets text
Enligt oddsen
Ungern rankas just nu som sexa av Oddschecker


De fem senaste

Semifinal
Final
2008: Csézy - Candlelight
Nittonde
-
2009: Zoli Ádok - Dance With Me
Femtonde
-
2011: Kati Wolf - What about my dreams?
Sjua
Tjugotvåa
2012: Compact Disco - Sound of our hearts
Tia
Tjugofyra
Åtta
Tia


Bästa placering
Fyra, 1994 för Kinek Mondjam El Vétkeimet med Friderika Bayer.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2014 här.
Ungern: András Kállay-Saunders - Running Reviewed by Pierre on 17:30:00 Rating: 5

10 kommentarer:

  1. Oj vad jag gillar den här! Den känns äkta, är dynamisk, har bra driv i refrängen, modern, snygg osv och får gärna slå Sanna på mållinjen. Har inga problem med det tunga temat (om det inte överdramatiseras på scen) och det känns även som det ljusnar på slutet, det finns hopp, och då är ju budskapet positivt. Tolv poäng från mig, heja Ungern!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör han inte mer av det på scenen än i den nationella finalen så tror jag inte det är någon fara - men jag håller med om att det är en balansgång!

      Radera
  2. Något säger mig att när andra favoriter kanske faller i år så kan den här kliva upp överst på pallen, och gärna för mig även om den "bara" är 8/37 på min ranking. En bra modern låt med en refräng som fastnar. Treor också den kan tilltala både äldre och yngre tittare och framförallt både tittare och jury. jag hoppas nästan att om inte Armenien (som jag gillar mycket mer) vinner så vinner denna. Kul om ett land som aldrig vunnit vinner!!! Jag har känt vinnarvibbar om detta bidraget då det är ett va de få som i stort sett alla fans kan enas om att de gillar!

    Jag har gillat så många ungerska låtar men var väldigt förtjust i Kedvesem förra året (som för övrigt är ljusår bättre än denna enligt mig) och även Unsubstantial Blues från 2007 är en låt jag fortfarande lyssnar mycket på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är inne på helt samma linje - jag utesluter inte alls seger. Låten liknar ingen annan i fältet, den känns modern och modet att ta sig an ett sådant tema kan mycket väl visa sig vara ett succérecept!

      Radera
  3. Visst är det här en modern och bra låt men tycker den är lite överskattad, hoppas de inte överdriver misshandels budskapet på scenen, låten har klättrat några placeringar på min lista och är nu 11 av 37, kolmer säkert ändras, är en hel drös av låtar där mellan 11 och 17 som är bra :)
    Betyg 7 av 10

    Bästa Ungerska bidrag är What about my dream tätt följd utav kedversem :)

    Tror dock inte den här vinner, ser faktiskt bara två segerkandidater iår det är Sverige och Armenien

    SvaraRadera
  4. Blir det nån slags sammanställning nu när vi gått igenom första semins alla låtar? Vore kul, vad de flesta tror och så, eller spretar det för mycket? Själv har jag faktiskt inte koll på vilka tio jag vill ha till final än, trot eller ej...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm... det vore ju en bra idé, själv hade jag tänkt vänta med att sammanställa tills vi gått igenom båda semifinalerna.

      Radera
  5. Under de senaste åren har Ungern utvecklat sig till ett av mina favoritländer då man två år i rad skickat klockrena bidrag som smugit sig in i final, och det här är faktiskt det bästa hittills! Tror att Ungern har chans på vinst i år. Lär få min röst i semin. Får min röst i finalen också ifall det fullständigt obegripliga skulle ske i semi 2, men mer om det senare ;)

    SvaraRadera
  6. 4/5
    Gillar! Jättefin vers som nästan tenderar att vara smörig men det räddas av en riktigt svängig refräng. Älskar melankoliska upptemporefränger. Sedan är den också modern vilket jag premierar. Tror att den här vinner semin, kanske t.o.m. finalen.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.