Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Malta: Firelight - Coming Home

Det är dags att kolla in bidragen i den andra semifinalen! Precis som förra året är ju inte startordningen lottad utan ihopsatt av det arrangerande tvbolaget - i år alltså danska DR - i syfte att få till en så bra dynamik som möjligt i startfältet. Det tycker jag man lyckats bra med, både i Malmö förra året och i årets tävling! Enda frågetecknen i år tycker jag är semiöppnarna. Varken den armeniska dubstepballaden som inleder första semin eller bidraget vi ska kika närmare på nu är direkt några partystarters. Jag hoppas folk hinner landa och tystna i soffan - för ingen av dem förtjänar att försvinna i mingelbrus och chipspås-prasslande!

Även årets maltesiska uttagning höll hög klass, även om det var viss slagsida åt lättviktig pop och ballader. Möjligen tog de ut varandra, för den slutliga vinnaren var ensam i sitt slag. Juryn hade en solklar favorit i Coming Home med Firelight - och då räckte det inte långt att tittarna bara placerade den som sin fyra efter tre moderna poplåtar - Malta representeras av en organisk folkpoplåt i Köpenhamn!

Sexmannabandet Firelight bildades så sent som förra sommaren omkring sångaren och låtskrivaren Richard Edwards. Bland övriga bandmedlemmar finns t.ex. hans syster Michelle Mifsud och bröderna Wayne William och Daniel Micallef. Edwards har tävlat i Maltas uttagning fem gånger förut, två gånger som del i bandet the Mics och de tre senaste åren som soloartist. Som bäst blev han tvåa för två år sedan med balladen Finally innan han i år alltså vann.

För min del är det här låten som har vuxit mest sedan den vann på hemmaplan! Jag var inte imponerad när den tog hem segern på Malta, men vid det här laget har den hunnit bli en av mina stora favoriter i startfältet! Lite märkligt egentligen att den behövde de där extra lyssningarna eftersom den påminner en hel del om en stor favorit utanför eurovisionbubblan; Mumford & Sons och i synnerhet deras I Will Wait. Genren har en stor och bred publik i Europa, bandet frontas av en säker och karismatisk sångare och hela paketet av låtens tema och bandets utstrålning ger ett genomsympatiskt intryck - vilket gör att jag sticker ut hakan och tippar att Malta gör om bedriften från förra året då de otippade smög ända upp på topp tio i finalen. Jag utesluter inte ens att så pass många européer förenas i kollektivt allsångmys att det här blir årets praktskräll!

Upphovsmän
Richard Edwards Micallef
Startnummer
Nummer 1 i semifinal II
Versioner
Bidragets text
Enligt oddsen
Malta rankas just nu på tjugonde plats av Oddschecker


De fem senaste

Semifinal
Final
2009: Chiara - What If We
Sexa
Tjugotvåa
2010: Thea Garrett - My Dream
Tolva
-
2011: Glen Vella - One love
Elva
-
2012: Kurt Calleja - This is the night
Sjua
Tjugoetta
2013: Gianluca - Tomorrow
Fyra
Åtta


Bästa placering
Tvåa två gånger; 2002 för 7th Wonder med Ira Losco och 2005 för Angel med Chiara.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2014 här.
Malta: Firelight - Coming Home Reviewed by Pierre on 19:11:00 Rating: 5

7 kommentarer:

  1. Har märkt att vi än så länge har tyckt ganska lika, men här skiljer det sig rejält. Jag vet egentligen inte varför jag ogillar den men det är något pretentiöst i den här låten som stör mig så in i norden! Särskilt i sista refrängen när de tar i från tårna vill jag nästan stänga av. Jag förstår helt och hållet varför man kan tycka om den, och är beredd på att den kan gå till final, men nä, jag orkar bara inte. 1/5

    SvaraRadera
  2. Det här är bra!! På min lista är den nr 4/37 och jag hoppas att det går lika bra som förra året för Malta(förra årets låt var i min personliga topp tio den med) Det här var min favorit i maltesiska uttagningen och till skillnad från mina andra ESC-favoritländer (Stland, Lettland, Moldavien och Island) som failade kapitalt med att välja sitt bidrag så gjorde Malta helt rätt!! jag älskar den här låten så himla mycket och avskyr att jag inte får rösta på den i semin! Den måste gå till final så jag får rösta på den där!

    Den är gravt underskattad av många precis som bidraget förra året. men jag tror på den. Dettta skulle vara min drömvinnare(även om jag inser att det inte kommer ske)

    SvaraRadera
  3. Blir så glad att "tycker vi kan kalla det indiepop" har smugit sig in i ESC :) Malta och Holland hyllar jag verkligen i år eftersom jag verkligen gillar genren. Men Malta är tyvärr inte lika stark som Holland, men absolut en väldigt härlig låt som jag absolut vill se i en final. På min lista ligger den på plats 7 av 37, skulle vilja sätta den högre men det som saknas är väl att den kanske känns lite monoton men gillar den :)
    Betyg 7,8 av 10

    SvaraRadera
  4. 2/5
    Har också tänkt på att den låter väldigt lik "I will wait for you", vilket är en låt jag verkligen gillar. Det som stör mig i den här låten är käckheten och att sångaren har en Tommy Körberg-liknande röst. Nåväl det kommer gå bra ändå. Tippar på en 4:e plats i semin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha... Tommy Körberg?? Nae... här tycker vi helt olika, ser inte att det skulle vara käckt heller faktiskt.

      Radera
  5. Tydligen en låt där våra åsikter går isär en hel del!

    SvaraRadera
  6. Älskar ju stämsång och har ofta gillat det Malta skickat, så även denna gång, allt doftar vinnarkandidat TILLS dryga halvminuten kvar, då hon sjunger själv. Allt blir så überamerikanskt och videon så over the top-patetisk att det drar ner det hela en del tyvärr, då jag också tror de kommer gjöra nåt liknande på scen, med bilder från krig osv. Men final borde det bli.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.