Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Missa inte årskrönikan för Melodifestivalen 2014 på lördag!

För snart ett år sedan satt jag i Cloetta Center och följde repetitionerna inför Melodifestivalens deltävling i Linköping. Varenda gång Sanna Nielsen gick upp på scenen satt jag där med ståpäls över hela kroppen medan hon levererade sin Undo, samtidigt som jag fantiserade om hur väl den skulle kunna stå sig om den fick chansen att tävla i Köpenhamn. En månad senare vann hon på sitt sjunde försök finalen - men det var på håret, bara två poäng före Ace Wilder i en av tävlingens jämnaste omröstningar i modern tid.

I maj följde sedan en fantastisk vecka i ett Köpenhamn som kryllade av eurovisionfans. Jag minns ömma fötter efter timmar på ståplats framför scenen i den där betongbunkern i mitten av ingenstans man valt som arena, fest, fest och mer fest på Euroclub med galna, sköna fans och artister - men kanske framför allt hur stolt jag var över att backa upp en artist som så tydligt visade sin kärlek till fansen och tävlingen, alltid var professionell ut i fingerspetsarna och samtidigt charmade alla med sitt chosefria sätt att vara.

Till sist minns jag finalen på den fantastiska scenen; allsången till Undo i ett nummer som klarade sig undan skenande spotlights och till slut tillräckligt många svenska poäng för att säkra en medaljplats bakom min andra stora favorit, nederländska The Common Linnets, och den överlägsna segraren Conchita Wurst.

Så kan det låta om jag börjar skissa på en årskrönika för den senaste eurovisionsäsongen - och nu på lördag är det dags för SVT att visa upp sin. Då sänds nämligen Melodifestivalen 2014 – Vägen till Köpenhamn i SVT1, där vi får följa Sannas väg mot Köpenhamn och samtidigt blicka fram emot årets upplaga av tävlingen i mingel med programledarna Sanna och Robin Paulsson och de tävlande artisterna.

Premiärsändningen inleds i SVT1 och SVT Play kl 18.30, men sänds också i SVT1 på natten efter premiärvisningen och på måndag, samt i SVT24 på onsdag. Programmet kommer också att finnas på SVT Play och svt.se/melodifestivalen. Till dess har ni här ett smakprov ur krönikan:

Källa: SVT
Missa inte årskrönikan för Melodifestivalen 2014 på lördag! Reviewed by Pierre on 18:21:00 Rating: 5

Inga kommentarer:

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.