Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Melodifestivalen 2015: Inför deltävling 4 i Örebro

Det är dags för den fjärde deltävlingen av Melodifestivalen 2015 och turnén (och jag) har nu landat i Örebro! Här har det laddats upp inför kvällen med de sju låtarna som tävlar ikväll i form av 2,30-klippen av de sju som släpptes nu i eftermiddags! Efter ett gäng genomlyssningar känner jag mig nu i alla fall redo att tippa och tycka till inför kvällen!

Inför den här deltävlingen verkar allt handla om Måns Zelmerlöw - och efter att nu ha hört låten börjar jag förstå varför! Heroes är definitivt min sorts låt och också den enda i årets startfält som känns utan någon tvekan riktigt gångbar på listorna idag. Enda brasklappen ligger i att den är något helt annat än de flesta förväntar från Måns. Jag tror dock inte det blir något hinder ikväll - med ett scenframträdande alla har hissat under veckan lär finalplatsen vara solklar ikväll! Kanske har jag kanske också till slut hittat min egen favorit till slutsegern. Det börjar kännas så, vi får se hur det känns efter kvällens deltävling!

Ungefär så här tror och tycker jag om kvällens sju - därunder kan du säga ditt genom att rösta på din favorit och/eller kommentera i kommentarsfältet! (Lyssningslänkarna nedan går till 2,30-klippen på SVTPlay).

Bidragen i Melodifestivalens fjärde deltävling

1.
Midnight BoyDon’t Say No
(Johan Krafman, Kristofer Östergren, Olle Blomström)
Midnight Boy, alias Johan Krafman, gör melodifestivaldebut med ett stycke ren och skär 80-talsnostalgi - en hyllning till hur musiken lät när producenttrion Stock/Aitken/Waterman regerade på listorna.

Främst hör jag ekon av Dead or Alives hit You spin me around här, men också ljudbilden från svenska Trance Dance. Ett riktigt kul anslag tycker jag som fortfarande älskar den musiken, men jag tycker inte Johan når hela vägen - och saknar man mina referenser är det här alldeles för vekt. Långt ner ikväll, kanske till och med sist.

Rösta
Ring 099-202 01 eller sms:a 01 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 01 eller sms:a 01 till 729 99 (9,90 kr)

2.
Caroline WennergrenBlack Swan
(Nicklas Eklund, Joel DeLuna, Aimee Bobruk)
Det har gått tio år sedan Caroline debuterade och överraskande tog sig till direkt till Melodifestivalens final med A Different Kind of Love - sedan dess har vi knappt hört av henne alls förrän hon nu är tillbaka!

Även den här gången låter det retro, men inte åt jazzhållet som sist utan snarare i samma inriktning som Amanda Jensens senaste album. Jag saknar den där riktigt holken, men det låter snyggt och sofistikerat och det kan räcka en bra bit i ett jämt startfält - kanske till och med till final! Jag tror till och med att jag hoppas det!

Rösta
Ring 099-202 02 eller sms:a 02 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 02 eller sms:a 02till 729 99 (9,90 kr)

3.
JTRBuilding It Up
(JTR (John Andreasson, Tom Lundbäck, Robin Lundbäck), Erik Lewander, Iggy Strange Dahl)
Brödratrion JTR som tagit sitt namn från begynnelsebokstäverna i sina förnamn John, Tom och Robin lät först höra från sig när de hade framgångar i australiensiska X Factor häromåret.

De framgångarna ledde till vissa förväntningar inför mellotävlandet - men jag tycker de kommer helt på skam. Building It Up vrålskriker en vilja att vara One Direction utan att ha något slags hitkänsla eller ens tydlig struktur. Därmed inte sagt att de kan räknas bort. Är scenframträdandet starkt har det här definitivt chanser - även om jag inte tycker det förtjänar en finalplats. Går förmodligen minst till Andra Chansen, men hade jag fått bestämma hade de hamnat i botten ikväll.

Rösta
Ring 099-202 03 eller sms:a 03 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 03 eller sms:a 03 till 729 99 (9,90 kr)

4.
Hasse Andersson Guld och gröna skogar
(Anderz Wrethov, Elin Wrethov, Johan Bejerholm, Johan Deltinger)
Skånske countrylegenden Hasse Andersson står oväntat för veckans skandalrubriker! Det har nämligen avslöjats att hans låt redan varit utgiven och dessutom blivit en stor hit i Japan med japansk text - något SVT inte alls vill höra av och därför tävlar alltså Hasse ikväll trots ett klockrent regelbrott! Hör originalet Tanabata matsuri med Tegomass här!

Bortser vi från det så är låten skamlöst bonnig logdans på härligt klingande skånska - svår att värja sig mot men hopplöst mossig i det här sammanhanget. Hasse omtalas som en möjlig finalist - själv har jag väldigt svårt att tro att tillräckligt många väljer att rösta på det här.

Rösta
Ring 099-202 04 eller sms:a 04 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 04 eller sms:a 04 till 729 99 (9,90 kr)

5.
Dinah NahMake Me (La La La)
(Dinah Nah, dr Alban, Jakke Erixson, Karl-Ola Kjellholm)
Dinah Nah kanske en del minns som medlem i tuggummipoppande Caramell med hits som Om du var min i slutet av 90-talet.

Här tävlar Dinah med hårt pumpande dansmusik av den där sorten man brukar få svettas till på gymmet. Genren brukar ha svårt att hävda sig i Melodifestivalen, men jag tycker jag faktiskt att det här är rätt lättillgängligt och hookigt trots sina tunga beats. Funkar det på scenen tippar jag att det blir minst Andra Chansen!

Rösta
Ring 099-202 05 eller sms:a 05 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 05 eller sms:a 05 till 729 99 (9,90 kr)

6.
Annika HerlitzEtt andetag
(Amir Aly, Maciel Numhauser, Robin Abrahamsson, Sharon Dyall, Sharon Vaughn)
Annika har de flesta kanske inte sett förut - men många har helt säkert hört henne! Hon gav ju röst åt Elsa i den svenska versionen av Frost, bland annat i jättehiten Let it go på svenska.

Ett andetag är en ballad av den gamla skolan. Till och med en skola som aldrig hörts någon annanstans än i just Melodifestivalen - för 30 år sedan. Smetigt och klichéspäckat, med svullna gester och pampigt arrangemang. Det känns nästan lika mossigt som Hasses bidrag här ovan - men det här kan åtminstone jag relatera till. Tveksamt om tittarna blir lika nostalgiska över en titt i tävlingens backspegel - chanserna ligger snarare i möjliga associationer med Elsa. Svårtippat, men grundtipset är en femteplats.

Rösta
Ring 099-202 06 eller sms:a 06 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 06 eller sms:a 06 till 729 99 (9,90 kr)

7.
Måns ZelmerlöwHeroes
(Anton Malmberg Hård af Segerstad, Joy Deb, Linnea Deb)
Den här veckan handlar allt om Måns Zelmerlöws återkomst till tävlingen. Efter schlagriga Cara Mia och Hope and Glory är han nu tillbaka med något helt annat! Jag associerar främst till David Guettas hit Lovers in the sun. Det är modernt, lite mörkt och inte helt omedelbart - men faktiskt den låt i hela tävlingen jag tycker låter mest om det faktiskt gör på listorna idag.

Det talas dessutom om ett riktigt spektakulärt framträdande, något vi aldrig skådat i tävlingen. Stämmer det så har Måns det här i en liten ask - och frågan är om inte jag till slut också hittat min stora favorit i Melodifestivalen 2015!

Rösta
Ring 099-202 07 eller sms:a 07 till 722 11 (3,60 kr)
Ring 099-902 07 eller sms:a 07 till 729 99 (9,90 kr)

Omröstning




Läs mer

Skaffa stenkoll inför Melodifestivalen 2015 - allt om årets tävlande
SVT lanserar ny Melodifestivalen-app - i år kan du rösta gratis
Melodifestivalen 2015: Oddsen inför den fjärde deltävlingen
Melodifestivalen 2015: Resultatet från publikundersökningen vid fredagens genrep
Melodifestivalen 2015: Minutklippen från torsdagens repetitioner
Resultat från tidigare deltävlingar i Melodifestivalen 2015
Melodifestivalen 2015: Inför deltävling 4 i Örebro Reviewed by Pierre on 15:12:00 Rating: 5

Inga kommentarer:

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.