Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Melodifestivalen 2015: Oddsen inför den fjärde deltävlingen

Just nu pågår den andra dagen av repetitioner i Conventum i Örebro och sedan är det dags för veckans sju artister att ladda upp inför kvällens publika genrep! Som tidigare under turnén har jag tagit en ordentlig titt på oddsen inför morgondagens deltävling - om vad spelarna och spelbolagen tror om utgången!

Förra veckan pekade oddsen mot finalplatser för Jon Henrik Fjällgren och Kristin Amparo, medan Isa och Andreas Johnson spelades för platser som skulle räcka till Andra Chansen. Som ni vet höll ju Jon Henrik fint för favorittrycket medan Kristin fick nöja sig med en andra chans efter ett framträdande som nog många med mig tyckte var en besvikelse - vilket öppnade för en finalplats för debutanten Isa! Andreas tokfloppade - jag tycker fortfarande hans jumboplats var väl hård - och den sista andra chansenplatsen gick till Andreas Weise.

Den här veckans odds är spännande på flera sätt! Till att börja med är Måns Zelmerlöw en större oddsfavorit till en finalplats än vad någon varit i de tidigare deltävlingarna! Närmast är Eric Saade från den första deltävlingen (minns att årets melodifestival från början pratades om som en duell mellan de båda) men även han får alltså lätt smisk av Måns. Sedan kan man ju fundera över om Måns favoritskap beror på överlägsenhet eller brist på konkurrens... Jag ger i alla fall spelarna rätt i att Måns känns säker som finalist. Låten må inte vara en Cara Mia men väl en modern parafras på Avicii eller mer konkret David Guettas Lovers in the sun - ett recept jag tycker låter riktigt smarrigt! När han dessutom är sist ut och sägs bjuda på ett riktigt spektakulärt scennummer tror jag saken är helt klart för hans del.

Mer spännande är att spelbolagen inte är helt överens om placeringarna bakom Måns! De flesta håller kanske lite oväntat veteranen Hasse Andersson som andrahandsfavorit med sin old-style dansbandsschlager - något jag ställer mig lite skeptisk till. Nog för att en klämmig svängom på logen kan dra röster, men är hans stora publik verkligen tillräckligt alert med röstnings-appen? Jag skulle sätta mina slantar på ett annat spel!

Frågan är vilket! Jag räknar (tyvärr) bort Midnight Boy. Hans låt är en tre minuter lång hyllning till hur hits lät på 80-talet när Stock/Aitken/Waterman regerade på listorna, något jag förmodligen kommer att älska - men jag tror inte nostalgin håller på bredden. Jag plockar också bort de australien-svenska grabbarna i JTR. Deras odds har rakat i höjden under veckan sedan samstämmiga omdömen säger att låten är rörig och inte håller måttet. Själv var jag inte imponerad av förhandsklippet och då tror jag de är borta.

Då återstår fältets tre kvinnliga solister! Det mest spännande spelet är att Caroline Wennergren gör precis som förra gången hon tävlade och tar en finalplats. Hennes odds känns orimligt höga och i halvminutklippet tycker jag det låter riktigt bra - en stark och egen röst i vad som sägs vara en melodifestivalversion av Amanda Jensens hitkatalog. Annika Herlitz är rösten till den svenska version av Frost-hiten Let it go och tävlar med vad som låter som en resa i tidsmaskin till hur en melodifestivalballad lät för 30 år sedan - ett omdöme som säker lär raka in en hel del nostalgipoäng hos mig, men håller det verkligen i tävlingen 2015? Möjligen om Annika verkligen lyser och kan ta med sig Frost-feelingen in på scenen! Då återstår Dinah Nah med sitt pumpande gym-anthem, en genre som tidigare haft svårt att konkurrera i tävlingen - men med en lättsjungen refrängrad och en röstsugen yngre publik kanske det kan funka? Svårtippat värre - men alla känns tänkbara! Jag sätter slanten på det mest lukrativa alternativet - att Caroline gör Måns sällskap till Friends Arena! Ungefär så - här har du alla de aktuella oddsen!

De aktuella oddsen inför den fjärde deltävlingen i Örebro


Bet365
Ladbrokes
Paf
Unibet
William Hill
Betsson
Betsafe
Måns ZelmerlöwHeroes
1,06
1,14
1,10
1,10
1,08
1,10
1,10
Hasse Andersson Guld och gröna skogar
1,90
2,50
1,80
1,80
2,25
1,75
1,75
Dinah NahMake Me (La La La)
3,00
2,10
3,00
3,00
2,88
3,10
3,10
Annika HerlitzEtt andetag
3,00
4,50
3,00
3,00
2,75
3,00
3,00
JTRBuilding It Up
3,50
2,50
3,75
3,75
3,50
4,50
4,50
Caroline WennergrenBlack Swan
4,33
6,50
4,00
4,00
4,33
4,50
4,50
Midnight BoyDon’t Say No
10,00
8,00
10,00
10,00
10,00
15,00
15,00
Melodifestivalen 2015: Oddsen inför den fjärde deltävlingen Reviewed by Pierre on 15:35:00 Rating: 5

Inga kommentarer:

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.