Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Azerbajdzjan: Elnur Huseynov - Hour Of The Wolf

Under sina sex första år i tävlingen placerade sig Azerbajdzjan alltid på topp tio - ända tills i fjol då Dilara Kazimova bombade med sin Start a Fire i Köpenhamn och bara fick fyra bidrag efter sig i resultatlistan i finalen. Topplaceringarna är med andra ord inte alls en självklarhet för azererna - men frågan är om förra årets relativa bottennapp var en tillfällighet eller om vågen de ridit på börjat ebba ut!

Från början var det meningen att Azerbajdzjan precis som fram till 2013 skulle välja artist i talangshowen Milli Seçim Turu i år, men nånstans på vägen ändrade man sig och bestämde sig för att istället göra ett helt internt val den här gången. Inför avslöjandet av sitt val släppte man hintar - det handlade om en ängel och om att få nya chanser - vilket fick sin förklaring när det visade sig att man valt Elnur Huseynov, killen som representerade landet den allra första gången man tävlade 2008! Då var han ena halvan av duon Elnur & Samir som tog Day After Day till en åttondeplats - och gestaltade just en ängel!

Det är förmodligen ingen tillfällighet alls att just Elnur fått en ny chans - på hemmaplan är han nämligen högaktuell sedan han i februari tagit hem segern i den turkiska upplagan av The VoiceO Ses Türkiye sedan han bland annat sjungit Disclosures hit Latch i finalen. Precis som man gjort varenda gång man tävlat - förutom just den där första - så tävlar Elnur med ett bidrag skrivet av svenska upphovsmän och kikar man noga i bakgrunden av den officiella videon nedan ser man snart att även den är svensk om man har lite stockholmskoll.

För min del startar azererna alltid på minus eftersom jag tycker det är svårtuggat att de alltid tävlar med svenska bidrag. Dessvärre lyckas jag sällan hålla på den principen särskilt länge - och i år blir jag tvungen att tumma på den ännu mer, hissa vit flagg och kapitulera helt! Jag älskar nämligen studioversionen av Hour Of The Wolf, en ursnyggt producerad ballad som lyckas vara både vara introvert och våldsamt utåtagerande på samma gång, framförd av en röst som fullständigt blåser en av stolen under låtens crescendo. Jag reserverar dock kärleken till just studioversionen - live verkar Elnur jobbigt förtjust i att waila bort melodin vilket förutom att sabba mycket för mig kan vara ödesdigert i det här sammanhanget. Håller han sig på mattan och framför sin låt som i inspelningen tippar jag att man nosar på pallen igen - bestämmer han sig för att waila loss får man vara nöjd om det blir topp tio. Final blir det i vilket fall som helst!

Upphovsmän
Sandra Bjurman, Nicolas Rebscher, Nicklas Lif och Lina Hansson
Startnummer
Nummer 11 i semifinal II
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Azerbajdzjan rankas just nu som sjunde bidrag av Oddschecker
I sociala medier





De fem senaste

Semifinal
Final
2010: Safura - Drip Drop
Tvåa
Femma
2011: Ell & Nikki - Running Scared
Tvåa
Etta
2012: Sabina Babayeva - When The Music Dies
-
Fyra
2013: Farid Mammadov - Hold Me
Etta
Tvåa
2014: Dilara Kazimova - Start a Fire
Nia
Tjugotvåa



Bästa placering
En seger, 2011 för Running Scared med Ell & Nikki.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Azerbajdzjan: Elnur Huseynov - Hour Of The Wolf Reviewed by Pierre on 21:14:00 Rating: 5

4 kommentarer:

  1. En av mina absoluta favoriter i år! Men jag är också orolig efter att ha sett ett liveframträdande som inte alls var lika bra som studioversionen. Texten är även den helt fantastisk men jag har ju gillat samtliga av Azerbajdjzjans bidrag. Dock tror jag det blir definitivt final och även om jag inte tror den vinner så hade jag inte haft något alls emot att åka till Baku nästa år! Plats 8/40 på min ranking

    SvaraRadera
  2. Årets bästa ballad! Lägg dessutom till att Elnur är en grym sångare så resulterar det i en av mina favoriter i tävlingen. Det enda varningstecknet är just ifall han skulle waila bort låten på scen, för det kan som sagt bli rätt osexigt. Jag tror däremot att han har omdöme nog att dra ner på det, i alla fall om han vill ta åt sig kritik. Men håller han det stabilt på scen så kommer poängen att välla in!
    5/5
    4:e plats på min lista

    SvaraRadera
  3. Årets klart bästa låt i mitt tycke. Skulle bli lite besviken om den här kommer sämre än den fruktansvärda "Day after day" som han medverkade med 2008.

    SvaraRadera
  4. Den här låten är nog den det bidrag som har mest potential i år, dock tycker jag inte den når ända fram. Väldig snygg brygga och verser, refrängen är också bra men det känns som att det kunde ha varit mycket bättre :)
    Självklart final och tror även att den här låten är en av de låtar som kan utmana framför allt Måns, Estland och Italien om segern i år..
    Dock så va Azerbajdzjan låt från förra året mycket bättre! x) Älskade den..

    1. Estland (5 av 5)
    2.
    3. Irland (5 av 5)
    4.
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7.
    8. Malta (3,5 av 5)
    9.
    10. AZERBAJDZJAN (3,5 av 5)
    11. Norge (3 av 5)
    12. Ungern (3 av 5)
    13. Portugal (3 av 5)
    14.
    15. Albanien (3 av 5)
    16. Israel (3 av 5)
    17. Serbien (3 av 5)
    18. Ryssland (3 av 5)
    19.
    20.
    21. Rumänien (3 av 5)
    22. Litauen (2,5 av 5)
    23.
    24.
    25. Makedonien (2,5 av 5)
    26. San Marino (2,5 av 5)
    27. Vitryssland (2,5 av 5)
    28.
    29. Nederländerna (2,5 av 5)
    30. Montenegro (2,5 av 5)
    31.
    32. Lettland (2 av 5)
    33. Georgien (2 av 5)
    34. Armenien (2 av 5)
    35. Grekland (1,5 av 2)
    36.
    37. Tjeckien ( 1,5 av 5)
    38. Danmark (1 av 5)
    39. Moldavien (1 av 5)
    40. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.