Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Cypern: John Karayiannis - One Thing I Should Have Done

Förra året drog sig Cypern ur Eurovision Song Contest av ekonomiska skäl och därför var det både överraskande och glädjande att de inte bara kom tillbaka den här säsongen utan dessutom satsade på en ambitiös nationell uttagning!

Uttagningen gick under namnet Eurovision Song Project och inleddes med hela sextio tävlande bidrag. Först flera veckor senare var det dags för final med sex återstående bidrag, en i mina öron riktig stark final efter en klart underhållande uttagning. Cyprioterna hade också svårt att välja vilket resulterade i riktigt tajt omröstning. Juryn ville se rockbandet Minus One som vinnare med Shine, medan tittarna lade flest röster på balladen Without Your Love med Panagiotis Koufogiannis. Trots det blev det ingen av dem som vann - det gjorde istället tittarnas och juryns tvåa One Thing I Should Have Done med John Karayiannis.

Den 20-årige John, eller Giannis som han heter utanför scenen, försökte få representera Cypern i Junior Eurovision Song Contest två gånger som tretton- och fjortonåring utan att lyckas. Detta sedan han fått upp ögonen för huvudtävlingen som tioåring då han fastnade för hemlandets bidrag Stronger Every Minute med Lisa Andreas. Upphovsmannen till den låten, britten Mike Connaris, har också skrivit One Thing I Should Have Done.

John var min favorit genom hela den cypriotiska uttagningen där han med inlevelse och uppriktighet gav liv åt sin avskalade ballad. Hela konceptet med det akustiska soundet och det snygga breaket när allt blir tyst andades less is more - och hade man bara hållit sig till det hade mitt betyg varit högre. Dessvärre verkade man inte tro på styrkan i det återhållsamma utan släppte en ny eurovisionversion där man gjort vad som i mina öron är årets absolut största nedköp när man sockrade den sista minuten av låten med artificiellt Disney-bling. Jag är fortfarande grymt besviken på det draget, men tvekar ändå inte när jag tror på cypriotisk finalplats med mersmak. Jag tror inte att alla känner samma vämjelse som jag inför det onödiga glittret utan ser och hör vad jag först gjorde - Johns inlevelse och sköna boy-next-door-framtoning i kombo med en enkel låt med hög igenkänningsfaktor. Det kan till och med sluta med Cyperns bästa finalplacering på bra länge.

Upphovsmän
Mike Connaris
Startnummer
Nummer 15 i semifinal II
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Cypern rankas just nu som sjuttonde bidrag av Oddschecker
I sociala medier

De fem senaste

2009: Christina Metaxa - Firefly
2010: Jon Lilygreen & the Islanders - Life looks better in spring
2011: Christos Mylordos San Aggelos S'Agapisa
2012: Ivi Adamou La la love 
2013: Despina Olympiou - An Me Thimase

Bästa placering
Cypern har som bäst blivit femma i Eurovision Song Contest, och det vid tre tillfällen; 1982 med Anna Vissis Mono I Agapi, 1997 med Hara & Andreas Konstantinous Mana Mou och senast 2004 med Lisa Andreas Stronger Every Minute.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Cypern: John Karayiannis - One Thing I Should Have Done Reviewed by Pierre on 20:11:00 Rating: 5

4 kommentarer:

  1. Åh fy fan! Hade inte hört den nya versionen, men förstår precis vad du menar! Är du säker på att det är den han kommer att göra i Wien?

    SvaraRadera
  2. Jag tror också på finalplats för denna då detta länge var min absoluta favorit i hela tävlingen. Jag ÄLSKAR denna låten och precis som du hade jag den som favorit genom Cyperns uttagning (som var årets bästa final i mitt tycke) Blev överraskad och jätteglad när den vann och att majoriteten av de fans jag känner har den i botten fem i år rör mig inte i ryggen. jag tror på final och kanske topp 10 t.o.m På min ranking nr 2/40

    SvaraRadera
  3. En fin låt. Gillar att den är så avskalad och skör! En av de sista finalplatserna kan den få ta men är osäker på om den lyckas göra det...
    1. Estland (5 av 5)
    2.
    3. Irland (5 av 5)
    4.
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7.
    8. Malta (3,5 av 5)
    9. Azerbajdzjan (3,5 av 5)
    10. Ungern (3,5 av 5)
    11. Portugal (3,5 av 5)
    12. Island (3 av 5)
    13. Norge (3 av 5)
    14.
    15. Albanien (3 av 5)
    16. Israel (3 av 5)
    17. Ryssland (3 av 5)
    18. Sverige (3 av 5)
    19. Serbien (3 av 5)
    20.
    21. Rumänien (3 av 5)
    22. Litauen (2,5 av 5)
    23. CYPERN (2,5 av 5)
    24.
    25. Schweiz (2,5 av 5)
    26. Makedonien (2,5 av 5)
    27. San Marino (2,5 av 5)
    28. Vitryssland (2,5 av 5)
    29. Nederländerna (2,5 av 5)
    30. Montenegro (2,5 av 5)
    31.
    32. Lettland (2 av 5)
    33. Georgien (2 av 5)
    34. Armenien (2 av 5)
    35. Grekland (1,5 av 2)
    36.
    37. Tjeckien ( 1,5 av 5)
    38. Danmark (1 av 5)
    39. Moldavien (1 av 5)
    40. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera
  4. Alltså nää...jag har enda sen i februari försökt, verkligen VELAT uppskatta det här, men jag kan bara inte. De försöker köra så hårt på less is more, men när refrängen blir så platt och lövtunn så blir det helt enkelt bara less i mina öron! Dessutom känner jag inte heller av denna äkthet som många ser här och John är faktiskt en smula enerverande med sina taffliga armrörelser som jag hoppas att han inte tar med till Wien. Jag kan självklart förstå varför den har sina fans, men jag kommer aldrig bli en av dem.
    1/5
    35:e plats på min lista

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.