Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Slovenien: Maraaya - Here For You

Trots tjugo tidigare försök har Slovenien aldrig riktigt lyckats övertyga Europa med sina bidrag, trots att man i mina öron flera gånger tävlat med riktigt starka kort. Högre upp än sjundeplatsen har man aldrig nått - men i år snackas det om att det kan tänkas bli ändring på det!

Förra året återuppstod Sloveniens nationella uttagning EMA efter ett par års vila och interna eurovisionval vilket till slut gav en eurovisionfinalplats för Tinkara Kovač. Det bidrog säkert till att man i år inte bara fortsatte utan också jobbade hårdare för att hitta starka bidrag! Åtta stycken gjorde upp i finalen där tittarna till slut röstade fram duon Maraaya och deras Here For You till seger i superfinalen mot Šaltinka med Rudi Bučar En Figoni.

Duon består av det äkta paret och tvåbarnsföräldrarna Marjetka och Aleš 'Raay' Vovk och namnet Maraaya är en kombinaton av deras förnamn. De började göra musik tillsammans förra året och fick genast en hit på hemmaplan med singeln Lovin Me. Raay var också med och skrev förra årets slovenska bidrag Round And Round åt Tinkara Kovač.

Jodå, om inte Europa får fullständigt hjärnsläpp tycker jag att allt talar för att Slovenien når sin hittills bästa placering i tävlingen i år! Låten har ett brett tilltal med ett sound som lyckas vara både nostalgiskt och modernt på samma gång, en refräng som snabbt sitter och framförs av en sångerska med en karaktäristisk röst. Lägger vi sedan till att man tänker behålla såväl luftviolinisten från den nationella uttagningen som gimmicken med hörlurarna - tycka vad man vill om den - så har man ett bidrag som sticker ut rejält från mängden. Finalplatsen är given och för mig är det här årets dark horse! Lyckas man få till scenframträdandet och har rejält flyt med startordningen kan det här räcka hur långt som helst - även om ett mer rimligt scenario är att man slutar strax under topp tre.

Upphovsmän
Raay, Marjetka Vovk och Charlie Mason
Startnummer
Nummer 16 i semifinal II
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Slovenien rankas just nu som nionde bidrag av Oddschecker
I sociala medier




De fem senaste

Semifinal
Final
2010: Ansambel Roka Žlindra & Kalamari - Narodnozabavni rock
Sextonde

2011: Maja Keuc - No one
Trea
Trettonde
2012: Eva Boto - Verjamem
Sjuttonde

2013: Hannah - Straight into love
Sextonde

2014: Tinkara Kovač - Round And Round
Tionde
Tjugofemma



Bästa placering
Sjua två gånger, 1995 för Prisluhni mi med Darja Švajger och 2001 för Energy med Nusa Derenda.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Slovenien: Maraaya - Here For You Reviewed by Pierre on 16:46:00 Rating: 5

5 kommentarer:

  1. Älskar den här! En av de allra bästa låtarna i år tillsammans med Estland och Irland. Gillar det mesta i låten och älskar luftviolinisten :D Hoppas verkligen att Slovenerna slår sitt bästa resultat, de är denna låten verkligen värd! Tycker det är svårt att förutsäga hur det kommer gå får Slovenien.. kan bli lite vad som helt tyvärr... :p men tippar på en 6 plats även om jag inte riktigt tror på det. Hade varit enormt kul om denna lyckas vinna på något sätt!

    1. Estland (5 av 5)
    2. SLOVENIEN (5 av 5)
    3. Irland (5 av 5)
    4.
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7.
    8. Malta (3,5 av 5)
    9. Azerbajdzjan (3,5 av 5)
    10. Ungern (3,5 av 5)
    11. Portugal (3,5 av 5)
    12. Island (3 av 5)
    13. Norge (3 av 5)
    14.
    15. Albanien (3 av 5)
    16. Israel (3 av 5)
    17. Ryssland (3 av 5)
    18. Sverige (3 av 5)
    19. Serbien (3 av 5)
    20.
    21. Rumänien (3 av 5)
    22. Litauen (2,5 av 5)
    23. Cypern (2,5 av 5)
    24.
    25. Schweiz (2,5 av 5)
    26. Makedonien (2,5 av 5)
    27. San Marino (2,5 av 5)
    28. Vitryssland (2,5 av 5)
    29. Nederländerna (2,5 av 5)
    30. Montenegro (2,5 av 5)
    31.
    32. Lettland (2 av 5)
    33. Georgien (2 av 5)
    34. Armenien (2 av 5)
    35. Grekland (1,5 av 2)
    36.
    37. Tjeckien ( 1,5 av 5)
    38. Danmark (1 av 5)
    39. Moldavien (1 av 5)
    40. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera
  2. Jag älskar den här och den har nu slagit ner Litauen till tredjeplats på min ranking då denna knipit förstaplatsen. Jag tror inte den vinner men det är den låten jag skulle bli allra gladast om den vann. Tyvärr tror jag inte att det går så bra som jag vill. Kanske placering 8-12 i finalen. Topp fem i finalen känns som den redan är uppenbar (Sverige, Australien, Italien, Ryssland och Azerbajdzjan) Har gärna fel och ser gärna denna högre upp än så...I alal fall en av tre fullpoängare för mig i år!!! alltså plats 1/40 på min ranking för tillfället...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Estland måste ju bara ha en av dom där 5 platserna! :) Tror faktiskt Australien missar och Estland blir topp 5 i stället

      Radera
    2. Det hade gjort mig glad om du hade rätt i detta! Estland har en superbra låt i år!

      Radera
  3. Första gången jag hörde låten gjorde den inte ett särskilt stort intryck på mig. Jag avfärdade den som ett mellanbidrag. Sen lyssnade jag på den igen, och plötsligt fattade jag. Idag är jag tokförälskad i Here For You! En minnesvärd och skitcatchy hook blandat med en karaktäristisk röst och ett ubersympatiskt intryck gör detta till en av årets bästa enligt mig. Om det finns någon rättvisa så slår den Sloveniens tidigare bästa placering! <3
    5/5
    3:e plats på min lista

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.