Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Tjeckien: Marta Jandová & Václav Noid Bárta - Hope Never Dies

Tjeckien deltog i Eurovision Song Contest tre gånger mellan 2007 och 2009 med bedrövliga resultat -   det bästa resultatet nådde Tereza Kerndlová när hon "bara" blev nästjumbo i semifinalen 2008 med Have Some Fun, vid de båda andra tillfällena hamnade man allra sist! När de därefter valde att dra sig ur tävlingen var det nog få som trodde att de någonsin skulle komma tillbaka, men det gjorde de alltså - i år blir det oväntad tjeckisk eurovisioncomeback!

Det tjeckiska tvbolaget annonserade dessutom att man tänkte gå grundligt tillväga för att kunna leverera ett riktigt toppbidrag den här gången. En expertjury fick uppdraget att dammsuga landets artistkatalog för att hitta inte bara de bästa artisterna utan också just de som passar bäst för eurovisionformatet och parallellt med detta bad man dessutom utvalda kompositörer skicka in passande verk för artisten att framföra.

Snart meddelades att man bestämt sig för en duo, Marta Jandová och Václav Noid Bárta. 34-årige Václav Noid Bárta slog igenom som sångare i nu metal-bandet Dolores Clan redan som 17-åring och har fortsatt göra musik i samma genre, nu som sångare i Noid Crew. Han också spelat musikal och på senare år även skådespelat med roller i flera filmer. 41-åriga Marta är mest känd som sångerska i bandet Die Happy som är välkänt i Tyskland där hon också bott under ett decennium. Hon gjorde också det tyska damfotbollslandslagets officiella låt till VM 2011, Sister Hit the Goal.

Jag tycker det är riktigt kul att Tjeckien gör ett nytt försök och nog är Hope Never Dies ett par ljusår bättre än bidragen tjeckerna levererade under förra varvet! Artisterna känns både säkra och sympatiska och låten är ett gediget bygge vilket redan det är mer än man presterat förut. Jag tycker dock inte att man når hela vägen med ambitionen att komma med ett toppbidrag, främst på grund av låten. Den bygger upp snyggt mot något som aldrig kommer, som om den klippts av med två minuter kvar - så när låten är slut sitter man där med ett jaha och funderingar över om Vaclav i själva verket är en inkarnering av Takidas Robert Pettersson när tjeckerna hoppats man ska sitta full av beundran. Chansen till final finns där, men jag bedömer den som liten - men nog ska väl tjeckerna i alla fall nå sin bästa placering hittills?

Upphovsmän
Václav Noid Bárta och Tereza Šoralová
Startnummer
Nummer 8 i semifinal II
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Tjeckien rankas just nu som trettioåttonde bidrag av Oddschecker
I sociala medier




De fem senaste

Semifinal
Final
2007: Kabát - Malá Dáma
Tjugoåttonde

2008: Tereza Kerndlová - Have Some Fun
Artonde

2009: Gipsy.cz - Aven Romale
Artonde




Bästa placering
Vi har inte mycket att välja på här, men när Tereza Kerndlova slutade som nummer 18 i semifinalen 2008 med Have Some Fun var hon näst sist – vid Tjeckiens båda andra försök har man slutat som jumbo.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Tjeckien: Marta Jandová & Václav Noid Bárta - Hope Never Dies Reviewed by Pierre on 15:36:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Ja de bör nog inte komma sist i år om det finns någon rättvisa men med fyra duetter i första halvan av semi 2 lär det bli svårt för de att sticka ut tror jag. Röstmässigt tycker jag de är riktigt bra, definitivt Tjeckiens bästa (men igen, ingen konkurrens på den punkten) Låten är rätt tråkig däremot i mina öron och en finalplats tror jag inte på då det finns bättre låtar, och inte minst åtminstone i mina öron 3 bättre duetter i samma semi! Synd dock för jag hade önskat att jag gillade detta mer än jag gör. Omöjligt är det dock inte att man får en finalplats men jag tippar som du, att man bommar! På min ranking plats 30/40

    SvaraRadera
  2. Älskar den gotiska atmosfären i låten och jag tycker att deras distinkta röster smälter ihop väldigt bra trots hur olika de är. Låten påminner lite om mitt favoritband Nightwish ballader, vilket självklart är ett plus. Jag är tyvärr lite orolig över dess chanser, men jag håller tummarna.
    4/5
    13:e plats på min lista

    SvaraRadera
  3. Det här är inte kul alls.. tror dock den klara att undvika sistaplatsen.. Orkar knappt lyssna på hela

    1. Estland (5 av 5)
    2.
    3. Irland (5 av 5)
    4.
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7.
    8. Malta (3,5 av 5)
    9.
    10. Norge (3 av 5)
    11.
    12.
    13. Ungern (3 av 5)
    14. PORTUGAL (3 av 5)
    15.
    16. Albanien (3 av 5)
    17. Serbien (3 av 5)
    18. Ryssland (3 av 5)
    19.
    20.
    21. Rumänien (3 av 5)
    22. Litauen (2,5 av 5)
    23.
    24.
    25. Makedonien (2,5 av 5)
    26. San Marino (2,5 av 5)
    27. Vitryssland (2,5 av 5)
    28.
    29. Nederländerna (2,5 av 5)
    30. Montenegro (2,5 av 5)
    31.
    32.
    33. Georgien (2 av 5)
    34. Armenien (2 av 5)
    35. Grekland (1,5 av 2)
    36.
    37. TJECKIEN ( 1,5 av 5)
    38. Danmark (1 av 5)
    39. Moldavien (1 av 5)
    40. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.