Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Israel: Nadav Guedj - Golden Boy

Fyra år i rad har det israeliska bidraget stoppats redan i semifinal, i tre fall av fyra dessutom helt orättvist om man frågar mig - det är inte utan att man har viss förståelse för att israelerna försökte tänka nytt den här gången. Ett nytt sätt att välja sin artist känns både ok och rimligt - desto tråkigare att vi i år för allra första gången får höra ett bidrag helt på engelska från Israel!

Israel valde den här gången artist via den den andra säsongen av den tvsända talangshowen The Rising Star - HaKokhav HaBa. På känt Idol-manér inleddes med auditions innan tio artister valdes ut för deltagande i huvudtävlingen - varefter de framförde covers medan startfältet vecka för vecka decimerades. Efter en jämn omröstning vanns den avslutande finalen till slut av tävlingens yngste deltagare, den 16-årige studenten Nadav Guedj sedan han bland annat framfört sin version av Beyonces Crazy In Love.

Efter finalen vidtog arbetet med att få fram en passande tävlingslåt åt Nadav och snart presenterades den - Golden Boy, ett stycke lättviktig och ganska spretig danspop med orientalisk krydda.

Jag föll för Nadavs valpigt avslappnade framtoning i uttagningen på hemmaplan - även om jag har svårt att ta in att killen bara är sexton - och tycker låten matchar den känslan riktigt bra. Den är en glad klackspark utan andra ambitioner än att framkalla ett leende och få folk att skaka lite rumpa - och schlagergudarna vet säkert att vi behöver det i det här startfältet. Nej, det här tillför intet nytt och nog har Nadav råa kanter att slipa på men i år är jag tillräckligt lättköpt för att tycka det här funkar fint som en glad bagatell. Hur det kommer att funka i Wien känns mer svårtippat. Nog finns det en del som saknar just det här i övriga startfältet, men jag är rädd att jurygrupperna plockar fram sågen... Grundtipset blir att han precis lyckas knipa en finalplats, men risken att marginalerna går åt andra hållet är stor.

Upphovsmän
Doron Medalie
Startnummer
Nummer 9 i semifinal II
Se och hör
Text
Enligt oddsen
Israel rankas just nu som sextonde bidrag av Oddschecker
I sociala medier





De fem senaste

Semifinal
Final
2010: Harel Skaat - Milim
Åtta
Fjortonde
2011: Dana International - Ding Dong
Femtonde

2012: Izabo - Time
Trettonde

2013: Moran Mazor - Rak Bishvilo
Fjortonde

2014: Mei Finegold - Same Heart
Fjortonde




Bästa placering
Tre segrar: 1978 för A-ba-ni-bi med Izhar Cohen & Alpha Beta, 1979 för Hallelujah med Milk and Honey och 1998 för Diva med Dana International.
Du hittar samtliga bidrag till Eurovision Song Contest 2015 här!
Israel: Nadav Guedj - Golden Boy Reviewed by Pierre on 21:17:00 Rating: 5

4 kommentarer:

  1. Detta är min Guilty-pleasure detta året. Jag gillar vanligtvis aldrig sådana här låtar (gjorde det för 15 år sedan dock men har ändrat min smak mycket) Denna har dock något som jag ändå tycker är charmigt! Jag tror inte den tar sig till final men jag hoppas att den kniper en finalplats för att Israel behöver det efter åtminstone två år av orättvisa placeringar i mitt tycke. På min ranking 23/40

    SvaraRadera
  2. Brukar vanligtvis heller inte gilla sånna här typer av låtar som inte har så mycket djup.. Men blir väldigt glad av den här och låten låg länge på min topp 10.. Tror att Israel grejar en finalplats i år faktiskt.. DIng dong, Rak Bishvilo och Same heart förtjänade verkligen finalplatser, väldigt överraskande att de två sista inte kom till final...

    1. Estland (5 av 5)
    2.
    3. Irland (5 av 5)
    4.
    5.
    6. Belgien (4 av 5)
    7.
    8. Malta (3,5 av 5)
    9.
    10. Norge (3 av 5)
    11.
    12. Ungern (3 av 5)
    13. Portugal (3 av 5)
    14.
    15. Albanien (3 av 5)
    16. ISRAEL (3 av 5)
    17. Serbien (3 av 5)
    18. Ryssland (3 av 5)
    19.
    20.
    21. Rumänien (3 av 5)
    22. Litauen (2,5 av 5)
    23.
    24.
    25. Makedonien (2,5 av 5)
    26. San Marino (2,5 av 5)
    27. Vitryssland (2,5 av 5)
    28.
    29. Nederländerna (2,5 av 5)
    30. Montenegro (2,5 av 5)
    31.
    32.
    33. Georgien (2 av 5)
    34. Armenien (2 av 5)
    35. Grekland (1,5 av 2)
    36.
    37. Tjeckien ( 1,5 av 5)
    38. Danmark (1 av 5)
    39. Moldavien (1 av 5)
    40. Finland (0 av 5)

    SvaraRadera
  3. Av alla genrer som numer inte är särskilt frekventa i Eurovision så är denna det jag saknat mest. Den lättsamma orientaliska danspopen. Just denna tillför som sagt inget nytt för tävlingen, och låten känns lite rörigt ihopsatt. Trots det så blir jag otroligt charmad och förväntar mig ett riktigt underhållande framträdande. Risken finns givetvis att juryn trycker ner den, men jag hoppas att Israel får upprättelse i år. De senaste årens finalmissar har varit fruktansvärt orättvisa och att den fantastiska 'Same Heart' kom näst sist ifjol var den sista droppen.
    4/5
    7:e plats på min lista

    SvaraRadera
  4. Älskar versen med den lite staccatoaktiga rytmen, men refrängen är så bedrövlig att jag blir sur...

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.