Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Årets mellobidrag rangordnade 1-32

Mina schlagerbloggfrenemies Schlagerprofilerna har rangordnat alla årets melodifestivalbidrag från 1 till 32 vilket inspirerade mig till att göra detsamma. Så här ska det se ut om jag får bestämma:

1. Malena Ernman - La Voix
Redan förhandshinten om att Malenas bidrag skulle vara en rasande storslagen kärleksförklaring till kombinationen pop och opera fick mina förväntningar att gå i höjden - och jag behövde inte bli besviken i lördags. Låten höll vad den lovade och mer därtill. Med Malenas framförande som osade självförtroende och proffsighet kryddat med glimt i ögat lagt till ekvationen seglade den upp som min självklara favorit i år. Av låtarna vi hittills plockat med till final tror jag dessutom att La voix är den enda som skulle kunna ge oss förväntningar på en topplacering i Moskva. Min kampanj Malena for Moscow har härmed inletts!

2. Alcazar - Stay the Night
Alcazar förtjänar ännu en topplacering i mello med sin Stay the night. Fram till den sista deltävlingen höll jag dem som favoriter med sin omedelbara discorökare och det snygga, fartfyllda framförandet som kan vara årets bästa. Låten går på knock (on wood) från första sekund, den gör det helt omöjligt att sitta stilla och har hög singalongfaktor. Den kommer att få ett långt liv på dansgolvet och i min iPod - men den faller på målsnöret - liksom Alcazar hittills gjort med sina låtar i mello.

3. Sarah Dawn FinerMoving On
Jag har fortfarande inte riktigt smält att Sarah ännu inte är i final, även om jag fortfarande tror att hon når dit nu på lördag. Moving on smyger sig på tills man sitter med goosebumps över hela kroppen. Sedan kommer man till höjningen, både låtens och Sarahs egen, och man vet knappt vart man ska ta vägen när gåshudskortet redan är spelat. Årets ballad i min bok.

4. Lili & Susie - Show Me Heaven
Hur jag än vänder på det kan jag inte se på Lili & Susie på annat sätt än i ljuset av deras guldera för 20 år sedan. Jag älskade deras låtar då och det faktum att Show me heaven låter som en direkt uppföljare till hitsen de hade då gör den helt oemotståndlig i mina öron. Hade de gjort sin comeback för tio år sedan gissar jag att de tagit hem mello utan vidare, nu ser nog många dem som ett pittoreskt inslag från en svunnen tid. För min del dör dock aldrig snygg schlagerpop med hubbabubbarefräng.

5. BWO - You're Not Alone
BWOs försök att blidka mellopubliken med en ballad måste nog ses som ett fiasko, vars sista spik i kistan förmodligen sätts i botten på lördag. Jag är uppenbarligen inte lika svårflirtad då jag fortfarande hade velat se den i final. Martin Rolinski på scen är alltid en upplevelse och jag älskar de maffiga gospelkörerna, men när jag hör låtens upptempoversioner måste jag erkänna att jag ännu hellre fått en sådan serverad där i Leksand.

6. Marie Serneholt - Disconnect Me
Ok, det är dags för årets pudel. Jag var inte särskilt snäll i omdömet av Disconnect me efter Göteborg, men det är bara att krypa till korset - Maries låt är årets grower för min del och hade förtjänat ett bättre öde än den fick.
7. Velvet - The Queen
Mitt mellokonservativa jag tycker det här är omöjligt att värja sig emot. Det är alla tillbehör med extra allt på ett sätt som inte går att återfinna någon annanstans än i melodifestivalbubblan.
8. Agnes - Love Love Love
Låten håller inte riktigt vad inledningen lovar, men Agnes funkar finfint som discodiva även om jag fortfarande tycker att SDF borde ha fått hennes finalplats i lördags.
9. H.E.A.T - 1000 Miles
Årets bästa manliga sångare i årets enda rocklåt värd namnet. Pudelrocksnostalgi för oss som växte upp med Europe och Bon Jovi, men knappast något jag tycker vi behöver visa upp för Europa.
10. Måns Zelmerlöw - Hope & Glory
Måns är dynamit och lyfter låten långt högre än den klarar av egen kraft. Livsfarlig i finalen, men jag tippar att det vore förödande att skicka den till Moskva. Igen.

11. Molly Sandén – Så Vill Stjärnorna
12. Anna Sahlene & Maria Haukaas Storeng – Killing Me Tenderly
13. Emilia - You're My World
14. Lasse Lindh - Jag ska slåss i dina kvarter
15. EMD- Baby Goodbye
16. Shirley Clamp - Med hjärtat fyllt av ljus
17. Amy Diamond - It's My Life
18. Caroline af Ugglas - Snälla Snälla
19. Susanne Alfvengren - Du är älskad där du går
20. Jennifer Brown - Never Been Here Before
21. Sofia - Alla
22. Cookies 'n' Beans – What If
23. Nina Söderquist - Tick Tock
24. Star Pilots - Higher
25. Next 3 - Esta Noche
26. Jonathan Fagerlund - Welcome to My Life
27. Rigo & The Topaz Sound feat. Red Fox - I Got You
28. Markoolio - Kärlekssång från mig
29. Maja Gullstrand - Här för mig själv

30. Scotts - Jag tror på oss
När dansbandsgenrens sämsta sidor sammanförs i ett nummer är det detta som blir resultatet. Krystad text till en dansbandifierad standardmelodi, charmlöst framförd av snubbar med nyvunnen hybris. Gillade deras garderob dock!

31. Thorleifs - Sweet Kissin in the Moonlight
Är det inte dags att någon berättar för Thorleifs att det är dags att lägga ner? Det här var mossigt redan innan Kikki, Bettan och Lotta ens påbörjat sina respektive karriärer och med ett framträdande som andas buskis lagt på toppen så kröp det i kroppen av alla tänkbara felaktiga anledningar när Sweet kissin in the moonlight framfördes.

32. Mikael Rickfors - Du vinner över mig
Rickfors oinspirerade framförande av en omotiverad och menlös upprepning av hans gamla Vingar, en låt som jag kräktes på redan när det begav sig, gör Du vinner över mig till årets sämsta bidrag i min bok. Varför ställa upp om man inte ens orkar försöka se ut som om man vill vara där?

Så, hur ser era listor ut?

Andra bloggar om: ,
Årets mellobidrag rangordnade 1-32 Reviewed by Pierre on 14:10:00 Rating: 5

1 kommentar:

  1. Jag har bara listat mina elva första:
    http://jerbaz.wordpress.com/2009/03/01/melodifestivalen-2009-min-final/

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.