Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Dags att tippa semifinal I!

Efter att ända sedan i oktober ha först hårdbevakat alla de nationella uttagningarna och sedan hur bidragen utvecklats känns det nästan overkligt att vi nu nästan är framme vid finalen och slutet på säsongen!

I morgon är det först dags för den första semifinalen och det börjar bli hög tid att tippa hur det kommer att gå. Förra året gick det riktigt bra - jag lyckades tippa nio av tio rätt i båda semifinalerna och planen är självklart att lyckas minst lika bra i år. Förutsättningarna är dock lite annorlunda den här gången. En jury står för hälften av rösterna redan i semifinalerna, istället för att som tidigare få den makten först i finalen - och jurygrupperna känns lite svårare att förutsäga. Det betyder inte att jag tänker fega, tvärtom. Jag tänker utmana ödet genom att vara väldigt konkret.

Jag ser Slovakien, Serbien, Belgien och Grekland som säkra finalister. Portugal fixar förmodligen en finalplats med stort jurystöd och Albaniens låt sätter sig snabbt även om jag tycker låten görs onödigt trist på scenen. Som sist ut i fältet tror jag att Island gör tillräckligt stort intryck för att räcka till final trots att låten inte riktigt håller, medan Ryssland bör ro i land finalplatsen trots taskigt startnummer - dels för att det handlar om just Ryssland men också för att jag tror att låten när det kommer till kritan har viss appeal med sin allsångsrefräng.

Nu blir det svårare. Bosnien Hercegovina räknade jag tidigt bort, men den är ett av bara två bidrag med en antydan till tyngre musik i fältet och trots att jag fortfarande inte gillar låten har den ett scennummer som lyfter den. Genrekonkurrenten Makedonien är dessutom helt hopplös, så jag går emot tyckarströmmen och tror på bosnisk finalplats. En plats kvar! I konkurrens med främst Finland tror jag att Moldaviens omedelbara eurodänga kniper den och hepp... finalfältet är klart!

Här har ni alltså mitt tips, utan inbördes ordning och med mina justerade betyg! Vad tror ni? (Länkarna leder till mina utförligare presentationer av bidragen)

Till final:
1. Moldavien: Sun Stroke Project & Olia Tira - Run Away
2. Ryssland: Peter Nalitch & Friends - Lost and forgotten
4. Slovakien: Kristína - Horehronie
7. Serbien: Milan Stanković - Ovo je Balkan
8. Bosnien & Hercegovina: Vukašin Brajić - Thunder And Lightning
10. Belgien: Tom Dice - Me And My Guitar
12. Albanien: Juliana Pasha - It's all about you
13. Grekland: Giorgos Alkaios & Friends - Opa
14. Portugal: Filipa Azevedo - Há dias assim
17. Island: Hera Björk - Je ne sais quoi

Utslagna:

3. Estland: Malcolm Lincoln & Manpower 4 - Siren
5. Finland: Kuunkuiskaajat - Työlki ellää
6. Lettland: Aisha - What for? (Only Mr. God knows why)
9. Polen: Marcin Mroziński - Legenda
11. Malta: Thea Garrett - My Dream
15. Makedonien: Gjoko Taneski - Jas Ja Imam Silata
16. Vitryssland: 3 + 2 - Butterflies

Läs även andra bloggares åsikter om
Media: HD x2, Aftonbladet.
Dags att tippa semifinal I! Reviewed by Pierre on 19:25:00 Rating: 5

13 kommentarer:

  1. Jag tror inte att Portugal och Ryssland klarar sig. Kastar in Malta och Finland där istället.

    Men svårtippat.

    Bosnien kan ju mycket väl missa och vitryssarna kan, om de sätter sin låt 100%, ta en plats. Sistaplatsen? Polen.

    SvaraRadera
  2. Mitt tips är att dessa tio går vidare:

    Moldavien
    Slovakien
    Lettland
    Belgien
    Albanien
    Grekland
    Portugal
    Vitryssland
    Island
    Polen

    (Bosnien kan möjligtvis peta bort Polen men jag tror att Polen kommer att plocka poäng av ett större antal länder vilket gör att de nog blir strået vassare)

    SvaraRadera
  3. @Pär: Finland kan mycket väl knipa en plats, men jag har svårt att tro att Malta kan göra det. Låten är för billig och jag tror faktiskt att jättepippin skrämmer bort röstare. Och vitryssarna är jag också mycket tveksam till, det känns tjugo år försent för den låten.

    @Anonym: Polen känns svårtippade även om jag har svårt att se vem som ska gilla den låten tillräckligt för att rösta. Lettland däremot tror jag är chanslösa med tanke på hur illa Aisha sjunger.

    SvaraRadera
  4. får vi rösta i morgondagens semi? eller hur brukar det vara nu igen? skäms nästan för att fråga detta eftersom jag följer detta slaviskt hehe.

    SvaraRadera
  5. @dragi: Haha... du behöver inte skämmas - men vi får inte rösta i morgon. :-)

    SvaraRadera
  6. intressant. alltid trevligt att höra folks motiveringar. en sak har kan jag dock inte för mitt liv begripa: nämligen hypen kring belgien. hur kan alla vara så säkra på att den går till final?! många (inkl vadslagningsbyråerna) hävdar ju rentav att den kommer att vinna denna semifinal! för mig är detta helt obegripligt. visst KAN den gå vidare, men jag tycker den är ett mycket osäkert kort - hade jag inte hört snacket innan hade jag rentav sett den som en självklar icke-finalist. lågmäld och ganska intetsägande melodi med okänd artist från belgien, som ju nästan alltid misslyckas i eurovision. mina varningsklockor ringer. har jag missat något?

    så här resonerar jag inför semifinal 1,

    'SÄKRA' FINALISTER:
    albanien
    slovakien
    island
    serbien

    MYCKET TROLIGA FINALISTER:
    grekland
    moldavien

    TVEKSAMMA FINALISTER (dvs 1-2 av dessa ska bort):
    belgien
    portugal
    lettland
    ryssland
    vitryssland

    TROLIGEN INTE TILL FINAL:
    bosnien
    malta
    makedonien
    estland
    finland
    polen

    jag tror att polen, finland, malta och makedonien ligger allra sämst till. estland känns också långt från final vilket är tråkigt eftersom 'siren' råkar vara min favorit i år... (men sånt måste man bortse från när man tippar!)

    SvaraRadera
  7. Hej Pierre!
    Mitt tips är:
    Molavien, Slovakien, Serbien, Belgien, Albanien, Grekland, Portugal, Island, Finland och Lettland. Det var de jag tippade 7 maj vid schlagerträffen och det har inte ändrat sig:-)
    Men däremot har min 12:a ändrat sig! :-) Håller inte längre på Frankrike, bra va? :-)
    Ha det så skoj i Oslo!

    SvaraRadera
  8. Island räcker gott för mig. Sen får de gå hur de vill med det andra. En trevlig ESC-kväll önskar jag dig, Pierre!

    SvaraRadera
  9. @David: Att Tom Dice är okänd har han ju gemensamt med ALLA sina konkurrenter, och jag tror inte heller att Europa ägnar sig åt någon kollektiv Belgienmobbing - belgarna har helt enkelt haft för kassa låtar ett bra tag. Me and my guitar är lågmäld men känns genuin och skulle platsa på vilken aktuell topplista som helst. Han gör den dessutom kanon på scenen.

    @Caty: Haha jag förstår inte att Frankrike överhuvudtaget fick din tolva förut! Men jag undrar ju lite nyfiket vem som får den nu... :)

    Jerry: Island klarar sig nog, men mest i brist på konkurrens. ;-)

    SvaraRadera
  10. @ pierre: du har helt rätt - nästan alla artister är okända. men då kontrar jag med att nästan alla artister också verkar göra hyfsat bra framträdanden, och frågan är då om just belgien gynnas av detta eller om det finns andra låtar där just framträdandet blir det avgörande.

    men, märk väl, - jag tror ni kan ha helt rätt i att belgien faktiskt går till final. men förhandssnacket förvånar mig lite - på samma sätt som snacket kring tex irland i semifinal 2... (som jag också tycker är ett högst osäkert kort!)

    om nån timme vet vi. hej så länge!

    SvaraRadera
  11. @David: Åh... förhandssnacket omkring Irland är en HELT annan historia! Återkommer till det i tipsen inför torsdagen ;)

    SvaraRadera
  12. Nio rätt av tio möjliga, inte illa pinkat. Det var överraskande att det var just Slovakien skulle bomma.

    SvaraRadera
  13. @Anonym: Jag är självklart väldigt nöjd med tippningsresultatet! Och Slovakien trodde jag också hörde till dem satt säkert!

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.