Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Pierre tippar semifinal II

Jag lyckades ju riktigt bra med att pricka in finalisterna från den första semifinalen. Nio av tio rätt måste väl ses som väl godkänt? Nu är det dags att försöka göra om tricket inför den andra semifinalen i morgon, även om det känns mer svårtippat här. Få bidrag kan avfärdas helt, och bara en trio känns helt säkra; Norges Alexander Rybak (bilden), Greklands Sakis Rouvas och Azerbajdzjans AySel & Arash som alla lär bli farliga i finalen. Därefter plockar jag in Danmarks Ronan Keatingwannabe Brinck, Moldavisk folklore med Nelly Ciobanu, min favvo Kejsi Tola från Albanien och Ukrainas antikrisflicka Svetlana Loboda.

Tre platser kvar, och här blir det tufft. Polska Lidia Kopania har i grunden en schysst ballad med hon har sjungit galet kackigt på repen, och jag har riktigt svårt med att hennes uttal gör att det låter som om hon sjunger att hon inte vill leva. Nederländska De Toppers startar sist, vilket är en klar fördel, särskilt som de har en refräng som gärna fastnar vare sig man vill eller inte. Men jisses, resten av paketet är riktigt pinsamt! Jag hoppas vi slipper dem i final.

De exjugoslaviska länderna brukar stötta varandra. Inget av bidragen från Kroatien, Slovenien och Serbien känns dock som givna blivande finalister, men frågan är om alla tre verkligen kan misslyckas så att Bosnien Hercegovina blir deras enda bidrag i finalen? Tveksamt, men det vore säkert en rejäl fördel för Regina i finalen.

Jag gillar irländska Sinead Mulvey & the Black Daisys Et Cetera, men de har varit bleka på repen och startnumret är en nackdel. Ungerns Zoli Ádoks alcazarish nummer är också en favorit, men jag tror inte att låten håller här.

Nej, jag tror jag plockar in våra baltiska grannar; Litauens antivåldsanthem och Estlands vackra eurovisionfanfavorit. Båda har fina startnummer, låtar som kan funka och båda lär dessutom ligga bra till hos en jury. Nummer tio kvar - jag satsar högt och tippar serbisk mikrofonfrilla i final!

Till final (utan inbördes ordning):
4. Serbien: Marko Kon & Milan Nikolić - Cipela
6. Norge: Alexander Rybak - Fairytale
9. Danmark: Brinck - Believe again
12. Azerbajdzjan: AySel & Arash - Always
13. Grekland: Sakis Rouvas - This is our night
14. Litauen: Sasha Son - Love
15. Moldavien: Nelly Ciobanu - Hora din Moldova
16. Albanien: Kejsi Tola - Carry me in your dreams
17. Ukraina: Svetlana Loboda - Be my Valentine
18. Estland: Urban Symphony - Rändajad

Utslagna:
1. Kroatien: Igor Cukrov & Andrea - Lijepa Tena
2. Irland: Sinead Mulvey & Black Daisy - Et Cetera
3. Lettland: Intars Busulis - Probka
5. Polen: Lidia Kopania - I Don't Wanna Leave
7. Cypern: Christina Metaxas - Firefly
8. Slovakien: Kamil Mikulčík & Nela Pocisková - Leť Tmou
10. Slovenien: Quartissimo - Love symphony
11. Ungern: Zoli Ádok - Dance with me
19. Nederländerna: De Toppers - Shine

Andra bloggar om: , , , ,
Pierre tippar semifinal II Reviewed by Pierre on 20:55:00 Rating: 5

Inga kommentarer:

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.