Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Frankrike: Amandine Bourgeois - L'enfer Et Moi

Amandine Bourgeois - L'enfer Et Moi

Hade tvtittarna fått bestämma på egen hand förra året hade Frankrikes bidrag Echo (You and I) med Anggun hamnat allra sist utan att få en enda poäng. Tack vare jurygrupperna rätades dock resultatet upp en smula och det franska bidraget slutade tre pinnhål ovanför den där sistaplatsen. Varken Anggun eller hennes låt förtjänade att komma sist i mina öron, men jag gissar att en tredje faktor gjorde att det blev som det blev - fransmännen har en förmåga att sabba sina låtpaket med märkliga scenshower och Angguns nummer var precis all over the place på ett sätt som gjorde att man glömde att lyssna. Frågan är om de fattat poängen (eller bristen på sådan) i år.

Frankrike valde ännu en gång helt internt i år och den här gången föll valet på den 32-åriga sångerskan Amandine Bourgeois, vinnare av 2008 års upplaga av franska Idol-klonen La Nouvelle Star. Efter den segern sålde hon hyggligt av ett debutalbum för att sedan floppa med uppföljaren och falla i glömska innan hon nu alltså åter får komma tillbaka till rampljuset. Hennes tävlingsbidrag L'enfer Et Moi (Helvetet och jag) som är skrivet av David Salkin och Boris Bergman avslöjades bland de sista i mars i form av presenterandet av låtens video.

L'enfer Et Moi visar upp en hämndlysten Amandine som med attityd sjunger om hur hon tänker skapa ett helvete för killen som dumpat henne - ett tema som kanske inte är det mest tacksamma i en uppsluppen tävling med glada Svenssons i tvsofforna. Själv tycker jag låten börjar segt medan den andra halvan till och med är riktigt bra, särskilt i videon där Amandine matchar låtens text med jävlaranamma och en smula galenskap. Dessvärre har hon inte levt upp till det i de liveklipp jag sett, och lyckas hon inte förmedla den känslan från scenen i Malmö heller är jag rädd att det här kan falla ganska platt. Med tanke på den franska vanan att sabba låtar på scenen så är jag pessimistisk och tippar ännu en placering långt ner i resultatlistan.

Bidragets upphovsmän: David Salkin och Boris Bergman
Bidragets startnummer: Direktkvalificerad för finalen, startnummer meddelas senare.
Bidragets låttext, liveframförandevideo
Så säger oddsen: Enligt Oddschecker är Frankrike just nu tjugonde favorit till segern i Malmö.

Frankrikes fem senaste bidrag:
2008: Sébastien Tellier - Divine (final 18e)
2009: Patricia Kaas - Et s'il fallait le faire (final 8a)
2010: Jessy Matador - Allez! Ola! Olé! (final 12a)
2011: Amaury Vassili - Sognu (final 15e)
2012: Anggun - Echo (You and I) (final 22a)

Frankrikes bästa placering:
Frankrike har tagit hem segern i Eurovision Song Contest fem gånger, men det är länge sedan sist: André Claveau med Dors, Mon Amour 1958, Jacqueline Boyer med Tom Pillibi 1960, Isabelle Aubret med Un Premier Amour 1962, Frida Boccara med Un Jour, Un Enfant 1969 och Marie Myriam med L'oiseau et l'enfant 1977.

Läs även andra bloggares åsikter om
Frankrike: Amandine Bourgeois - L'enfer Et Moi Reviewed by Pierre on 19:00:00 Rating: 5

5 kommentarer:

  1. Inte en chans på miljonen att frankrike förtjänade en sista plats förra året. Vi har väl inte glömt tidernas största nedköp i ESC? Alltså Österrikes dynga "Woki mit deim popo". Sämre kan det inte bli.

    Frankrike då? I år har de en betydligt bättre låt som jag gillar skarpt. Är dock lite inne på din linje att liveklippen inte känts hundra men vi får väl se. En stark låt med lite tryck hur som helst.

    SvaraRadera
  2. I mitt tycke det absolut bästa bidraget i år!!!!! ^^ Mest på grund av Amandine själv. Håller verkligen inte med om att hon inte övertygar live! Har sett framträdandet i Amsterdam och hon visade verkligen vilken gudomlig artist hon är! Själva låten är också helt underbar ^^ Detta ska VINNA!!!!!!!

    SvaraRadera
  3. @AnonymII: Hoppsan, det är just framträdandet i Amsterdam jag tänker mst på - och där tyckte jag mest det kändes tamt.

    SvaraRadera
  4. !,5 av 5 i betyg :/ Frankrike har skickat bättre låtar de tre senaste åren än den här. Det fina språket får 1,5 i betyg :): Plats 34 av 39 i min lista

    SvaraRadera
  5. 3/5. Vad jag gillar med detta kan man ju undra. Svaret är svärtan, skitigheten, rösten, kaxigheten och språket. Låten i sig är inte särskilt upphetsande för mig men totalt sett gör detta ett positivt intryck. Tror på en framskjuten placering kring 10-strecket.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.