Webjokern - en utvärdering
Vinnaren i webjokeruttagningen har korats - och det är dags att göra en återblick på tävlingen. Det har varit en härlig resa att följa de tävlande i webjokeruttagningen under de här veckorna. Det har inte gått att ta miste på deras glädje och entusiasm över det äventyr som tävlingen har varit för dem, liksom den kreativitet och förväntan den skapat. Trots detta går det inte att kalla tävlingen för något annat än ett illa planerat fiasko. Ingen skugga må falla på deltagarna som har gjort vad de kunnat under de givna förutsättningarna, men SVT bäddade för en tävling som körde i dike efter dike med ett upplägg som gav känslan av att ha hafsats ihop på en fredageftermiddag.
Det började med reglerna för deltagande, som uteslöt redan etablerade upphovsmän och artister. De fanns där på pappret men följdes inte upp av tävlingens ledning, vilket gjorde att flera som egentligen inte matchade kriterierna trots allt återfanns i tävlingen. När det väl uppdagades så backade SVT - och lät dem vara med, trots allt. Nästa misstag var att inte sätta något tak för antalet röster från samma mobilnummer - vilket självklart utnyttjades maximalt: Det vore intressant att få siffror på hur många unika röster de deltagande egentligen fått i proportion till antalet röster. Detta, i kombination med minimal marknadsföring av tävlingen bäddade för en klubb för inbördes beundran där den som utnyttjade reglerna och bekantskapskretsens sms-tummar bäst blev mest framgångsrik. Fokus togs från musiken och hamnade istället på kreativa sätt att få folk att skicka sms - eller att använda script för att spara tummen.
Musiken ja - tanken med tävlingen var ju att lyfta fram oetablerade artister, men efter att ha tuggat igenom startfältet i webjokeruttagningen kändes tanken att hitta någon där som kan konkurrera ut de som kommer in i Melodifestivalen den vanliga vägen nästan lika omöjlig som tanken att Svenska Fotbollsförbundet skulle utlysa och lyckas med en tävling för korpspelare om en plats i landslaget. Guldkornen fanns där, men de var väldigt lätt räknade.
Jag gillar fortfarande tanken på att ta fram en underdog av folket och tror fortfarande att idén är genomförbar, men frågan är om SVT hämtar sig från årets fiasko och vågar prova den igen. Jag gissar att de just nu är rejält lättade över att tävlingen är slut, och det med en vinnare som (väl?) åtminstone inte är bortom all hjälp. Tänk om - tänk rätt!
Media: Aftonbladet, Expressen, SVT, DN, DN, SvD.
Andra bloggar om: Melodifestivalen, webjoker, SVT
Det började med reglerna för deltagande, som uteslöt redan etablerade upphovsmän och artister. De fanns där på pappret men följdes inte upp av tävlingens ledning, vilket gjorde att flera som egentligen inte matchade kriterierna trots allt återfanns i tävlingen. När det väl uppdagades så backade SVT - och lät dem vara med, trots allt. Nästa misstag var att inte sätta något tak för antalet röster från samma mobilnummer - vilket självklart utnyttjades maximalt: Det vore intressant att få siffror på hur många unika röster de deltagande egentligen fått i proportion till antalet röster. Detta, i kombination med minimal marknadsföring av tävlingen bäddade för en klubb för inbördes beundran där den som utnyttjade reglerna och bekantskapskretsens sms-tummar bäst blev mest framgångsrik. Fokus togs från musiken och hamnade istället på kreativa sätt att få folk att skicka sms - eller att använda script för att spara tummen.
Musiken ja - tanken med tävlingen var ju att lyfta fram oetablerade artister, men efter att ha tuggat igenom startfältet i webjokeruttagningen kändes tanken att hitta någon där som kan konkurrera ut de som kommer in i Melodifestivalen den vanliga vägen nästan lika omöjlig som tanken att Svenska Fotbollsförbundet skulle utlysa och lyckas med en tävling för korpspelare om en plats i landslaget. Guldkornen fanns där, men de var väldigt lätt räknade.
Jag gillar fortfarande tanken på att ta fram en underdog av folket och tror fortfarande att idén är genomförbar, men frågan är om SVT hämtar sig från årets fiasko och vågar prova den igen. Jag gissar att de just nu är rejält lättade över att tävlingen är slut, och det med en vinnare som (väl?) åtminstone inte är bortom all hjälp. Tänk om - tänk rätt!
Media: Aftonbladet, Expressen, SVT, DN, DN, SvD.
Andra bloggar om: Melodifestivalen, webjoker, SVT
Webjokern - en utvärdering
Reviewed by Pierre
on
11:17:00
Rating:
Jag håller med om att idén är lockande, och det måste ju gå att ordna en mer fungerande variant än årets skämt. Om de skulle få 1000 bidrag nästa år, ska de lägga ut samtliga på nätet då med?
SvaraRaderaReglerna var solklara. Det var SVT som inte följde sina egna regler.
SvaraRaderaHär är utdrag ur det mail alla deltagare fick några dagar innan bidragen låg ute på svt.se. ut "reglerna" som svt har (som även gäller de övriga 27/31 bidragen)
"
VIKTIG INFO:
1. Vi vill igen påminna om att webbjokern är till för icke etablerade upphovsmän. Reglerna bifogas nedan. är man tveksam så är det bästa att man kontaktar oss för diskussion . thomas.hall@svt.se "
UR REGLER FÖR WEBBJOKERN: (första meningen)
"Upphovsmän som inte är eller har varit anslutna till ett musikförlag, och/eller tidigare har haft verk utgivna på fonogram, erbjuds att skicka in en video på den melodi de önskar tävla med för bli Webbjoker."
Att i detta läga tillåta att upphovsmän som de facto gett ut skivor som upphovsmän eller professionella skivartister att forsätta delta i "de icke etablerade upphovsmännens tävling" är solklart ett brott mot reglerna SVT själva satt upp.
fler urdrag ur VIKTIG INFO:
"3. Vi vill påminna om att precis som i ordinarie tävling så får man inte sprida sitt bidrag. För webbjokern är svt.se det enda offentliga sammanhanget där låten får spelas."
UR REGLER FÖR WEBBJOKERN:
"Inskickande upphovsmän godtar att medverka till att Bidraget under tävlingen inte sprids på annat sätt än via svt.se."
"I kravet att verket inte får ha varit föremål för överföring till allmänheten ligger att verket t.ex. inte får ha utsänts eller gjorts tillgängligt för allmänheten via radio, TV, Internet eller via mobiltelefonnät. "
Att de som i detta läga spridit bidragens text på egna hemsidor, lagt ut sin låt på hemsidor som mp3 eller videon på andra ställen än svt.se bryter solklart mot SVT egna uppsatta regler. Men SVT har inte implementerat de uppsatta reglerna.
En motivering SVT haft var att faktiskt HÄLFTEN av webbjokrarna brutit mot dessa regler(inlklusive vinnaren, spred texten på sin hemsida, vilken naturligtvis gett en viss fördel)och att det vore mindra bra om så skedde.
Till detta kan läggas att flera av deltagarna (bland annat vinnaren) har en egen "hemmastudio" som erbjuder studiotid för inspelning av skivor till marknadspris. Också tveksamt om de skulle anses som etablerade.
SVT har haft brist på personal och brist på konsekvens och den enda slutsatsen är att antingen tillåta ALLA att delta i denna webbjoker UTOM de som redan haft bidrag i just MELODIFESTIVALEN (enkelt att kontrolllera och bedömma)eller så får SVT helt enkelt ta och kontrollera bidragen och implementera sitt eget regelverk.
Och sedan låta alla bidrag framföras offentligt kopieras spridas och vara fullt tillgängliga från den dagen de offentliggörs(även de övriga 27 resp 28).
Anledningen att de skall förbli så hemliga har i alla år sagts vara att det ska vara lika rättvist för alla bidrag. Webbjokern visar att detta är ren humbug eftersom man tillåter olika regler för olika bidrag.
Det faller en tung skugga över SVT som själva orsakat detta och inte över de webbjokrar som följt regelverket eller den hälft som "fuskat" efter som SVT gett carte blanch till dessa.
Men den hälvt som trodde att detta var en tävling enbart för de icke etablerade bör känna sig blåsta och lurade. Av SVT.
Men kom inte och påstå att reglerna är luddiga. Det handlar om efterkonstruktioner.
Har nån testat det här: www.tunerights.com/webbjokern man kan tydligen få lite av låtens intäkter. Nån som köpt? Verkar ju roligt. Alla som får del av "Come and get me now" kommer ju rösta massor på Melodifestivalen. Skitsmart.
SvaraRaderaHar nån testat det här: www.tunerights.com/webbjokern man kan tydligen få lite av låtens intäkter. Nån som köpt? Verkar ju roligt. Alla som får del av "Come and get me now" kommer ju rösta massor på Melodifestivalen. Skitsmart.
SvaraRadera