Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Dags att tippa semifinal II!

Ikväll är det dags för den betydligt mer spännande semifinal nummer två och det stora allvaret! Anna Bergendahl ställs nämligen mot riktigt tufft motstånd när kvalitetsnivån nu höjs flera pinnhål jämfört med tisdagens första semi. Eller nåja - den gör det inte över hela linjen, för här finns också ett par bottennapp som överträffar allt vi hörde senast, men här finns ett helt gäng potentiella slutvinnare.

Tippandet av den första semin gick ju riktigt bra! Jag satte nio av tio, precis som i båda semifinalerna förra året, så jag tänker fortsätta på samma linje som förut och helt lita på magkänslan även om det var tufft att skala ned fältet till bara tio finalister.

Jag börjar med de som känns som säkra kort. Israels dramatiska ballad hör utan tvekan dit liksom Azerbajdzjans miljonpimpade dussinlåt. Turkiets nu-metalrockande maNga känns också hur säkra som helst och jag räknar också Armeniens aprikoskärna med sitt breda tilltal och framträdande som sticker ut som säker. Jag är ruskigt subjektiv i förhållande till Anna Bergendahl och Sveriges chanser, men har i alla fall mycket svårt att se att vi skulle missa finalen. Sätter den kroatiska tjejtrion Feminnem sången som de gjort på repen borde även Kroatiens plats vara klar och jag tror att Georgiens färgstarka sångerska och framträdande hjälper deras ballad vidare också.

Sedan slåss åtta bidrag om de sista tre platserna - bara Slovenien och Schweiz känns helt chanslösa. Till och med Nederländernas überklämmiga dansbandsorgie kan skrälla! Jag tippar att resultatlistan blir jämn i det här partiet, men jag satsar på att Ukraina och, trots att jag hoppas att jag har fel - Irlands översmetiga ballad och Danmarks platta duett drar de längsta stråna. Jag ser dock mycket hellre att Cypern och Bulgarien lyckas ta de där två sista platserna!

Så, här är mitt tips inför andra semin, utan inbördes ordning och med mina justerade betyg! Vad tror ni? (Länkarna leder till mina presentationer med utförligare omdömen om bidragen)

Till final:
2. Armenien: Eva Rivas - Apricot Stone
3. Israel: Harel Skaat - Milim
4. Danmark: Chanée & N'evergreen - In a moment like this
6. Sverige: Anna Bergendahl - This is my life
7. Azerbajdzjan: Safura - Drip Drop
8. Ukraina: Alyosha - Sweet people
12. Irland: Niamh Kavanagh - It's for you
15. Kroatien: Feminnem - Lako je sve
16. Georgien: Sofia Nizharadze - Shine
17. Turkiet: maNga - We could be the same

Utslagna:
1. Litauen: InCulto Eastern European Funk
5. Schweiz: Michael von der Heide - Il pleut de l’or
9. Nederländerna: Sieneke - Ik Ben Verliefd (Sha-la-lie)
10. Rumänien: Paula Seling & Ovi - Playing with fire
11. Slovenien: Ansambel Roka Žlindra & Kalamari - Narodno zabavni rock
13. Bulgarien: Miro - Angel si ti
14. Cypern: Jon Lilygreen & The Islanders - Life looks better in spring

Läs även andra bloggares åsikter om
Media: SvD, Aftonbladet x2, VG x2.
Dags att tippa semifinal II! Reviewed by Pierre on 07:14:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Den här gången ska det väl gå bättre.

    Azerbajdzjan
    Turkiet
    Israel
    Kroatien
    Sverige
    Armenien
    Georgien
    Cypern
    Litauen
    Danmark

    (Ukraina 11:e plats. Irland floppar)

    SvaraRadera
  2. Där ser man... vi är nästan helt överens... 9 av 10... Kolla min gissning:
    http://markusgisslen.blogspot.com/2010/05/semifinal-2-dessa-10-gar-vidare-ikvall.html

    SvaraRadera
  3. Azerbajdzjan
    Armenien
    Turkiet
    Kroatien
    Israel
    Sverige
    Irland
    Rumänien
    Danmark
    Georgien

    11. Ukraina 12. Cypern 13. Litauen 14. Bulgarien 15. Nederländerna 16. Schweiz 17. Slovenien

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.