Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Inför final i Euroviisut

I morgon är det dags för Finland att välja för Oslo - det är final för Euroviisut i Tammerfors! Vilken av de tio finalisterna som kommer att få efterträda Waldo's People som landets representant i Eurovision Song Contest ligger helt i tvtittarnas händer. Först kommer de att rösta fram tre bidrag till en superfinal - och sedan ska vinnaren koras.

Så här tycker jag om låtarna - men jag är en smula rädd att finländarna inte håller med mig:

1. Maria Lund - Sydän ymmärtää
Först ut har vi juryns wildcard. Jag gav inte mycket för Sydän ymmärtää inför den sista delfinalen, men låten lyfte till ett riktigt charmigt nostalginummer på scenen. Det funkar som en trevlig inledning på tävlingen, men inte är det här vad jag vill se i Eurovision Song Contest år 2010.

2. Antti Kleemola - Sun puolella
Inte heller Sun puolella hörde till bidragen jag trodde vi skulle få se i final, men här står mitt omdöme fast. Balladen står och trampar i tre minuter utan att komma någonstans och det händer ingenting på scenen som kan kompensera för låtens fullständiga brist på hook.

3. Linn Nygård - Fatal moment
De finska artisterna verkar överlag ha märkligt svårt att hitta kamerorna. Finlandssvenska Linn Nygård är ett undantag i Fatal moment som faktiskt är den enda låten i finalen med de rockigare tongångarna som finländarna snöade in väl mycket på under åren efter Lordis vinst. Jag hade önskat lite mer edge, låten håller inte vad introt lovar - explosionerna man hoppas på stannar vid små kinapuffar.

4. Pentti Hietanen - Il mondo è quì
Jag börjar känna mig lite gnällig, men jag blir tvungen att fortsätta på den inslagna linjen här också. Det blir dock bättring snart. Hietanens ballad på italienska är substanslöst klet som möjligen funkat som inramning till en frikadellmiddag med Lady och Lufsen, men som här går bort helt.

5. Heli Kajo - Annankadun kulmassa
Äntligen! Efter de fyra inledande låtarna känns Annankadun kulmassa smått fantastisk. Heli Kajo har kokat ihop de smaskigaste ingredienserna från de klämmigaste schlagerbidragen i eurovisions ungdom och trots det lyckats fått till något som känns helt eget. I kombination med att Heli går igenom rutan är det här ett bidrag som gör mig glad - utan att jag förstår ett ord. För min del får hon gärna vinna i morgon - men scennumret behöver slipas till inför Oslo i så fall.

6. Nina Lassander - Cider Hill
Jag har hört en hel del lovord om Cider Hill, men jag har svårt att förstå dem. Jag hör en platt och ointressant låt framförd av ett bröllopssällskap inplockat på scenen från en regnig dag i Lilla huset på prärien. Varför skulle de annars ha paraplyn med sig? Och vad har Cider Hill, Maine, USA för relevans i Finland och Eurovision?

7. Amadeus - Anastacia
För att vara tangokung verkade Amadeus märkligt tafatt i den första delfinalen. Trots det, jag gillar verkligen låtens dansanta blandning av orientaliska toner, ett modernt beat och något som samtidigt känns väldigt finskt. Om Amadeus lovar att skaffa sig en frisyr och ett scennummer som matchar potentialen i låten tycker jag gott att han kan få åka till Oslo.

8. Sister Twister - Love at the first sight
Sister Twister, liksom Linn, inledde säsongen tidigt som deltagare och vinnare av den inledande öppna omröstningen på nätet. Nu är de ända i final och jag tycker de står sig väl i konkurrensen med sin hookiga, raka poplåt och excess i hårspray. Ingen vinnare, men väl värd att få vara med här.

9. Eläkeläiset - Hulluna humpasta
Det är däremot inte Eläkeläiset, pensionärerna, med sin humoristiska humppa. Eller ja, det är tänkt att vara kul men för min del missar jag poängen helt. Det låter irriterande illa och här finns inte ens något kul att se på i ett närmast stillasittande framträdande. Dessvärre talar både förhandstips och omröstningar på nätet för att det här är morgondagens vinnare. Skulle så bli fallet är jag rädd att Finland välförtjänt stannar i eurovisions semi i år och efter morgondagens tävling försvinner ur min intresseradar för den här säsongen.

10. Kuunkuiskaajat - Työlki ellää
Susan och Johanna i Kuunkuiskaajat överraskade mig genom att knipa en finalplats i den sista delfinalen med taktfasta folkmusiktoner till dragspel och fiol, men jag gissar att tjejerna själva har stor del i att det gick vägen. Låten i sig är inte särskilt stark, men duon lyckades trots en vilt skenade kamera ta med sig låten genom rutan. Gör de det igen kan de bli farliga som sista numret ut.
Inför final i Euroviisut Reviewed by Pierre on 19:50:00 Rating: 5

Inga kommentarer:

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.