Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Lyssna på de grekiska finalisterna

Vid en presskonferens idag presenterade det grekiska tvbolaget ERT, den här gången i samarbete med privatägda tvbolaget MAD TV, låtarna som kommer att göra upp i årets grekiska final - de internt utsedda artisterna var ju redan presenterade sedan tidigare.

Efter en snabb genomlyssning konstaterar jag att Grekland för en gångs skull inte kommer att representeras av rumpskak och kontinental euroschlager i Eurovision Song Contest. Startfältet är nämligen helt fritt från de lättillgängliga dansdängor vi vant oss vid att höra från Grekland i eurovisionsammanhang. Dessvärre känns det så här på rak arm också oroväckande fritt från vettiga alternativ till den genren - det kan bli betydligt svårare för grekerna att nå den där finalplatsen man annars abonnerar på den här gången. Mest intressant låter Alex Leon feat. Georginas Angel, men njae, såhär inledningsvis förhåller jag mig skeptisk till årets grekiska finalfält.

Den 18 februari är det dags för final under ledning av Despina Vandi, en av Greklands mest populära sångerskor, tillsammans med Yiorgos Kapoutzidis i Gazi Music Hall i Aten - en final som verkar hamna fjärran från förra årets final i ett köpcenter. Finalen gästas nämligen av sex tidigare eurovisionvinnare som kommer att framföra duetter med grekiska artister, vilket på pappret låter en bit mer spännande än själva tävlingen. Vi får höra Vicky Leandros tillsammans med Helena Paparizou, Alexander Rybak med Kostas Martakis, Ruslana med Eleni Foureira, Dima Bilan med Demy och Marija Šerifović med bandet Vegas. Här är de fyra tävlande bidragen:

Koza Mostra feat. Agathonas - Alcohol is free 
Aggeliki Iliadi - Chilies kai mia nichtes
Alex Leon feat. Georgina - Angel
Thomai Apergi - One last kiss

Lyssna på de grekiska finalisterna Reviewed by Pierre on 14:06:00 Rating: 5

8 kommentarer:

  1. Tycker efter att ha hört alla fyra bidrag att dom alla faktiskt är bra nog att nå final i Eurovision. (Dels för att det vi har hört tidigare mest har varit sådär.)

    Helts hoppas jag på att få se i Malmö låten Alcohol is free, mest för att jag gilla låtar som är på eget språk och lite crazy.

    SvaraRadera
  2. Jag säger vilken som helst, men absolut inte Alcohol is free!! Tror som du att grekerna kan få det svårare än vanligt

    SvaraRadera
  3. Jisses! Är helt övertygad om vilken som vinner. Inte för att den är bäst utan för att den är lättillgängligast och i ESC ska det ju vara enkelt. "Thomai Apergi - One last kiss" är en lätttrallad sak så den vinner.

    Själv vill jag dock hellre ha någon där artisten vågar sjunga på det egna språket så därför hoppas jag på "Koza Mostra feat. Agathonas - Alcohol is free" eller "Aggeliki Iliadi - Chilies kai mia nichtes"

    Två låtar där de sjunger grekiska och dessutom i grekiskt stil, sånt vinner alltid mig. Den förste är dessutom lite kul så det gör det än bättre. ESC skulle vara såååååååååå tråkigt om allt bara var grevallvarligt.

    Tack Grekland för att ni släpper de där tjatiga danslåtarna ni tidigare haft.

    SvaraRadera
  4. Tyckte Angel var bäst. :) Men inget hot från grekland i år

    SvaraRadera
  5. I ekonomiska kristider som Grekland befinner sig i skickar man knappast det bästa man har, eller?

    SvaraRadera
  6. älskar din blogg.. fortsätt skriva....:)

    SvaraRadera
  7. Lägg ned tävlingen Grekland. De tre damerna med sina låtar får ursäkta men det finns bara en vinnare och det är den underbara Alcohol is free. HELT UNDERBAR!

    HEJA GREKLAND

    SvaraRadera
  8. Anledningen till varför jag tror "Alcohol is free" är det mest sedda av alla bidrag (Men är inte helt säker)kan vara att texten i låten är en satir om den ekonomiska krisen som Grekland har, och i när allting annat är så dyrt så är alkoholen i alla fall grattis.

    Jag är som sagt inte helt hundra på detta. Jag har försökt att hitta texten till låten utan att lyckas. Om någon vet sig mig.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.