Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Eurovision Song Contest 2010 - Cypern

Jon Lilygreen & The Islanders - Life looks better in spring

Cypern och Grekland ger alltid varandra 12 poäng! Säkert har ni kommenterat det där hemma i sofforna när poängen delats ut i Eurovision Song Contest. Det gör de ofta - men inte alltid. Senast Cypern inte gav sin tolva till Grekland var 1996 då Marianna Efstratiou "bara" fick en tia för Emis Forame To Himona Anixiatika och 1995 var senaste tillfället då inte Grekland gav tolvan till Cypern. Den gången fick Cyperns Sti Fotia med Aleksandros Panayi nöja sig med en åtta. I år får de bara chansen att byta tolvor om båda länderna lyckas ta sig till final eftersom de tävlar i vars en semi - ett scenario som inte känns helt omöjligt.

Årets cypriotiska final fick en överlägsen vinnare med de på förhand otippade Jon Lilygreen & the Islanders och låten Life looks better in spring som blev både folkets och juryns favorit. Bidragets bakgrund är originell. Den orutinerade låtskrivarduon Nasos Lambrianides och Melis Konstantinou hade skrivit en låt de ville skicka in till den cypriotiska uttagningen, men hade varken producent eller artist till låten. De försökte lösa problemet genom att googla och fick den vägen napp i den walesiske musikern Jon Lilygreen som blev inbjuden att framföra låten i den cypriotiska finalen - som han omtumlad vann i sällskap av den just för tillfället ihopplockade kompgruppen the Islanders.

Låten är allmänt nederlagstippad inför Oslo, vilket gör att jag hoppas det här blir årets skräll. Life looks better in spring är i mina öron ett enkelt men väldigt effektivt stycke tidlös gitarrpop med allsångsrefräng och en enkel positiv text, framfört av en säker artist. Jag gillar särskilt de snygga stämmorna i kören! Det enda man möjligen kan hålla emot dem är att framträdandet knappast är spektakulärt. Det blir tufft, men jag hoppas och tror att Jon och hans öbor kan visa att less åtminstone ibland is more i Oslo - för min del får de gärna nå topp tio i finalen även om jag tror att det är lite väl optimistiskt att hoppas på.

Du kan kolla hur det såg ut när Jon & co vann på Cypern här, medan vi kollar den officiella videon med paret som skiljs åt för att inte ses igen förrän till våren:

Bidragets upphovsman: Nasos Lambrianides och Melis Konstantinou
Bidragets startnummer: Nummer 14 i semifinal II.

Cyperns fem senaste bidrag:
2005: Constantinos Christoforou - Ela ela (Come Baby) (semi 18e)
2006: Annet Artani - Why Angels Cry (semi 15e)
2007: Evridiki - Comme ci comme ça (semi 15e)
2008: Evdokia Kadi - Femme Fatale (semi 15e)
2009: Christina Metaxa - Firefly (semi 14e)

Cyperns bästa placering:
På 28 starter har Cypern som bäst blivit femma tre gånger; 1982 med Anna Vissis Mono I Agapi, 1997 med Hara & Andreas Konstantinous Mana Mou och senast 2004 med Lisa Andreas Stronger Every Minute.

Läs även andra bloggares åsikter om
Eurovision Song Contest 2010 - Cypern Reviewed by Pierre on 11:48:00 Rating: 5

5 kommentarer:

  1. Ååååååh!
    Gift dig med mig!
    Vi tycker (allt som oftast) SÅ lika.
    =)

    För övrigt följer jag din ESC-genomgång mera slaviskt än jag följt någon blogg på hur länge som helst.

    Du gör ett GRYMT jobb!

    SvaraRadera
  2. Jag vill också gifta mig i så fall. Med er båda. Eller med er bådas goda smak. Jag kan i och för sig tycka att den här låten känns lite för dammig, men den når i alla fall inte upp i samma storlek på dammolnet som danska duon.

    Pierre, du vet redan att jag tycker att du är grym. Jag säger det igen.

    SvaraRadera
  3. Bättre än Bergendahl och Dice som rimligtvis tävlar om samma röster. Instämmer i hyllningskören, jag förstår inte att jag missat din blogg alla tidigare säsonger. Förut var esctoday alltid första stopp på min eurovisionrunda, inte nu längre.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker också att detta är en mycket bra låt och jag tror att det kommer räcka till en finalplats. i finalen tror jag dock att det blir tufft, för precis som Inca skrev så konkurrerar denna låt om samma röster som Sverige och framförallt Belgien, och i den konkurrensen så tror jag att Cypern är den som kommer förlora på det

    SvaraRadera
  5. Wow, tack för allt beröm! Jättekul att läsa såklart! :-P

    Tror också att Cypern konkurrerar om samma poäng som Sverige och Belgien och tror de drar kortaste strået där - om nu alla tre alls går till final.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.