Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Åtta minutklipp från Skellefteå

Den här veckan är vi framme vid Melodifestivalens tredje stopp på årets turné - i Skellefteå! Eftersom det är torsdag har veckans minutklipp av de åtta tävlande bidragen i vanlig ordning släppts under dagen efterhand som artisternas repetitioner blivit klara - och jag har givetvis lyssnat in mig på dem under dagen!

Att döma av klippen blir den tredje deltävlingen den klart starkaste hittills i år. Jag hör tänkbara finalister nästan hela vägen - även om inte alla är i min smak. Det känns åter igen svårtippat värre, och vi lär kunna se fram emot ännu en riktigt spännande omröstning på lördag - den här gången med en hel påse låtar jag vill ta med mig hem.

Här är länkar till veckans minutklipp tillsammans med mina tankar om dem:

1. Eddie Razaz - Alibi (Peter Boström, Thomas G:son)
Årets melodifestivaldeltävlingar ska tydligen inledas med ett stycke dansant schlagerhouse framfört av en manlig solist - och det är ju inte fel tänkt alls. Särskilt inte som de tydligen blir bättre för varje vecka! Att döma av det vi hör i minutklippet känns Eddies alibi låtmässigt en bit starkare än både David Lindgrens och Anton Ewalds öppningslåtar från tidigare veckor, medan det vi ser snarare känns som upplägget för norrmännens Tooji från förra året.

2. Elin Petersson - Island (Elin Petersson)
Elin är Folkets Representant i år efter att hennes Island valts ut i allmänhetens tävling. Den inleds med ett yooohooo för att sedan låta lågmäld singer/songwriter med ett stänk melankoli - men här vill jag höra hela låten för att kunna bilda mig en klar uppfattning. Av det vi hinner höra tycker jag det låter riktigt lovande om än en smula anonymt.

3. Ravaillacz En riktig jävla schlager (Kjell Jennstig, Leif Goldkuhl, Henrik Dorsin)
Det är så klart tacksamt att driva med tävlingen som fenomen och när jag såg att Dorsin står för texten tänkte jag att det här nog kunde bli åtminstone lite kul. Det tycker jag inte längre. Istället för en förväntad drift med finess låter det som något en trött och frustrerad revymakare snutit ur sig på en kafferast; billiga och platta poänger framförda i väl självgod ton av ett gäng som av outgrundlig anledning väljer att förnedra sig så här. Går det här hem på lördag lär jag gråta en skvätt.

4. Amanda Fondell - Dumb (Freja Blomberg, Fredrik Samsson)
Ända sedan Amanda tävlade i Idol har jag tänkt att hennes skruvade, lite teatraliska och ibland till och med överspelade uttryck är som klippt och skuret för Melodifestivalen - och nog står hon att känna igen i det här klippet. Låten sitter inte som en smocka direkt, men jag gillar det jag hör - med en lagom taggad Amanda kan den här lite suggestiva popmackan räcka en bra bit på lördag.

5. Martin Rolinski - In and Out of love (Thomas G:son, Andreas Rickstrand, Martin Rolinski)
När mitt intresse för musik en gång väcktes så var det genom 80-talets europop - och här är den, nerkokt i tre (well, en än så länge) minuter nostalgisk lycka. Jag inser att jag med mina referenspunkter är löjligt partisk här, men In and out of love lär vara min favorit på lördag - särskilt som jag vet att Martin alltid har en växel till att lägga i när det gäller. Frågan är hur suget övriga Sverige är på Modern Talking-esque 80-talsnostalgi i G:son-tappning?

6. Caroline af Ugglas - Hon har inte (Heinz Liljedahl, Caroline af Ugglas)
Här tycker jag man får precis vad man förväntar sig, åtminstone om man lärt känna Caroline via Melodifestivalen. Det är en ballad i midtempo med en text om ett uppbrott där Caroline radar upp alla sakerna som hon den där andra ännu inte hunnit göra - allt på det där egna och innerliga sättet som fick Sverige att smälta för Snälla, snälla. Caroline är kanon på det hon gör, men funkar det här en gång till?

7. State of Drama - Falling (Göran Werner, Sebastian Hallifax, Emil Gullhamn, James Hallifax)
Metro on stage-vinnarna State of Drama tävlar med polerad och lättsmält amerikansk rock i midtempoform, av det slag som reklamradiostationerna älskar att spela sönder och samman - ni vet Nickelback, Daughtry, 3 Doors Down m.fl. Det låter riktigt bra och är habilt framfört - NRJ, Rix FM och deras släktingar lär jubla - men i mina öron är det här rätt trist och ointressant. Samtidigt är jag helt övertygad om att sitter ett helt gäng och bara längtar efter att få höra just det här.

8. Janet Leon - Heartstrings (Fredrik Kempe, Anton Malmberg Hård af Segerstad)
Här är hon då, tjejen som allt mer seglat upp som en het kandidat till slutsegern enligt oddssättarna - trots att ingen hört hennes låt förrän nu. Jag skulle tro att de oddsen höjs rätt omgående, för inte låter det här som en vinnare? Det är svårbedömt utifrån det här klippet, men det handlar om dansorienterad pop, i närheten av det Agnes har gjort - där versen och refrängen låter lite som två låtar i en. Hmm, får se hur det tar sig i fullversionen.
Åtta minutklipp från Skellefteå Reviewed by Pierre on 12:52:00 Rating: 5

34 kommentarer:

  1. Vad menar du med att Eddies upplägg är som Toojis?

    SvaraRadera
  2. @Elin: Att Eddie sjunger och ser snygg ut, men bara markerar bakgrundsdansarnas steg. Precis som Tooji gjorde - i motsats till David och Anton som ju själva var en stor del av dansakten. Inget fel i det, särskilt inte om det leder till bättre sång. :)

    SvaraRadera
  3. En liten reflektion efter att ha hört första låten. Tröttnar folk aldrig på sånt här. Det låter exakt likadant alltihop. Eddie Razaz, Danny Saucedo, Erik Saade, David Lindgren, Anton Ewald och fan och hans mormor. Exakt samma toner, monotona dansrörelser mm.

    Jag är allätare när det gäller musik men det här är det enda jag inte orkar med. Samma soppa alltihop. Men ok varje deltävling ska ju tydligen börja med sånt så förhoppningsvis är de sju övriga mer åt musikhållet.

    SvaraRadera
  4. @Anonym: Du hade kunnat beskriva vilken genre som helst på det sättet. "Åh, alla dessa hårdrocksband, alltid samma sättning och samma sound, tröttnar folk aldrig?", "Opera? Nu igen? Alltid samma eviga drama och ylande - tar det aldrig slut?". Musik är en gång för alla en smaksak. ;)

    SvaraRadera
  5. Köper det du säger Pierre men inte fullt ut. Hårdrockare har inte exakt samma rörelseschema hela tiden. Dessa synkade dansare gör inte en enda spontan rörelse. Det gör hårdrockare, operasångare, dansband or whatever :-)

    En annan reflektion. Det är nästan alltid dessa som gillar sån musik som tar allt så gravallvarligt och ser ner på varje bidrag som går utanför det de ser som det som ska vara med i MF. Kolla in Danny Saucedo när han lyssnade på låten med Ravaillacz. Hur jävla sur som helst ser han ut. Hur stora är oddsen på att vi kommer att få höra något om det? :-)

    Jag tyckte den låten var kul. Absolut inget bra men kul och det är attan så viktigt att vi får kul bidrag också. Dessa Danny Saucedosnubbar och alla liknande borde tina upp och inte ta sig själva på så stort allvar. De får akta så de inte retar upp småtjejerna som ju är de som de får sina röster ifrån :-)

    SvaraRadera
  6. @Anonym: Haha... ditt resonemang håller fortfarande inte. En stor del av grejen med den genren ÄR ju att rörelserna är väl inövade och repeterade! Hårdrockare/operasångare/whatever har andra trademarks du kan kritisera på samma sätt.

    Jag tycker det vore helt ok med kul bidrag, men i fallet Ravaillacz får nog någon förklara var det roliga ligger. Sean Banan, ok, det är kul men inte bra som du säger, men det här..?

    SvaraRadera
  7. Pierre du är ju helt knäpp :-) Skojar givetvis med dig är inte det minsta upprörd även om jag står för varje ord jag säger.

    Däremot finns det en sak jag blir lite upprörd över och det är hur samma folk som hyllar Sean Banan i nästa mening skälla ut Ravaillacz för att de hånar MF. My oh my! Vilken värld lever de i?

    Så fyra lite äldre män som ställer sig på scen och sjunger en liten ploj om MF hånar alltså MF medan en snubbe som hänger i blöjor i en gunga, petar sig i näsan och fjantar runt och all handlar om banan är alltså istället en som högaktar MF. Snälla ni väx upp :-)

    SvaraRadera
  8. Hmm! Såg inte din sista mening. Det där med Sean banan var inget mot dig :-)

    SvaraRadera
  9. @Anonym: Nja, jag skäller inte ut dem för att de hånar MF, jag ställer mig mest frågande till varför de vill ställa sig på scenen och göra det med så dåligt material. OM man vill håna MF kan man göra det mycket bättre än så här, det här känns mest pinsamt för alla inblandade.

    SvaraRadera
  10. Måste ändå lägga till igen. Det där handla inte om dig. Jag visste inte ens vad du hade för åsikt om Ravaillacz när jag skrev detta.

    Det är bara det att jag blir så jädra trött på allt gravallvarligt. Grundtanken med MF och ESC var att Europa skulle visa varandra sin musik och mångfalden runt detta. Det innebär ju givetvis också att det måste finnas med lite roliga bidrag också.

    Vad som sen är roligt är ju utifrån var och en. Personligen tycker jag SEan Banan är urlöjlig, jag tycker låtar som Anton Edwalds är urlöjliga men det är väl skit samma de har samma berättigande som alla andra låtar. En del tycker ett skämtbidrag är roligt medan ett annat är tråkigt. So what. Vem sätter gränserna för vad som är roligt och löjligt.

    Blev så jäääävla trött när jag såg Schlagernissen Tobbe Ek skakande av ilska ge sig på Ravaillacz och sa: "Jag blir så arg på detta." Lilla gosse gå hem till mamma och gråt ut. Kanske kan hon lära dig att vi människor har olika smak och att vi måste respektera varandras smak.

    SvaraRadera
  11. Jag tycker det är milsvid skillnad mellan Sean Banan och Ravaillacz. Bananen är en rollfigur som blev känd för sin faiblesse för rumpor, en linje som han håller i t.ex. Copacabanana och han gör det dessutom all in. Att jag inte hör till målgruppen är en helt annan sak.

    Att Körberg/Rabaeus & co väljer att göra just det här känns däremot rätt obegripligt. Att bli arg för det känns som överkurs, men jag lär bli rätt frustrerad om det visar sig att folk tycker det här är bra på lördag. Visst är humor en smaksak, men jag ser inte var det här är roligt.

    SvaraRadera
  12. Har hört de 4 första låtarna och både Eddies och Amandas låt är väldigt bra, speciellt Alibi. Av de fyra låtar som återstår så har jag riktigt höga förväntningar på Martins, Carolines och Janets låt. Och jag tror dessa låtar också kommer infria mina förväntningar. Det här tror jag kan bli en riktigt stark deltävling... Äntligen! :)

    SvaraRadera
  13. Så jävla underbar hon är! Älskar Caroline och hennes känsla, hennes texter, hela hon. Hon lyckas träffa rätt åter igen. Hoppas innerligt att det här lyckas nå ut till resten av Sverige. Hon kommer definitivt ha mitt stöd på Lördag. Men det är väldigt synd att dom har lyckas samla så många bra låtar i den här deltävlingen.

    SvaraRadera
  14. Vem e det som bestämmer vem som ska tävla i respektive deltävling? Vem har satt i hop de här 8 låtarna i samma deltävling? Tycker det finns en mängd bra låtar här men inte har det varit mycket att hurra för i de föregående två deltävlingarna (förutom Yohio och Segerstedt/Damli)

    SvaraRadera
  15. @fille: Ja lite märkligt känns det allt att så många starka låtar hamnar i samma deltävling - å andra sidan borde det också innebära att låtarna som går till Andra Chansen härifrån har goda chanser till finalplatser. Om jag inte har helt fel för mig är det Björkman själv som sätter ihop startfälten, rätta mig gärna om jag har fel någon!

    SvaraRadera
  16. Roligt att någon är positiv i alla fall. Tyvärr kan inte jag vara detsamma. Första detävlingen var i mina ögon bedrövlig med sju dåliga låtar och endast Yohio var ok. Andra deltävlingen var det fyra dåliga och fyra ok men ännu inget riktigt bra.

    Hur är det då i tredje deltävlingen. Verkar vara ett stag framåt för nu hittar jag bara tre riktigt dåliga låtar och de är Eddie Razaz - Alibi, State of Drama - Falling och Janet Leon - Heartstrings.

    Några bra då? Svårt att säga direkt men som det känns just nu så vill jag ha dessa två till final:
    Amanda Fondell - Dumb
    Caroline af Ugglas - Hon har inte

    Till andra chansen:
    Ravaillacz - En riktig jävla schlager
    Martin Rolinski - In and Out of love

    Men med fler lyssningar kanske även Elin Petersson - Island kan ta sig in där.

    Pierre: För att avsluta vårt tidigare snack. Det är ju just det jag menar. Hur orkar man bli arg på bidrag för att de inte är roliga or whatever. Alla har olika smak respektera det säger jag till alla. Har många "skämtbidrag" som jag tyckt om och lika många jag inte gillat. Jag var bland de som älskade Lettlands? "We are the winners medan det fanns andra som hatade den. Jag var bland de som hatade Björn Ranelid-låten medan det fanns andra som älskade den. Det är så det är bara att köpa det. Bara för att jag hatade Ranelidgrejen så har väl inte jag någon rätt att säga att den inte får vara med.

    SvaraRadera
  17. @Pierre: ja de som går till andra chansen har nog en bra chans men det är bara det att jag tycker 6 bidrag har väldigt bra potential :) men bara Caroline går vidare så är jag väldigt nöjd

    SvaraRadera
  18. Amanda Fondell och State of drama är mina personliga favoriter men samtidigt tyckte jag Caroline, Martin och Eddie var bra också. Det här är ett svårt startfält att tippa. Jag förstår dock inte vad folk ser i Janet för hon sjunger ganska surt och hennes låt bleknar i konkurrensen och är i mitt tycke inget märkvärdigt alls...

    SvaraRadera
  19. Visserligen tycker jag Martin Rolinskis låt är en av de bästa den här veckan men vad har låtskrivarna sysslat med. Ett mer uppenbart plagiat var länge sedan jag hörde. Modern Talkings Cheri Cheri lady går igen kan man lugnt säga. De har bara gjort några få justeringar för att försöka dölja plagiatet men det lyckas väldigt dåligt.

    SvaraRadera
  20. Är jag den enda som tycker "En riktig jävla schlager" låter hyfsat bra? Inte suveränt, men resten av låtarna är så svaga att det inte direkt är någon konkurrens. I övrigt tror och hoppas jag på Janet Leon, låter riktigt spännande.

    SvaraRadera
  21. Hörrni anonyma, skaffa er ett namn, helt hopplöst att skilja er åt ju. ;-) Men för att bemöta några:

    @Anonym: Jag är inte heller imponerad av varken Janet Leon eller hennes låt, blir inte förvånad alls om hon åker rakt ut på lördag.

    @Anonym: Jag håller inte alls med om att Rolinskis låt är ett uppenbart plagiat. Den är uppenbart inspirerad av Modern Talkings sound, däremot kan jag inte se att den skulle vara något plagiat av en enskild låt. SÅ lik just Cheri cheri lady är den inte.

    @Anonym: Snälla, berätta vad det är du gillar med "En riktig jävla schlager"? Jag är faktiskt uppriktigt nyfiken eftersom jag har svårt att hitta något alls att gilla där.

    SvaraRadera
  22. Jag är en av de anonyma :-)Är inte rädd alls för att ha ett namn här men jag vet inte ens hur jag gör. Silly me :-)

    Vidhåller dock att Rolinskis låt är ett äkta plagiat av Cheri Cheri Lady och det är sannerligen inte bara jag som märkt det. Har hört många som sagt detsamma.

    Sedan till en av mina "anonymkompisar" här. Du är inte ensam. Jag tycker också att "en riktig jävla schlager" är helt ok och hoppas den går vidare. Musikaliskt sätt är den faktiskt bra mycket bättre en flertalet av de andra låtarna. Jag tror helt enkelt att det handlar om vilka artisterna är. Hade det varit Kalle Johansson, Emil Svensson, Bosse Eriksson och Jan Broberg eller vilka som helst annars hade folk inte reagerat så här. Shame on you

    SvaraRadera
  23. Först om att skaffa sig ett namn; välj namn/webadress i rullgardinslisten när du kommenterar! :-)

    Sedan, det är milsvid skillnad mellan att hitta likheter i två låtar och att påstå att det är plagiat. Så lika är definitivt inte In and out of love och Cheri Cheri lady, oavsett hur många polare du hittar som håller med dig. ;-)

    SvaraRadera
  24. Tror jag hamnat rätt i elden här :-) Något säger mig att Modern Talking är en gammal favoritgrupp för Pierre :-) Det är lugnt jag tänker inte börja bråka om det där. Man hör olika. I nån annan låt kanske du hör grym likhet med nåt men kan inte alls få med dig mig på det :-)

    Hur är det med det andra jag sa då? Det om "En riktig jävla schlager?" Detta att jag tror att det handlar om artisterna. Det är det som retar upp mindre nogräknade personer som lever ett schlagerliv där allt måste vara gravallvarligt.

    Jag föredrar faktiskt ett bidrag som tar det hela med en klackspark än låtar typ Dannys "In the club" som enbart är ett mantra där han upprepar in the club typ 365 gånger eller vad det kan vara. Det ser jag mer som ett skämtbidrag.

    SvaraRadera
  25. *skratt* Nog för att jag kan Modern Talking rätt bra, men som jag ser på plagiatfrågan handlar den om fakta, inte tyckande. Dvs. om det verkligen handlar om kopiering ton för ton eller inte - och det gör det helt enkelt inte. Och nej, eftersom det inte är märkligare än så så är det inte heller en särskilt känslig fråga. :)

    Vad gäller "En riktig jävla schlager" håller jag nog inte heller med. Vad skulle göra låten bättre om den gjordes av Kalle, Emil, Bosse och Jan?

    SvaraRadera
  26. Jag menade inte att den var plagiat ton för ton. Däremot är det den låten som de "flyttat om" lite på för att dölja vilken låt som varit mallen.

    Du missade min poäng gällande "En riktig jävla schlager". Den skulle varken varit bättre eller sämre om Kalle, Emil, Bosse och Jan hade gjort den. Det jag menade var att irritationen över låten grundar sig på att folk irriterar sig på att en sån som Tommy Körberg gör sånt här precis som med de andra tre.

    För mig betyder det nada för jag tycker det är ett litet kul bidrag om inte någon världsklass. Men å andra sidan hur ofta finner vi världsklass i bidrag i MF? En ganska orvattnad tävling egentligen men det skiter jag i jag jag tycker det är kul ändå :-)

    SvaraRadera
  27. @Anonym: Jag tror du låter dig förledas av den är arrangerad på Modern Talking-vis - det är större skillnader än att bara "flytta om".

    Ok, då är jag med på vad du menar, men då får du nog fråga någon som är irriterad. Jag tycker bara att texten är platt. Det är liksom inte roligt. Vad är kul med att man ska vara fet för att sjunga schlager? Hur många decennier sedan var en reaback på macken relevant? Att uttala Evvrovission? Eller schlager i den meningen överhuvudtaget? Jag tycker de missar målet helt enkelt.

    SvaraRadera
  28. *ler* Köper jag rätt av Pierre. Du är i din fulla rätt att tycka precis vad du vill. Det jag reagerar över är inte det utan jag reagerar över dem som tydligen tror att det är deras smak som måste gälla och att humor inte får ingå för allt måste vara gravallvarligt.

    Som jag sa Pierre, det som Anders tycker är roligt kanske Emilia tycker är urlöjligt och tvärtom. Så är det och det får man respektera och inte förlöjliga andra.

    Men ska jag vara ärlig så bryr jag mig inte så mycket överhuvudtaget för jag tycker klassen på låtarna i MF är väldigt låg överhuvudtaget. Då är jag fan så mycket mer noga med vad som händer ikväll i Österrike. Där har de fem låtar, tre skapliga, en urusel och en som är helt överlägset bäst (en riktig låt) - Rise above the sky - Falco Luneau. Vinner inte den så får hela Österrikiska folket utvisningsbeslut i brevlådan. Bandaloop-låten är den jag tycker är urusel.

    Ska bli kul att läsa vad du skriver om den sedan :-) Var inne på några andra sidor som skrev om den finalen och glädjande nog höll alla på Falco. Hoppas nu bara Österrike gör det också :-)

    SvaraRadera
  29. Ganska enkelt ändå att plocka fram de 5 bästa... men vem ska bort? Caroline är solklar 1a. Hoppas på det här

    Till final
    Caroline af Ugglas
    State of dr... nej kan inte bestämma i vilken ordning de följande 4 kommer. Står mellan State of drama, Amanda Fondell, Eddie Razaz och Martin Rollinski.

    SvaraRadera
  30. Nej Janets låt är ju också bra... :( :)

    SvaraRadera
  31. @Anonym: Hade tänkt skriva ett inlägg inför Österrikes final, men verkligheten kom i vägen - jag behöver en sponsor för bloggandet! :D Gillar dock Falcos låt. Även om det mest låter som att han pitchat upp och flyttat om i Snow Patrols Chasing cars. ;(

    SvaraRadera
  32. My god! Men snälla Pierre :-)Hur kan du ens komma på tanken att de är lika när du inte ens ser likheten med Rolinskis låt :-)Där har de verkligen pitchat upp och flyttat om. Vi glömmer det nu och tar och snackar om nåt annat istället :-) En fråga bara. Vet du var man hittar sändningen ikväll från Österrike?

    SvaraRadera
  33. @Anonym: Haha... var mest tvungen att retas lite - Falco/Snow Patrol är precis lika mycket (eller lite) plagiat som Rolinski/Modern Talking. ;-) Här på bloggen hittar man alltid länkar till livesändningarna i Eurovisionkalendern: http://www.pierresschlager.com/p/eurovisionkalender.html

    SvaraRadera
  34. Janet & Martin Talking, oj Rolinski menade jag kommer jag att hålla tummarna för :D

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.