Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Polen: Magdalena Tul - Jestem

Magdalena Tul - Jestem

Om precis en månad, den tionde maj, är det dags för den första semifinalen att gå av stapeln i Düsseldorf. Det är därför hög tid att börja titta närmare på de tävlande bidragen, så med start i dag kommer jag att presentera dem ett och ett, tippa och betygsätta! Först ut är Polen som också kommer att vara först på plan om en månad.

Årets polska final vanns i stor stil av 30-åriga Magdalena Tul - som fick dubbelt så många röster som tävlingens tvåa och därmed den otacksamma uppgiften att försöka ändra på Polens tråkiga ovana att med små marginaler bomma en plats i eurovisionfinalen. Hennes låt Jestem är byggd på moderna dansrytmer och handlar om det ömsesidiga beroendet av och förtroendet för varandra i ett förhållande - även om det budskapet lär gå Europa förbi eftersom man som ett av få länder valt att sjunga på sitt eget språk.

Låten känns hyggligt modern och Magdalenas gedigna musikaliska bakgrund som bland annat musikalartist borgar för ett säkert framförande - men jag tror inte att det kommer att räcka för final i Düsseldorf. Låten maler på i tre minuter utan att ta sig någonstans och jag tippar att den glöms bort så snart färgklicken med startnumret efter intar scenen. Här är Jestem, i den officiella videon:

Bidragets upphovsman: Magdalena Tul
Bidragets startnummer: Nummer 1 i semifinal I.

Polens fem senaste bidrag:
2006: Ich Troje - Follow My Heart (semi 11a)
2007: The Jet Set - Time To Party (semi 14e)
2008: Isis Gee - For Life (semi 10a, final 23a)
2009: Lidia Kopania - I Don't Wanna Leave (semi 12a)
2010: Marcin Mroziński - Legenda (semi 13e)

Polens bästa placering:
Polen har bara lyckats placera sig på topp tio vid två tillfällen på 15 försök: Vid landets debut i Eurovision Song Contest 1994 nådde Edyta Górniak ända upp till andraplatsen med balladen To nie ja, och nio år senare blev Ich Troje sjua med Keine Grenzen - Żadnych Granic.

Läs även andra bloggares åsikter om
Polen: Magdalena Tul - Jestem Reviewed by Pierre on 16:00:00 Rating: 5

3 kommentarer:

  1. Den får 3/5 i betyg av mig. Jag tycker att den är ganska hyfsad. Något intetsägande dock. Jag tippar på en 10:e plats i semin.

    SvaraRadera
  2. @Elias: Just intetsägande tycker jag sammanfattar Jestem ganska bra, och då kan betyget inte bli högre än 2 för min del - för då skulle inte skalan räcka åt de andra låtarna. Tionde plats i semin känns dock inte orimligt. :)

    SvaraRadera
  3. 2/5. En stabil start, men jag tror hon kommer överskuggas av fröken Mwangi. Och den behöver ett rejält snyggt shownummer för att klara sig. Polen kom ju 13:e förra året med en svagare låt, så jag vågar inte räkna bort det här. Precis på målsnöret?

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.