Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Danmark: Soluna Samay - Should've known better

Soluna Samay - Should've known better

Läsarrespons är alltid kul! Jag hade gärna tagit emot ännu mer av den varan - medhåll, mothugg, beröm och kritik - trevlig diskussion i kommentarsfälten tas tacksamt emot. Förra året fick jag dock ett ganska otrevligt mail från en upprörd dansk läsare som i hårda ordalag undrade vad jag egentligen har emot danskar eftersom jag alltid går hårt åt de danska bidragen. Så illa tycker jag nog inte jag gått åt dem - men jag håller fast vid att danskarna valt tråkigt under flera år. Låtar som säkert kommer att plocka hem poäng men är så strömlinjeformade och identitetslösa att det aldrig kan bli tal om seger. Jag får nog be känsliga danska läsare att inte läsa vidare - jag är rädd att det kommer att låta ungefär på samma sätt i år.

Finalen i årets upplaga av danska Melodi Grand Prix blev en riktig rysare. Det var nämligen oklart intill att de sista poängen delades ut vart segern skulle gå. I den avslutande superfinalen återfanns bland annat vår egen Patrik Isaksson i duett med Christian Brøns i Venter. Den slutade på en hedrande tredjeplats. Jesper Nohrstedt var juryns favorit med Take out hearts, men de räckte ändå inte till seger - den gick istället till folkets favorit, skrällen Soluna Samay och Should've known better.

Soluna har multikulturell bakgrund och gedigen erfarenhet som artist efter en uppväxt som resande gatumusikant tillsammans med sin familj och upptäcktes av låtskrivarna via sociala medier och debuterade inför en bred dansk publik först i Melodi Grand Prix. Should've known better är en lågmäld poplåt med akustisk känsla. Den ligger fint i örat, men har inget som griper tag och håller fast - vilket gör den perfekt för reklamradio men knappast Eurovision Song Contest. För min del är det här ett lättlyssnat jaha, men jag tror nog det blir final trots allt - men utan större marginaler.

Bidragets upphovsmän: Chief 1, Remee och Isam B
Bidragets startnummer: Nummer 13 i semifinal I.
Bidragets text

Danmarks fem senaste bidrag:
2007: DQ - Drama Queen (semi 19e)
2008: Simon Mathew - All Night Long (semi 3a, final 15e)
2009: Brinck - Believe Again (semi 8a, final 13e)
2010: Chanée & N'evergreen - In a moment like this (semi 5a, final 4a)
2011: A Friend in London - New tomorrow (semi 2a, final 5a)

Danmarks bästa placering:
Danmark är innehavare av eurovisionrekordet i klassen längst tid mellan två segrar. Den första kom 1963 då äkta paret Grethe & Jørgen Ingmann vann med Dansevise. Nästa seger kom först 37 år senare, år 2000 då Olsen Brothers återigen såg till att segern blev dansk med Fly on the Wings of Love.

Läs även andra bloggares åsikter om
Danmark: Soluna Samay - Should've known better Reviewed by Pierre on 11:00:00 Rating: 5

4 kommentarer:

  1. Varje gång jag börjar lyssna på Danmarks låt så tror jag att Ja,detta blir nog bra. Men det blir det liksom inte. Det blir inte dåligt utan bara...inget. Jaha,där tog den slut,liksom.Men det är min smak. Gillar Estland,Bossnien-H och Serbien bäst i år. Just nu i alla fall. Elizabeth

    SvaraRadera
  2. Haha! Seriöst!? Ett surt mail för att du yttrade en ytterst objektiv sanning? OMG... Danskarna borde skämmas i år igen för vad de väljer att skicka, för detta är en snoozefest. Jag tycker dock att det är en "riktig" låt och att hennes röst har Nelly Furtado-kvalitéer och det är väl inte fy skam. Tyvärr får den dock bara 2/5 av mig. Jag tippade inte på final när jag hörde låten första gången, men känner mig påverkad av betting odds-tabellerna där denna ligger högt rankar och säger därför att den nog går till final trots allt.

    SvaraRadera
  3. Instämmer att Danmark i år skickat ett bidrag som inte lämnar något som helst avtryck, trots att det egentligen inte är dåligt. Förra årets bidrag från Danmark var däremot alldeles för underskattat (fåniga jämförelser gjordes med Andreas Johnsson..) A friend in London är ett bidrag jag fortfarande älskar att lyssna på!!! I år är jag nationalist och har egentligen bara en riktig favorit LOREEN! /Diggess

    SvaraRadera
  4. @Elias: Jajamen - eurovision engagerar, och ibland tar det sig udda uttryck! :)

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.