Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Finland: Pernilla Karlsson - När jag blundar

Pernilla Karlsson - När jag blundar

I maj 1998 åkte Jill Johnson till Birmingham för att representera Sverige i Eurovision Song Contest med balladen Kärleken är. Sedan dess har det gått fjorton långa år utan att Europa har fått chansen att njuta av ett bidrag på svenska i tävlingen. I år blir det äntligen ändring på det.

I Finland tyckte man att deras tidigare nationella uttagningsformat Euroviisut hade stagnerat och blivit allt mer urvattnat för varje år. Inför den här säsongen beslutade man sig för att lösa problemet på ett radikalt sätt - man skrotade det helt. Det ersattes av ett helt nytt koncept, Uuden musiikin kilpailu eller UMK i kortform, en talangtävling med den uttalade målsättningen att plocka fram det bästa av samtida finsk musik, musik som kan toppa de inhemska listorna. Tanken var nog så god, men jag tyckte att upplägget var svårt att greppa - och inte skapade väl startfältet särskilt många hits?

Desto tydligare var det att segern i finalen gick till finlandssvenska Pernilla Karlsson med balladen När jag blundar, skriven av hennes bror som en hyllning till deras mamma. I den avgörande superfinalen kammade hon nämligen hem förkrossande 53% av de inkomna rösterna! Inte dåligt för en låt på ett språk som bara talas av 6% av befolkningen - och en artist som hellre kallar sig handbollsspelare och säger sig mest ha skickat in låten på skoj. När jag blundar skulle säkert kunna få vilken mamma som helst att smälta, men jag behövde en stund på mig innan den började växa. Det lovar inte väl för en låt som kommer att behöva göra snabbt intryck, särskilt som de flesta röstande mammor inte kommer att förstå texten. Pernilla sjunger säkert och med känsla men jag är rädd att det inte kommer att räcka särskilt långt i Baku - låten är inte tillräckligt stark om man inte har texten med sig. Jag tror inte på final.

Bidragets upphovsman: Jonas Karlsson
Bidragets startnummer: Nummer 9 i semifinal I.
Bidragets text.

Finlands fem senaste bidrag:
2007: Hanna Pakarinen - Leave me alone (final 17e)
2008: Teräsbetoni - Missä Miehet Ratsastaa (semi 8a, final 22a)
2009: Waldo's People - Lose control (semi 12a, final 25a)
2010: Kuunkuiskaajat - Työlki ellää (semi 11a)
2011: Paradise Oskar - Da Da Dam (semi 3a, final 21a)

Finlands bästa placering:
Först kom ingenting. Sedan kom ingenting. Sedan kom så latexmonsterna i Lordi och sopade mattan med motståndet i Aten 2006 med Hard Rock Hallelujah - och gav Finland en efterlängtad första seger.

Läs även andra bloggares åsikter om
Finland: Pernilla Karlsson - När jag blundar Reviewed by Pierre on 19:39:00 Rating: 5

2 kommentarer:

  1. 3/5 får den av mig. Precis som du säger så är denna låt lite beroende av att man förstår vad hon sjunger. Texten är riktigt vacker! Låten då? Ja.. joo... Alltså... Jag vill tycka att den är bättre än vad den är. Den är söt och oförarglig men inte all that. Det finns betydligt bättre ballader. Jag utesluter inte en finalplats på grund av att jag tycker den har någonting eget men mitt slutgiltiga tips är att den inte når en finalplats.

    SvaraRadera
  2. Det kanske är svårt att tro när man inte bor i Finland, men UMK lyckades ändå hosta fram ett par låtar som också den kommersiella radion lyft upp på spellistorna. Tror kanske inte att en Stig skulle funkat i Baku, men han går hem i Finland...

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.