Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Nederländerna: Joan Franka - You and me

Joan Franka - You and me

Vilket av årets deltagarländer har den sämsta resultatsviten? Slovakien, Monenegro och San Marino har hittills aldrig tagit sig till final - men de har å andra sidan inte haft särskilt många försök på sig ännu. Bland de mer etablerade deltagarna så är Makedonien och Bulgarien nu uppe i fyra raka bommade finaler - men det är ändå ingenting mot det riktiga sorgebarnet i eurovisionfamiljen: Nederländerna är ju uppe i sju raka stopp redan i semifinalen. Ska den sorgliga statistiken kunna byta riktning i år?

I år anlitade holländarna John de Mol, mediamogulen bakom tvsuccékoncept som Big Brother och The Voice, för att arrangera landets eurovisionuttagning. Han plockade ihop att finalfält om sex tävlande från just den holländska upplagan av The Voice och parade ihop dem med vars en av de inskickade låtarna. Dessa fick sedan göra upp om segern i Nationaal Songfestival 2012 där inledande dueller ledde fram till en superfinal med de tre kvarvarande bidragen. Juryn ville se Take me as I am med Ivan Peroti som segrare men tvtittarna körde över juryn totalt och plockade istället upp juryns jumbo, den med indianhövdingaskrud prydda Joan Franka sjungande You and me till slutsegern.

You and me är en countryinspirerad låt med söt text om sångerskans första kärlek - när hon var fem och han var tre. Jag har folk i min omgivning som bestämt hävdar att det här är årets absolut bästa låt så någon slags appeal måste här finnas - men jag lyckas inte riktigt hitta den. Låten i sig är inte heltokig men Joans tillgjorda och påklistrade accent får det i mina öron att låta som att hon gör en parodi och raljerar över söta kärlekshistorier barn emellan istället för att berätta sin egen historia - och inte blir det bättre om hon bestämmer sig för att plocka med alla de där fjädrarna hon uppträdde i på hemmaplan till Baku. Jag hoppas det här stannar utanför finalen - och grundtipset är att jag får som jag vill.

Bidragets upphovsman: Joan Franka och Jessica Hoogenboom
Bidragets startnummer: Nummer 3 i semifinal II.
Bidragets text

Nederländernas fem senaste bidrag:
2007: Edsilia Rombley - On Top Of The World (semi 21a)
2008: Hind - Your Heart Belongs To Me (semi 13e)
2009: The Toppers - Shine (semi 17e)
2010: Sieneke - Ik Ben Verliefd (Sha-la-lie) (semi 14e)
2011: 3Js - Never Alone (semi 19e)

Nederländernas bästa placering:
Nederländerna har precis som Sverige vunnit tävlingen fyra gånger, men för Nederländerna var det länge sedan sist nu. Senast de vann var 1975 då Teach-In triumferade med Ding a dong. Innan dess vann Corry Brokken 1957 med Net Als Toen, Teddy Scholten 1959 med Een Beetje och Lenny Kuhr 1969 med De Troubadour.

Läs även andra bloggares åsikter om
Nederländerna: Joan Franka - You and me Reviewed by Pierre on 11:00:00 Rating: 5

1 kommentar:

  1. 3/5 från mig. Jag gillar countryanslaget och hennes röst. Melodin är söt men inte all that. Jag tror dock att detta kan bli en av Nederländernas finaste placeringar på länge. Det blir nog final.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.