Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Serbien: Željko Joksimović - Nije Ljubav Stvar

Željko Joksimović - Nije Ljubav Stvar

Den som hängt här ett tag vet säkert att jag är en sucker för balkanballader. Varenda år är det en högtidsstund när det är dags för årets balkanballad att inta scenen - för sedan länderna på halvön gjorde sitt intåg i tävlingen brukar nästan alltid någon av dem bidra med just en sådan. I år har det dock gått inflation i genren och vi får ett helt knippe på ett bräde. Dessvärre är jag ändå inte riktigt nöjd. Ingen av dem når ju de närmast magiska höjder som till exempel Bosnien-Hercegovinas Lejla med Hari Mata Hari eller Serbien-Montenegros och Željko Joksimovićs Lane moje nådde - trots att just han återigen representerar Serbien.

Inför den här säsongen valde Serbien att för första gången hoppa över att ha en öppen uttaging till Eurovision Song Contest. Istället bestämde sig tvbolaget RTS tidigt för att återigen igen skicka den tvåfaldige eurovisionmedaljören Željko Joksimović, eller ja, återigen är ju en sanning med modifikation - trots tre tidigare deltaganden som artist eller kompositör är det första gången han tävlar som artist under serbisk flagg. Hans tävlingslåt presenterades i mars i två versioner i en show under namnet Evropska Pesma 2012, en på engelska med namnet Synonym och en på serbiska, Nije Ljubav Stvar (Kärlek är inte ett ting). Först senare bestämdes att det blir den serbiska versionen han tar med sig till Baku.

Nije Ljubav Stvar är ännu en pampig balkanballad som byggs upp under tre minuter för att sedan avslutas på den där högsta höjden. Här lär Željko dock få lita en hel del till sin förmåga att trollbinda sin publik om han ska kunna upprepa sina tidigare succéer. För även om jag tycker det här är årets bästa i genren saknar jag just den där magin jag hör i föregångarna. Trots den tveksamheten är det här mer än tillräckligt bra för att kännas som en given finalist och jag förväntar mig en slutplacering på åtminstone topp tio.

Bidragets upphovsmän: Željko Joksimović, Marina Tucaković och Miloš Roganović
Bidragets startnummer: Nummer 1 i semifinal II
Bidragets text

Serbiens tidigare bidrag:
2007: Marija Šerifovic - Molitva (semi 1a, final 1a)
2008: Jelena Tomašević - Oro (final 6a)
2009: Marko Kon & Milaan - Cipela (semi 10a)
2010: Milan Stanković - Ovo je Balkan (semi 5a, final 13e)
2011: Nina - Čaroban (semi 8a, final 14e)

Serbiens bästa placering:
I statistikböcker kan man läsa att Serbien är det enda landet som vunnit tävlingen på allra första försöket - även om det ju är en sanning med modifikation då man ju tidigare tävlat både som del av Jugoslavien och senare som Serbien-Montenegro. Året var 2007, artisten Marija Šerifovic och låten den pampiga balkanballaden Molitva.

Läs även andra bloggares åsikter om
Serbien: Željko Joksimović - Nije Ljubav Stvar Reviewed by Pierre on 18:28:00 Rating: 5

1 kommentar:

  1. 3/5 från mig. Precis som Jedward gör Zeljko mig mycket besviken i år. "Lane moje" är en stor favorit även hos mig och det här är så himla mycket sämre. Låten är rätt fin i sin melodi, men upplägget är en röra som inte sätter sig och jag blir lite uttråkad. Hans röst och live-presence räddar detta från att bli en tvåa. Givetvis blir det final och en bra placering i finalen.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.