Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Ulrik Munther och Ralf Gyllenhammar till final!

Det är läge att dra en liten lättnadens suck! Efter tre veckor av åtminstone relativ besvikelse över hur det röstats tillsammans med tippning som bitvis stått rejält på öronen återställdes ordningen en bra bit ikväll! Förhandstipsen höll riktigt bra - och det var ju dessutom tips som jag gärna ställer upp på!

Den stora förhandsfavoriten Ulrik Munther höll ända till final och jag tycker allt att låten lyfte en bit live jämfört med studioversionen som släpptes i eftermiddags - Tell the world I'm here blir riktigt farlig i finalen! Med sig till final fick han dessutom programenligt Ralf Gyllenhammar och hans eldfängda ballad. Har vi någonsin haft ett mer övertygande bidrag från rockgenren i tävlingen?

Robin Stjernberg fick nöja sig med en andra chans, men nu tänker jag hålla alla tummar jag har för att han till slut når final den vägen - hade han tävlat i någon av de andra deltävlingarna tippar jag att han redan varit där. En andra chans får även Behrang Miris blåkopia av Frankrikes eurovisionbidrag 2010 medan jag noterar att Terese Fredenwall får en egen plats i tävlingens historieböcker som den första bland bidrag valda av allmänheten som tagit sig vidare till en andra röstningsomgång. Army of Lovers blev som väntat för mycket för tvtittarna - eller för lite om man ser till låten - medan Sylvia och Lucia lika väntat fick finna sig i att parkera allra längst ned i resultatlistan.

Nu återstår bara Andra Chansen nästa vecka innan det är dags för final! Vilken är din favorit bland de finalklara bidragen? Rösta i högerspalten! Om du frågar mig klåddes alla kvällens bidrag upp av ett återförenat Alcazar (+Danny) - vi kollar dem igen! Och igen!

Resultat (med länkar till respektive framförande):
Till final:
Ulrik Munther - Tell The World I'm Here
Jodå, Ulrik höll för favorittrycket och lär nu få stå ut med att också vara en av huvudfavoriterna till slutsegern. Jag gillar både Ulrik och hans låt mer än vad jag hade förväntat. Det är en stor kostym Ulrik drar på sig, men jag tycker han klarar det riktigt fint, medan låten är ett är ett stycke högeffektiv arenapop med så bred appeal att det är uppenbart att det är specialdesignat för melodifestivalseger. Och det är väl kanske just där det skaver en smula, det känns liite väl spekulativt tillrättalagt. Inte desto mindre vore det här ett bidrag jag gärna ställer mig bakom i maj i vår.

Ralf Gyllenhammar - Bed on fire
På tal om favoriter till slutsegern så räknar jag efter gårdagen även Ralf Gyllenhammar till dem. Genremässigt är det här inte riktigt min hemmaplan, men här finns å andra precis det jag gärna hade sett lite mer av i Ulriks låt - personlighet och vassa kanter. Lägg därtill att Ralf är mycket övertygande i sin roll och att låten samtidigt som den känns egen knappast lämnar någon oberörd. Den lär inte vara mitt förstahandsval i finalen, men inte heller något jag skulle rynka på näsan åt om det skulle räcka hela vägen.

Till Andra Chansen:
Behrang Miri - Jalla Dansa Sawa
Det här funkar däremot inte alls på mig. Förutom att jag stör mig på hur likt det låter såväl det omtalade franska eurovisionbidraget från 2010 som Khaleds hitsingel C'est la vie från förra året så spretar numret åt precis alla håll på ett sätt som får det att kännas som ett socialdemokratiskt valmanifest med förskolan som målgrupp. Det svänger en bit och den chosefria inramningen känns rätt befriande - men som tänkbart eurovisionbidrag, nej tack.

Robin Stjernberg - You
Den valpige Idol-deltagaren jag svårligen orkade med under Idol-säsongen 2011 har alldeles uppenbarligen vuxit till sig ordentligt sedan dess och alldeles oavsett hur Melodifestivalen slutar för hans del ska det bli spännande att se vad som kommer framöver. För min del hoppas jag dock att det inte tar slut ännu utan att han till slut får en finalplats. Sången satt inte helt hundra och jag inser att hans röstekvilibrism i You inte tilltalar alla, men i mina öron är det här en av årets bästa låtar.

Utslagna:
5. Terese Fredenwall - Breaking the silence
Jag utfärdade ju skrällvarning på Terese inför finalen - och nog var det i alla fall en liten skräll att hon tog sig vidare till andra röstningsomgången, som den första bland artister utvalda av allmänheten i tävlingens historia. Låten har ett brett tilltal och Terese lyckades riktigt bra med att få dess budskap genom rutan även om sången inte heller här satt till 100%. Något mer av en hook och hon hade fått en andra chans.

6. Army of Lovers - Rockin' The Ride
Army of lovers må inte ha skrapat ihop tillräckligt många poäng, men nog väckte de fler reaktioner än sina medtävlare för sin dekadensfest de luxe. Märkligt nog handlade reaktionerna mest om det faktum att bandet mimar trots att just det varit ett signum genom hela deras karriär - liiite som att anklaga påven för att vara religiös. Jag hade egentligen velat sätta två helt olika betyg här. För min del föll det hela på låten som var betydligt mer kul än bra medan showen skulle passa hur fint som helst på en eurovisionscen - betygen får bli en kompromiss dem emellan.

7. Sylvia Vrethammar - Trivialitet
Om vi snackar mysfaktor så vore Sylvia deltävlingens vinnare. Det här känns morgontofflor och solsken genom fönsterrutan till melodiradion en lördagsmorgon - trevligt och sympatiskt, men utan att göra anspråk på att ta plats. Att illustrera hur det lilla blir det stora med hjälp av en liten trivialitet är helt enkelt inget vinnarrecept på den här scenen.

8. Lucia Piñera - Must be love
Ingen skugga må falla på Lucia, en ung sångerska med uppenbar potential, men hennes uttalande i en intervju för SVT häromdagen där hon sade att Jag tycker att jag har något helt nytt som man inte har hört tidigare kan vara säsongens roligaste. För nej, det här kändes inte nytt på något sätt och jag är rätt säker på att jumboplaceringen snarare kan skyllas på hur många som satt hemma i sofforna och sjöng Adeles Rolling in the deep under refrängen än på att Lucia skulle ha gjort en dålig insats. Kom tillbaka Lucia, men med något som verkligen känns helt nytt.

Samtliga melodifestivalbidrag är nu släppta i full frihet! Du hittar dem alla här tillsammans med en sammanställning av alla hittills tillgängliga resultat.
Ulrik Munther och Ralf Gyllenhammar till final! Reviewed by Pierre on 21:36:00 Rating: 5

8 kommentarer:

  1. Tycker ungefär likadant som förra året, Väldigt många av Andra chansen bidragen är mycket bättre än finalisterna.

    Tycker samtliga dessa förtjänar en plats i finalen:

    Erik Segerstedt/Tone Damli, Anton Ewald, Caroline af Ugglas, Martin Rolisnki, Robin Stjernberg och Behrang Miri. Men det finns bara två platser till finalen och då är faktiskt valet för mig inte särskilt svårt. För mig så måste Caroline af Ugglas och Erik/Tone gå vidare till Final.

    Jag tycker de två låtarna tillsammans med det redan utslagna bidraget We're still kids med Feiner och Caisa är de bästa låtarna i år.

    Av de redan klara finalisterna tycker jag bäst om Yohio.

    SvaraRadera
  2. @ Pierre: Vilken låt är bäst enligt dig och vilken låt borde vi skicka om vill uppnå ett så bra resultat som möjligt i ESC? :)

    SvaraRadera
  3. @Fille: Haha... jag måste ha något att skriva om inför finalen också! ;) Jag har nog en ganska klar uppfattning om vad jag vill och hoppas, men det håller jag nog på en stund till. :)

    SvaraRadera
  4. Haha okej :) bäst av dom som åkt ut då ?

    SvaraRadera
  5. Fast jag vet nog redan att du hemskt gärna vill att Ravaillacz ska representera Sverige ;) :D

    SvaraRadera
  6. När man hör Alcazar inser man hur dåliga bidragen var som tävlade i år. Inte så smart av SVT att skylta med dem. Fattar inte varför de bara valt skitlåtar i år!

    SvaraRadera
  7. Verkligen inte mycket att ha i finalen innan idag, hoppas Ralf eller Ulrik vinner till slut!

    SvaraRadera
  8. Ibland undrar man om det är sant det man ser. Om detta var de 32 låtar som valdes ut då undrar man hur fruktansvärt usla de ratade var.

    Jag säger adjö MF och laddar upp för ESC istället. Fjärde deltävlingen var om möjligt ännu sämre än de tidigare. Där fanns tre bidrag som nog var det sämsta jag sett från en scen. Army of lovers som var det smaklösaste och mest musikbefriade som någonsin synts i TV. BYE BYE

    Där fanns också en totalt tondöv sångare vid namn Robin som hade en röst som kräver minst en vecka för mina öron att bli sig själva igen. En barnkalasrappare som väl borde vara bokad för varje dagis minst tre år framöver.

    Fanns det då inget bra? Jag vet inte om jag ska säga att det var de två bästa låtarna som vann eller de två minst dåliga. Oavsett vilket var det rätt vinnare. De enda två med melodi i sig.

    Jag lämnar som sagt MF nu och ser fram mot allt bra som kommit från övriga länder istället. Jag är personligen övertygad av att Sverige kommer att representeras av antingen Yohio eller Ulrik Munther. Helt ok men inget jag går igång på.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.