Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Oddsen inför Melodifestivalens final

På lördag är det dags - Sverige väljer eurovisionbidrag i Melodifestivalens final! Vem kommer att få representera Sverige på hemmaplan i Malmö i maj? Spelbolagen har nu släppt sina första odds sedan startfältet blev komplett i helgen - det är dags att ta sig en titt på vad de tror.

Spelbolagen verkar väldigt säkra på sin sak. Sveriges låt i Malmö heter Heartbreak Hotel och framförs av YOHIO - och de enda som kan tänkas utmana är Ralf Gyllenhammar och Ulrik Munther. Vissa skrällchanser verkar man dock vilja ge de båda färskaste finalisterna, Robin Stjernberg och Anton Ewald som båda placeras på den övre halvan om spelbolagen får rätt - medan övriga gör upp om placeringarna på nedre halvan.

Jag är inte lika säker som spelbolagen. Allt talar för att YOHIO kommer att få högst poäng från tvtittarna - men hur många poäng får han av de internationella jurygrupperna som ju står för hälften av poängen i finalen? Jag är inte övertygad om att han blir en lika stor favorit hos dem - och frågan blir i så fall om tittarnas poäng räcker för seger.

Vem vill du se som vinnare? Rösta i omröstningen i högerspalten!

Unibet
Bet365
Ladbrokes
Paf
Svenska Spel
YOHIO
1,45
1,44
1,33
1,45
1,47
Ralf Gyllenhammar
4,50
4,50
4,50
4,50
4,00
Ulrik Munther
6,50
5,50
4,00
6,50
6,50
Robin Stjernberg
12,50
15,00
15,00
12,50
11,00
Anton Ewald
12,50
15,00
17,00
12,50
14,00
State of Drama
20,00
34,00
51,00
20,00
30,00
Louise Hoffsten
25,00
23,00
21,00
25,00
12,00
Sean Banan
45,00
41,00
34,00
45,00
40,00
Ravaillacz
50,00
51,00
34,00
51,00
50,00
David Lindgren
50,00
51,00
51,00
51,00
50,00

Källor: Sport Odds Online, Svenska Spel.
Oddsen inför Melodifestivalens final Reviewed by Pierre on 12:21:00 Rating: 5

23 kommentarer:

  1. Jag trodde att Ulriks odds skulle vara mycket lägre, inte för att jag gillar låten speciellt mycket men jag fick för mig att han skulle vara den största favoriten. Min favorit är Yohio, jag tycker det är jätte bra att de internationella jury grupperna finns, då får man ju en liten försmak på hur Europa tycker. Får Yohio inte tillräckligt med poäng från int. jury grupperna för att vinna så har han ändå inget i eurovision att göra. Men jag tror där emot att Yohio kommer att få relativt många poäng från int.

    SvaraRadera
  2. ...Och hur kan Hoffsten ha så pass "lågt" odds, Den låten tror jag har minst chans på lördag.

    SvaraRadera
  3. @Fille: Min teori är att telerösterna kommer att fördelas relativt jämt mellan favoriterna i år, och när nu de poängen delas ut proportionellt efter hur många röster man faktiskt har fått så kommer juryrösterna att vara väldigt viktiga. Relativt många poäng från juryn kanske inte räcker om juryn är hyggligt enig om vilken de gillar bäst. Däremot tycker jag som du att det är helt rätt att de finns och ger en fingervisning om vad som funkar i Europa.

    SvaraRadera
  4. Välkommen till Eurovision Junior Contest 2013.

    Spänningen är olidlig. Vilket barn ska vinna i år? Blir det Yohio 17 år, Ulrik 18 år, Anton 19 år eller Robin 21 år.

    Helt utan konkurrens den sämsta Melodifestival någonsin. Fyra totalt värdelösa låtar, tre dåliga låtar och tre som möjligen går att lyssna på. Sicken skit samma år som så många andra länder skickar bra bidrag.

    SvaraRadera
  5. @Anonym: Smaken är som bekant som baken! Mitt intryck är att den allmänna opinionen verkar vara att ovanligt många länder skickar svaga bidrag i år. Och barn..? Ok, Yohio räknas väl strängt taget dit enligt FNs barnkonvention, men skulle åldern i sig vara ett problem menar du?

    SvaraRadera
  6. Nej inte åldern på artisterna egentligen. Skiter fullständigt i om artisten är 5 år eller 95 år. Om artisten är tjock eller smal. Om det är en kvinna eller man or whatever.

    I couldnt care less. För mig handlar det bara om låten och ingenting annat. Finns dock ingen trovärdighet längre i MF tyvärr. Finns det idag någon som på fullt allvar fortfarande kan neka till att det är barn och småtjejer som använder mobilerna och bestämmer?

    MF är idag bara ett hopkok av låtar som låter ungefär likadant. Helt annat i övriga ESC där det finns en helt annan bredd och framförallt helt befriat från artister typ våra smågossar som röstats fram av gapande småtjejer.

    Bara gnäll nu Pierre men då handlar det om MF. Jag har tvärtom hört hur mycket gott som helst om övriga länders bidrag och jag instämmer. I MF hade vi 32 låtar och jag har inte hittat ett enda bidrag som jag tycker om. I ESC är 28 klara hittills och jag har hittat 12-13 som jag tycker om.

    SvaraRadera
  7. @Anonym: Jag kan till viss del köpa att mycket i Melodifestivalen låter likartat. Däremot tror jag inte på din tes om att det är barn och småtjejer som röstar fram finalisterna. Åtminstone inte på att det bara är det. Jag pratar mycket melodifestival med min omgivning - där de flesta är i min ålder, dvs 30-40+. Deras favoriter i år är precis de som har lägst vinnarodds - Yohio, Ulrik, Ralf, Robin och Anton - vilket också är precis desamma som i de undersökningar jag sett oavsett forum.

    Vad gäller bidragen i andra länder grundar jag min uppfattning om vad folk tycker på vad som skrivs i internationella fanforum - och där är konsensus utan tvekan att det med några undantag så här långt ser ut att bli ett låtmässigt svagt år.

    SvaraRadera
  8. Jag har svårt att tro att barn går lika mycket igång på Louise, SoD, Ralf, Ravaillacz etc... Om antar att det är barn och småflickor som röstar på de unga killarna, ska inte de också ha fått sin beskärda del?

    För övrigt kan jag säga att min älskade mormor, i år 69 år, har tyckt att de bästa varit Loreen, Eric Saade, Eric Saade igen och Måns Zelmerlöw. I år är hennes favorit, och även min, Anton Ewald. Du kanske går till final pga. en viss målgrupp, men du vinner inte utan att slå igenom brett.


    Angående ESC så verkar det bli ett svagt år där också - Makedonien och Norge har riktigt bra låtar, resten varierar från mellanmjölk till avloppsvatten.

    /Marcus

    SvaraRadera
  9. Rent löjlig debatt! Håller helt med om att "småpojkarna" drar röster från alla åldrar. Man blir knappast segerfavorit på bara röster från småtjejer. Sean Banan däremot tror jag har övervägande unga röstande. Har inte heller hört särskilt många bra från andra länder mer än Norge och Danmark men men det är ju en smaksal

    SvaraRadera
  10. Fanforumen är i och för sig ALLTID negativa så här tidigt på säsongen, men de är ju å andra sidan de enda som redan lyssnat på alla låtarna. Håller i alla fall helt med om att det inte är mycket bra i andra länder än så länge i alla fall

    SvaraRadera
  11. Var var småtjejerna med sprängfulla kontantkort när Malena Ernman och Anna Bergendahl vann? Eller är det en plötslig invasion vi drabbats av? ;) Vid 47 fyllda är jag snarare tant än småtjej med i år hejar jag på Ulrik och Robin. I år har unga killar låtarna som går hem bredast men nästa år kan det vara nåt helt annat. Jag tror inte det är konstigare än så.

    SvaraRadera
  12. Det ser bra bäst för Anton Ewald med höga oddsen
    Jag hejar på Anton Ewald är en vinnaren av
    Melodifestivalen 2913 perfekt bra nr
    I tv tittarna tro avslöja och jurygrupperna kommer att ge
    Ut massa med 12 till Anton Ewald
    Han har stora höga fans
    Han vinner
    Heja Anton Ewald is Sweden Eurovision song contest 2013
    Med vänlig hälsning,
    Hanna Therese eriksson

    SvaraRadera
  13. Jisses vad jag drog igång :-) Jag tänker definitivt inte starta upp något här för det här är inte mitt place utan Pierres och det tänker jag respektera. Nån lång debatt går jag inte in i men jag får väl ändå förklara vad jag menar då. Jag håller med Elias men tvärtom för detta är en dum debatt.

    Ok jag håller benhårt fast vid att det är barnen och småtjejerna som slänger sig på mobilerna men samtidigt håller jag med om det ni säger också. Hur går det till?

    Jag tror jag är jämngammal med Pierre och jag pratar med polare om MF. Pratar även med barn och med folk från min föräldrageneration. Den äldsta jag pratar MF med är 87 år. De hon tyckte om i år var Ulrik Munther, Ravaillacz, och en till som jag inte minns just nu.

    Jag pratar alltså med alla åldrar och intresse finns överallt men nu till grejen. Hon som är 87 år tittar på MF och tycker om det men hon ringer inte. Det är det jag pratar om och inte huruvida olika åldrar kan tycka om unga artister eller ej.

    Det är främst barnen och småtjejerna som ringer det håller jag benhårt på. Min systerdotter gjorde tom en undersökning just om detta i ett skolarbete.

    Ok skriv vad ni vill jag går inte in i nån debatt :-) Ni borde förstå vad jag menade nu så kom inte med något mer om att många äldre tycker om Anton, Robin mm. Har aldrig sagt något emot det. Tvärtom har jag själv sett detta. Jag pratar om mobilerna och vilka som använder dem :-)

    SvaraRadera
  14. @Anonym: Jag tycker Elina hade en bra poäng. Varför vann i så fall Malena Ernman och Anna Bergendahl och inte t.ex. EMD och Eric Saade som tävlade samma år? Malena och Anna var knappast barnens och småtjejernas favoriter. Vad är det du menar har hänt på två år? Och nej, att hänvisa till ett skolarbete håller knappast. :)

    SvaraRadera
  15. @Anonym: Det räcker för övrigt att bara titta på min lilla omröstning här i bloggen. Den toppas av samma "småkillar" - men jag tror knappast att småtjejerna är särskilt många bland mina läsare. Eller lyckas de röstande småtjejerna exakt matcha tvärsnittet av alla röstande? (Enligt statistiken över de som gillar min blogg på Facebook är 90% av mina läsare 25+.)

    SvaraRadera
  16. Ok eftersom det är "ägaren" som skrivit nu så svarar jag väl en gång till då :-)

    Pierre du förstod tyvärr inte alls det jag sa. Du säger att din omröstning på din sida toppas av småkillarna. Läs det jag sa innan så får du se. Jag har alltså inget som helst att invända mot det. Detta är din sida och här är nog som du säger de flesta inga småtjejer eller barn

    Åter igen jag pratar inte om huruvida "äldre" kan tycka om småkillarna eller inte. Betvivlar inte ett ögonblick att många gör det. Men åter igen jag pratar om de som ringer in.

    Jag kan bara kolla på min egen bekantskapskrets. Där finns folk ur alla åldrar som gillar MF och älskar att prata om det men vilka är det som använder mobilerna. Småtjejer och barn eller föräldrarna som ringer för dem. Kolla bara han bajsblöjan bananen. Vilka tror ni ringde på honom?

    Sen håller jag med om att Elina hade en poäng. Det erkänner jag rakt av men MF har förändrats något enormt bara på de sista åren.

    Det jag skulle vilja men vet inte kommer att hända är att telefonröstningen avslutas och större jurygrupper görs med folk från alla åldrar. Kommer givetvis aldrig att hända med tanke på hur hela MF är uppbyggt nu men samtidigt hade det varit det bästa om vi bara tar hänsyn på musiken. Men som sagt jag vet att det aldrig kommer att hända.

    Pierre skolarbetet är inget bevis men det var ett jävla stort jobb och min systerdotter kommer att redovisa det efter MF eller ESC. Kanske ska skicka det till dig :-)

    Seriöst nu. Jag har sagt det jag vill säga. Förstår ni inte vad jag menar nu så måste det bero på dumhet. Om det är er eller min är en annan sak :-)Kiding

    SvaraRadera
  17. @Anonym: Jo, du skriver att det främst är barn och småtjejer som ringer in och röstar - och att äldre tycker om det men inte röstar. Därmed är det ett rent sammanträffande att de röstande småflickorna tycker exakt samma sak som folk i alla åldrar som röstar i diverse undersökningar. Det ÄR en smula svårt att köpa. Eller också är det möjligen så att jag/vi andra är dumma. :-D

    Det är för övrigt HELT ok att diskutera här, det är det kommentarsfältet är till för. :)

    SvaraRadera
  18. Men kom igen lägg ner, det finns INGET som tyder på att det bara är barn som röstar, absolut ingenting.

    SvaraRadera
  19. @ Anonym: Jag e 17 år (kille) alltså ett "barn" min stora favorit i år var Caroline af Ugglas, inte några små killar eller bananer.

    SvaraRadera
  20. Fille: Jag vet att du gillade Caroline af Ugglas det har inte gått att ta miste på :-) Vi är helt överens där du och jag.

    Men åter igen jag pratar inte om vad olika personer i olika åldrar tycker om. Jag pratar om vilka det är som ringer.

    Fille jag tycker det är astråkigt att inte Caroline af Ugglas gick vidare och jag tror tyvärr det hängde ihop lite med att hon var för "gammal" för de som ringer allra mest, alltså barn och småtjejer.

    Jag tror(TROR) att hela den här grejen har ändrats sista åren. Förr var det nog mer utspritt vilka som ringde men sen kom Idol och allt vad det heter där det verkligen är så att det är småtjejerna som ringer. Tyvärr har det spritt sig till MF.

    Vilka gillade jag själv i årets MF? Tyvärr inte ett enda bidrag av de 32. Alltså inte en enda som jag gillade riktigt ordentligt. Sedan fanns det några jag tyckte bra om och dessa var utan rangordning:

    Deltävling 1:
    YOHIO – "Heartbreak Hotel"

    Deltävling 2:
    Felicia Olsson – "Make Me No 1"

    Deltävling 3:
    Ravaillacz – "En riktig jävla schlager"
    Martin Rolinski – "In And out of Love"
    Caroline af Ugglas – "Hon har inte"

    Deltävling 4:
    Ulrik Munther – "Tell the World I’m Here"

    Det fanns alltså tre låtar som jag gillade utan att för den skull jubla när jag hörde dem. Där är en annan sak. Det där jag tidigare skrev om att jag skiter i hur artisten ser ut och om de är 5 år eller 95 år.

    Tyvärr är det inte så och många låtar försvinner för att artisten inte är känd eller tvärtom. Ett exempel tror jag var låten med Felicia Olsson. Jag tyckte hon gjorde den jättebra men hon var inte tillräckligt känd för att folk skulle rösta på den. Har givetvis inga bevis för det men magkänslan är tyvärr så.

    Nu blir det inga mer så här låååååånga inlägg :-)

    SvaraRadera
  21. Elias: Vill inte vara otrevlig men innan du gapar LÄGG NER så tycker jag du ska läsa det jag skrivit.

    Självklart är det inte bara barn som ringer. Finns väl ingen som tror det. Men det jag sagt är att den största delen är barn och småtjejer.

    Blöjmannen bananen är väl ett bra bevis på barntycke. Han och Army of Lovers var det mest patetiska jag sett i MF.

    SvaraRadera
  22. England, Tyskland och Irland - de länder vi i Sverige respekterar allra mest inom pop och rock - gav Ulrik lika många poäng som Loreen och Danny förra året. Varför? Därför att det var en duktig artist som framförde den enda rocklåten (Dead by April var mer hårdrock). Den internationella juryn gillade Ulrik Munther och David Lindgren mycket mer än vad svenska folket gjorde.

    Man måste tänka på samma sätt igen. Men också hur artisterna konkurrerar med varandra om dom svenska rösterna.

    David, Anton och Robin konkurrerar om liknande röster bland svenska folket. Yohio, Ralf och State Of Drama om samma. Men vem konkurrerar med den enda kvinnan, Louise Hoffsten? Och var placerar man årets Ulrik Munther?

    Min gissning är att Ulrik detta år kommer få flest röster från den internationella juryn. Låten tilltalar alla och upprör ingen. Knappt kommer han att slå Ralf, som är för rockig och Yohio, som är för androgyn för homofoba länder som faktiskt ratat Pride.

    Det kommer dock inte att räcka. Svenska folket kommer rösta Yohio som överlägsen etta, Louise som tvåa, Ralf som trea och Ulrik först som fyra. Sveriges representant i år blir därför Yohio.

    Och Yohio är ingen egentlig flickfavorit. Mobbad i sin hemstad har han tagit revansch. Alla, gamla som unga, män som kvinnor, älskar sånt. Tyvärr kommer det inte att räcka i ESC-finalen i maj. Den internationella juryn har alltid rätt. Som när Salem al Fakir fick stryk av Anna "vart tog hon vägen" Bergendahl.

    SvaraRadera
  23. för anna vann var för att hon var från idol och alla var så galna i den där programet, den största från 2010 var och är salem al fakir. när hon var med idol så var alla galna i henne efter hon vann vem bryr sig om henne ingen. alla har glömt henne men titta timoteijs låt lever och det blev störe vad hennes blev.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.