Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Grekland: Koza Mostra & Agathonas Iakovidis - Alcohol Is Free

Koza Mostra & Agathonas Iakovidis - Alcohol Is Free

När det grekiska bidraget Aphrodisiac med Eleftheria Eleftheriou bara hamnade på en sjuttondeplats i förra årets eurovisionfinal i Baku bröts en nio år lång svit av grekiska placeringar på topp 10. Den längsta pågående sviten har nu istället just Azerbajdzjan som landat där fem år på raken - det vill säga alla gånger som de hittills deltagit. För grekerna blir det till att försöka börja på en ny svit med årets bidrag.

Det grekiska deltagandet i Eurovision Song Contest satt riktigt långt inne i år på grund av den ekonomiska situationen i såväl Grekland som hos det arrangerande tvbolaget ERT - men till slut fann man en lösning. En nationell uttagning arrangerades i samarbete med den privatägda och bättre bemedlade tvkanalen MAD TV. I finalen tävlade fyra bidrag varav såväl juryn som tvtittarna var överens om att det var Alcohol is free framförd av femmannabandet Koza Mostra i samarbete med den 58-årige folksångaren Agathonas Iakovidis man ville skicka till Malmö.

Det var länge sedan vi hörde ett bidrag som låter så grekiskt i tävlingen - den här gången erbjuds vi nationell folklore, klezmer-ska i en dubbeltydig låt med en text som metaforiskt beskriver den pågående ekonomiska krisen i Grekland. Det här svänger ju utan tvekan en bit och de energiska grabbarna i kilt tillsammans med farbrorn med den gigantiska mustaschen utgör onekligen ett blickfång - men det är inte riktigt min kopp te och jag stör mig särskilt på hur titelraden, den enda som är begriplig i låten, upprepas och åter upprepas och ger låten lite väl mycket plojfaktor för att jag ska trivas. En ny grekisk finalplats lär det nog bli, men jag tror inte det här kan slå tillräckligt brett för att ge grekerna möjlighet att påbörja en ny topp 10-svit.

Bidragets startnummer: Nummer 9 i semifinal II.
Bidragets upphovsmän: Ilias Kozas och Stathis Pachidis
Bidragets låttextliveframförandevideo
Så säger oddsen: Enligt Oddschecker är Grekland just nu femtonde favorit till segern i Malmö.

Greklands fem senaste bidrag:
2008: Kalomira - Secret Combination (semi 1a, final 3a)
2009: Sakis Rouvas - This Is Our Night (semi 4a, final 7a)
2010: Giorgos Alkaios & Friends - Opa (semi 2a, final 8a)
2011: Loucas Yiorkas feat. Stereo Mike - Watch my dance (semi 1a, final 7a)
2012: Eleftheria Eleftheriou - Aphrodisiac (semi 4a, final 17e)

Greklands bästa placering:
En enda vinst har det blivit, med svenskgrekiska Helena Paparizou och My Number One för åtta år sedan.

Läs även andra bloggares åsikter om
Grekland: Koza Mostra & Agathonas Iakovidis - Alcohol Is Free Reviewed by Pierre on 16:27:00 Rating: 5

4 kommentarer:

  1. En riktigt lyckad skämtlåt är det sällan man hör i Eurovision, men detta tycker jag är helt klockrent! Ser gärna att grekerna får en ny chans till en fin placering ;)

    SvaraRadera
  2. Tror att detta kommer att komma högre jämfört med "Aphrodisiac" gjorde förra året.

    Tycker själv detta är ett av mina favorit bidrag i år. Jag ger det 5 utav 5.

    SvaraRadera
  3. Nej det här e varken roligt eller bra. plats 35 av 39. Betyg 1 av 5.

    SvaraRadera
  4. 2/5. Jag känner mig som en sur gammal farbror när jag hör sådan här glad och stökig ska-folk-musik. Blir så trött!! 2 poäng räcker det dock till för svängets skull och det svänger nog hela vägen till final.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.