Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Litauen: Andrius Pojavis - Something

Andrius Pojavis - Something

Litauen var länge ett sorgebarn i Eurovision Song Contest - under de första åren i tävlingen radade man upp hopplösa bidrag som belönades därefter. Till slut såg man sig ju till och med föranledda att skicka ett skämtbidrag om just det faktum att det dittills inte gått särskilt bra för dem i tävlingen - vilket ironiskt nog gav dem den hittills enda litauiska placeringen på topp 10. Ni minns säkert We are the winners från 2006. De senaste åren har man dock, lite under radarn känns det som, skärpt till sig rejält och tråcklat sig till final tre gånger av fyra. Det känns inte uteslutet att man lyckas göra om tricket ännu en gång i år!

Precis så kändes det också när Andrius Pojavis tog hem segern i den litauiska uttagningen i vintras. Den rätt kufiska uppenbarelsen i frack och hög hatt sluggade sig nämligen både i kvarts- och semifinalen vidare till nästa omgång med minsta möjliga marginal, en enda poäng - för att sedan oväntat och från ingenstans ta sig förbi alla sina konkurrenter i finalen med sin Something. 29-årige Andrius, som skrivit sin låt själv, är ett relativt nytt namn i Litauen med en singel och ett debutalbum från förra året som sina första avtryck på hemmamarknaden.

Something är ett rätt snyggt stycke pop som åtminstone vagt får mig att associera till the Killers stora hits med lika snygga gitarrslingor och lättillgängliga melodiska refränger. Hade det bara berott på låten hade jag utan tvekan tippat final, för låten i sig har bred appeal och potential att funka i sammanhanget. Men så har vi ju Andrius också... Sedan vinsten på hemmaplan har han tack och lov dumpat sin märkliga outfit och synts i mer casual kläder, men han känns obekväm på scenen, som om han helst hade velat hoppa över den biten - hans manér känns snarare som en serie nervösa tics än som en genomtänkt scenshow. Det här känns svårtippat. Lyckas han skärpa till sig en bit kanske han kan komma undan som charmigt tafatt, och då kan det räcka en bra bit - men utifrån vad jag sett hittills tror jag inte det håller för final.

Bidragets upphovsmän: Andrius Pojavis
Bidragets startnummer: Nummer 10 i semifinal I.
Bidragets låttext, liveframförande nationell final, liveframförande ny version
Så säger oddsen: Enligt Oddschecker är Litauen just nu tjugosjätte favorit till segern i Malmö.

Litauens fem senaste bidrag:
2008: Jeronimas Milius - Nomads In The Night (semi 16e)
2009: Sasha Son - Love (semi 9a, final 23a)
2010: InCulto - Eastern European Funk (semi 12a)
2011: Evelina Sašenko - C'est ma vie (semi 5a, final 19e)
2012: Donny Montell - Love is blind (semi 3a, final 14e)

Litauens bästa placering:
En enda gång har Litauen som sagt lyckats charma Europa tillräckligt mycket för att nå topp tio, med We Are The Winners framförd av LT United som blev sexa 2006.

Läs även andra bloggares åsikter om
Litauen: Andrius Pojavis - Something Reviewed by Pierre on 18:36:00 Rating: 5

4 kommentarer:

  1. I börja när det visade sig att Litauen just skulle skicka den här låten så seglade den faktiskt upp riktigt högt upp i min topp. Jag tycker låten har något riktigt bra och jag tycker Andrius är charmig och gör låten riktigt bra. Men låten håller inte riktigt ända fram, den har potential men når inte riktigt fram. Den hamnar på plats 11 av 39 i min lista. Betyg 4 av 5

    Tror dock det blir svårt att ta en finalplats

    SvaraRadera
  2. Philip Holmgren6 april 2013 kl. 20:38

    Har fått ett växande hat emot Litauen sedan 2011.
    2009 tyckte jag att dom hade en okej låt som jag förstod skulle vara tillräckligt bra för att nå finalen.
    2010 så hade dom en roligt och catchy låt som tyvärr (Liksom flera andra det året) inte nådde finalen.
    Och 2011 och 2012 så hade dom två låtar som inte gjorde sig förtjänta att ta sig till final, men som ändå gjorde det.
    I år så tycker jag att låten är på samma nivå som dom under 2011 och 2012. Jag är jätte säker på att den kommer att komma lågt i semifinalen, och om den tar sig till final så förlorar jag nästan all respect för Eurovision.

    SvaraRadera
  3. @Philip: Haha... jag fortfarande lite mallig för att jag prickade in Litauens finalplatser både 2011 och 2012. :-D

    SvaraRadera
  4. 2/5. Snudd på en etta. Totalt energilöst. Blir sjukt uttråkad av att lyssna på den. Gillar Killers och tycker inte att detta är i närheten av i samma klass. Verserna har något, men refrängen levererar ingenting! Inte final, nej.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.