Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Nederländerna: Anouk - Birds

Anouk - Birds

Om vi tittar på den andra änden av statistiken jag presenterat i de senaste inläggen - den över länderna som haft svårast att ta sig till Eurovision Song Contests final under de senaste åren - så är konkurrensen där betydligt mindre. Lettland har nu bommat fyra år på raken, Bulgarien har gjort det fem gånger - men Nederländerna är helt i särklass. Det har nämligen nu gått hela nio år sedan Nederländerna senast tog sig till en eurovisionfinal MEN - i år tror jag att den trista sviten äntligen når sin ände.

Redan i oktober meddelade det ansvariga tvbolaget TROS att det inte blir någon öppen uttagning i Nederländerna den här gången. Istället satte man in väl använd medicin mot en räcka dåliga placeringar - en väletablerad stjärna. Internt handplockades den nu 38-åriga Anouk Teeuwe, här i Sverige mest känd för sin listetta Nobody's Wife från 1997 som främst i Benelux blev startskottet för en framgångsrik karriär där hon hittills hunnit släppa åtta album innehållande en rad listhits. TROS höll oss dock på sträckbänken ända till i mars innan hennes tävlingsbidrag Birds presenterades, en låt som visade sig vara fjärran från hiten vi lärde känna henne med - en ballad skriven av Anouk tillsammans med svenskarna Tore Johansson och Martin Gjerstad.

Jag tycker Nederländerna med viss rätt hållits utanför finalen under dessa år. Man har haft märkligt svårt att träffa rätt och istället gång på gång skickat antingen blekvitt anonymt eller illaluktande ostigt - så det är inte utan att man tänker på den hopplösa blinda schlagerhönan som äntligen lyckats hitta ett korn när man hör Birds. Låten är atmosfärisk svärta med udda ackord och harmonier som musikaliskt flyttar oss åtminstone ett halvsekel bakåt i tiden, samtidigt som jag hittar nutida referenser i Lana del Reys stora framgångar det senaste året. Tillsammans med Anouks alldeles egna klangfärg blir det här ett av årets både bästa och mest spännande bidrag. Jag tror den är för sofistikerad för de riktiga topplaceringarna i Malmö, men det lär bli både - äntligen - final och en fin placering för Nederländerna i år.

Bidragets upphovsman: Tore Johansson, Martin Gjerstad och Anouk Teeuwe.
Bidragets startnummer: Nummer 8 i semifinal I.
Bidragets låttext, video
Så säger oddsen: Enligt Oddschecker är Nederländerna just nu fjärdehandsfavorit till segern i Malmö.

Nederländernas fem senaste bidrag:
2008: Hind - Your Heart Belongs To Me (semi 13e)
2009: The Toppers - Shine (semi 17e)
2010: Sieneke - Ik Ben Verliefd (Sha-la-lie) (semi 14e)
2011: 3Js - Never Alone (semi 19e)
2012: Joan Franka - You and me (semi 15e)

Nederländernas bästa placering:
Nederländerna har vunnit tävlingen fyra gånger, men det var riktigt länge sedan sist nu. Senast de vann var 1975 då Teach-In triumferade med Ding a dong. Fram till dess duggade segrarna tätt; Corry Brokken vann först 1957 med Net Als Toen, sedan Teddy Scholten 1959 med Een Beetje och Lenny Kuhr 1969 med De Troubadour.

Läs även andra bloggares åsikter om
Nederländerna: Anouk - Birds Reviewed by Pierre on 18:46:00 Rating: 5

5 kommentarer:

  1. Gaaah, älskar den! Detta är musik på riktigt. Och särskilt eftersom att den ligger inbäddad mellan årets två sämsta bidrag, Ukraina(har redan förklarat i förra artikeln. Orkar inte igen)och Montenegro, så ska det bli skönt att höra något äkta och genuint som omväxling ;) Kommer få min röst i semifinalen. Topp 3 för mig och en klockren femma :D

    SvaraRadera
  2. Instämmer i det mesta som den andre ANONYM sa. Vill bara byta ut Ukraina mot Rumänien.

    Nederländerna är den stora växaren i år. Blir bättre och bättre och bättre

    SvaraRadera
  3. Första gången jag lyssna på låten så tyckte jag att den var väldigt tråkig men efter ett par lyssningar så har den växt enormt. Men det räcker ändå bara till plats 18 av 39 i min topplista. En udda härlig låt som jag tror kommer att hamna på en mitten placering i finalen, för dit kommer den. Juryn kommer att älska det här men av tittarna tror jag inte den får speciellt många röster. Betyg 3,5 av 5

    SvaraRadera
  4. 4/5. Vacker, mogen och drömsk. Gillar Lana Del Rey jättemycket och detta påminner ju onekligen om hennes musik. Hade inte så stora förväntningar på Anouk, men oj vad hon överraskade positivt. Självklart final och förhoppningsvis en topp 10-placering

    SvaraRadera
  5. Jag tror att denna kommer hamna top tre..hamnar den etta vinner jag en rejäl slant

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.