Top Ad unit 728 × 90

Senaste nytt

recent
no

Storbritannien: Bonnie Tyler - Believe In Me

Bonnie Tyler - Believe In Me

Storbritannien har en bedrövlig resultatrad i Eurovision Song Contest under det senaste decenniet. Jade Ewen står för att lysande undantag med sin femteplats från 2009 med It's My Time, men utöver den finns också tre jumboplaceringar och ytterligare tre placeringar bland resultatlistans tre sista - som förra årets bidrag Love Will Set You Free med Engelbert Humperdinck som blev näst sist med bara fem poäng fler än Norges bidrag på jumboplatsen. Trots det misslyckandet försöker sig britterna på samma sak i år som ifjol - att skicka en veteran med en ballad till tävlingen.

I början av mars meddelande brittiska BBC att man den här gången utsett den nu 61-åriga Bonnie Tyler som sin representant i Malmö, stjärnan som slog igenom 1975 med singeln Lost in France och sedan nådde höjdpunkten av sin karriär under 80-talet när hon samarbetade med Jim Steinman och fick världshits som Total eclipse of the heart och Holding out for a hero. Hennes tävlingslåt Believe In Me är bland annat skriven av den välkände kompositören och producenten Desmond Child med högvis av hits med artister som Bon Jovi, Aerosmith, Kiss och Kelly Clarkson i bagaget.

Bonnie må vara en generation yngre än Engelbert, men jag är rädd att problemen är ungefär desamma i år som ifjol. Bonnie har precis som han säkert ett gäng fans som tycker det är fantastiskt kul att hon nu gör comeback i större sammanhang - jag hör själv till dem som kittlades av nyheten att hon är med i år - men samtidigt går det inte att komma ifrån att det har gått ett tag sedan 1983. Aktuella liveklipp visar en Bonnie som på en bra dag kryddar med några sura toner men som på en sämre låter som ett tungotalande bergatroll - och det håller inte i Eurovision. Risken är betydligt större att folk tänker det här var väl onödigt än ett överslätande så kul att hon är med - särskilt som låten inte är tillräckligt bra för att förlåta sådant. Nostalgikern i mig ger en generös trea samtidigt som jag hoppas det inte blir totalfiasko i Malmö - men allt annat än en placering på nedre halvan skulle överraska mig.

Bidragets upphovsmän: Desmond Child, Lauren Christy och Christopher Braide
Bidragets startnummer: Direktkvalificerad för finalen, startnummer meddelas senare.
Bidragets låttextvideoremix
Så säger oddsen: Enligt Oddschecker är Storbritannien just nu elfte favorit till segern i Malmö.

Storbritanniens fem senaste bidrag:
2008: Andy Abraham - Even If (final 25a)
2009: Jade Ewen - It's My Time (final 5a)
2010: Josh Dubovie - That sounds good to me (final 25a)
2011: Blue - I can (final 11a)
2012: Engelbert Humperdinck - Love will set you free (final 25a)

Storbritanniens bästa placering:
Genom åren har Storbritannien skrapat ihop fem segrar: Sandie Shaw vann med Puppet on a string 1967, Lulu med Boom bang-a-bang 1969, Brotherhood of Man med Save your kisses for me 1976, Bucks Fizz med Making your mind up 1981 och Katrina & the Waves med Love Shine a Light 1997.

Läs även andra bloggares åsikter om
Storbritannien: Bonnie Tyler - Believe In Me Reviewed by Pierre on 14:54:00 Rating: 5

11 kommentarer:

  1. Är inte riktigt överens med dig Pierre. I synnerhet inte när det gäller att du är orolig för hennes röst att den inte ska hålla, att det inte håller i ESC. Jag menar var någon annanstans än just ESC (Än värre MF) kan man komma undan med röster som inte håller. Finns så många exempel och så även i år. Flera låtar tyckte jag om innan jag fick höra den live och insåg sångarens/sångerskans rätta röst. Ett exempel är Irland. Sjunger han lika illa även på scen i Malmö så är enda utvägen att hålla för öronen. Det värsta är att han inte är värsta exemplet i år.

    Storbritanniens största problem med alla usla placeringar under många år nu har inte främst orsakats av äldre artister utan precis tvärtom. Storbritannien har helt enkelt inte tagit ESC på allvar och har skickat artister som knappt är torra bakom öronen och har självklart fått lida för det när resten av Europa tittat.

    Allvarligt talat har jag skämts över detta världens bästa musikland som sänt sånt bottenskrap varje år. Nu verkar det i alla fall som de har börjat ta tävlingarna på mer allvar och börjat skicka bättre låtar. Årets låt är en av mina favoriter och Bonnie Tyler har gjort mycket bra tidigare. Förhoppningsvis håller hon men om inte så kan det ju i alla fall inte låta värre än alla dagisbarnartister landet skickat nu under så många år. Oavsett vilket så kvittar åldern helt. Det är vad de presterar som gäller :-)

    Som sagt: Äntligen skickar detta land en bra låt som är värdig detta mäktiga musikland. Har varit en hemsk väg att följa Storbritannien genom artister som spelar flygvärdinnor och fan vet vad. Artister som inte ens skulle platsa i en skolfest.

    Nej nu håller jag på detta och att Tyler håller än :-)

    SvaraRadera
  2. @Anonym: Nej nu tycker jag du är lite historielös. Exemplen är få på artister som fått en bra placering trots falsksång medan exemplen på motsatsen är desto fler. Samma gäller självklart för irländaren med flera; håller inte rösten tror jag inte heller på en bra placering.

    Jag har inte påstått britternas dåliga placeringar beror på åldern på artisterna. Deras problem beror snarast på deras svårigheter att engagera etablerade artister - de har fått nöja sig med den som till slut tackat ja. Däremot är det ett faktum att Bonnie Tyler inte låter som i fornstora dagar och då hjälper det inte att hon gjort mycket bra tidigare.

    SvaraRadera
  3. 2/5. Sllättruket och snällt. Alldeles för snällt. Är vansinnigt besviken på denna pga att jag gillar flera av hennes gamla låtar. Tror som du Pierre att detta hamnar rätt långt ner. Troligtvis kring 20-strecket.

    SvaraRadera
  4. Jisses jag tror du missförstod 95% a det jag sa Pierre :-) Jag sa inte att de flesta som vinner ESC är falsksångare. Jag sa att ESC är överfullt av falsksångare. Jag hävdade inte heller att du påstått att britternas dåliga placeringar beror på åldern på artisterna. Du sa att de nu de två sista åren haft äldre artister och då fyllde jag i att de tidigare haft unga talanglösa artister.

    Deras största problem är att de inte tagit tävlingen på allvar. Det tror jag både du och jag är fullt eniga om. Eller hur? :-)Jag tror det där började på 90-talet om jag minns rätt. Med den kanske sämsta låt i ESC historia med Emma - give a little love back to the world. Därefter har britterna egentligen stuntat i ESC fram till 1997 med Katrina and the waves men sen trappade de av igen.

    Britternas problem har alltså varit att de inte tagit det på allvar och att ESC har låg status hos deras etablerade artister. Det har ju iofs även vi i Sverige.

    Men nu gillar jag alltså äntligen ett bidrag av britterna igen. Håller bara Bonnie så blir det en av mina favoriter.

    SvaraRadera
  5. @Anonym: Nej jag förstod nog. :) Du verkade ursäkta Bonnies falsksång med att många andra också sjunger falskt - och jag svarade att falsksång visst förekommer, ofta till och med, men att det nästan alltid ger dåliga placeringar. Jag tror inte att Bonnie plötsligt återfår rösten hon hade på 80-talet.

    Jag tror inte det handlar om att BBC inte tagit tävlingen på allvar i första hand, utan just som jag sade att de inte lyckats engagera vettiga artister eftersom tävlingen har så låg status i UK. De har fått nöja sig med det de lyckats skrapa ihop. Britterna må strunta i tävlingen, men BBC har ju försökt med alla möjliga mer eller mindre märkliga metoder för att skapa ett buzz omkring tävlingen genom åren utan att lyckas.

    SvaraRadera
  6. Nej nej nej Pierre! Den här låten är så underbar! Och det är inte för att jag är ett Bonnie fan, hade aldrig hört talas om henne innan men jag hade hört några av hennes låtar. Den här låten är så bra och jag älskar henne. En kvinna med skinn på näsan. Låten är perfekt. 5 av 5. I min topplista plats 1 av 39.

    Det är ju inga chanser på att Bonnie vinner men jag tror definitivt på en plats på övre halvan.

    SvaraRadera
  7. Fille: Älska du låten hur mycket du vill det är bara Pierre som är lite historielös :-) Bonnie Tyler har haft sin skrovliga röst i över 30 år sedan hon gjorde en operation i halsen. Hon blev tillsagd att inte vara tyst medan det läkte men Bonnie själv berättade att hon inte klarade att vara tyst utan i ren frustration skrek rätt ut. Sedan den dagen har hon haft en skrovlig röst och har gjort karriär på det. Om man inte gillar den rösten så ok men jag lyssnade just på ett liveframträdande på den här låten nu. Visst precis som med alla andra artister så blir rösten lite annorlunda för att allt är inte tillrättalagt då men inte fan hade hon tappat så mycket i rösten inte. Hon höll fan så mycket bättre än jag trodde efter det Pierre sa.

    Är helt på din sida Fille det här är en av årets bästa låtar långt ifrån boolibompa :-) Om du inte hört Bonnie förut så kolla här.

    http://www.youtube.com/watch?v=lcOxhH8N3Bo
    http://www.youtube.com/watch?v=1kh7AtaKPwo
    http://www.youtube.com/watch?v=UA9_dsIGtUw
    http://www.youtube.com/watch?v=AHkESgJNuwc

    SvaraRadera
  8. Hon blev givetvis tillsagd att vara tyst och inte det jag skrev :-)

    SvaraRadera
  9. @Anonym: *skratt* Det är självklart upp till var och en att älska en låt hur mycket den vill. Jag vet mycket väl hur Bonnie lät för 30 år sedan och jag känner till historian bakom hennes röst.

    Jag vet inte vilket liveframträdande du lyssnat på, men exakt som jag skrev i inlägget från början låter det hyggligt ibland med bara några sura toner medan det andra gånger låter rätt bedrövligt.

    SvaraRadera
  10. Asså jag hade hört några av hennes låtar och tyckt de har varit bra men har aldrig vetat vem som sjöng dem

    SvaraRadera
  11. Den här har växt hos mig och är min 6:a i årets upplaga. Kanske har det med nostalgi att göra, men jag gillar det jag hör, även om det hos mig också blir en trea. En stark sådan dock.

    SvaraRadera

All Rights Reserved by Pierre's Schlager © 2014 - 2015
Powered By Blogger

Kontaktformulär

Namn

E-post *

Meddelande *

Använder Blogger.